Mi vár a Facebookra? – Ezt üzeni a múlt

Mi vár a Facebookra? – Ezt üzeni a múlt
Már csak napok kérdése és megindul a kereskedés a tőzsdén a Facebook részvényeivel, ha minden a tervek szerint halad. A Facebook tőzsdére lépése lesz az év részvénykibocsátása, a papírokat hatalmas érdeklődés övezi és különleges abból a szempontból is, hogy ez lehet minden idők legnagyobb IPO-ja az internetes cégek között.

Az utóbbi évek legnagyobb érdeklődéssel övezett elsődleges részvénykibocsátását viszi véghez a tervek szerint jövő héten a világ legnagyobb közösségépítő cége, a Facebook. Az IPO során akár 11,6 milliárd dollárra is szert tehet a társaság, amellyel minden idők legnagyobb elsődleges részvénykibocsátása lesz az internetes szektorban, messze lekörözve az eddigi csúcstartót, a Google-t. Piaci kapitalizációja megközelítheti a 100 milliárd dollárt, amellyel akár azonnal bekerülhet a 25 legnagyobb amerikai cég közé.

Jön a második internetlufi? 

Az elmúlt másfél évben a technológia szektor különösen aktívnak bizonyult, ami az elsődleges részvénykibocsátásokat illeti, emiatt sokan már egy újabb technológiai lufi kialakulásáról kezdtek beszélni. Sorra léptek tőzsdére a fiatal, internetes cégek, különösen a közösségépítő szolgáltatásokat nyújtó vállalatok, amelyek közül sok még nyereséget sem termel. A szektor iránti felfokozott érdeklődésből mindenki profitálni akart és a befektetőknek jó alternatívát kínálhattak ezek a részvények, hogy kivegyék részüket a szektor növekedéséből még a Facebook tőzsdére lépése előtt. 

Gyorsan változó ár!

Utoljára ilyen lelkesedést a technológiai cégek iránt 10 évvel ezelőtt, az internetes lufi csúcsán lehetett látni. Viszont tény, hogy nagyok a különbségek a mostani időszak és az ezredforduló között. A 2000-es évek technológiai lufiját az jellemezte, hogy sorozatban léptek tőzsdére olyan vállalatok is hihetetlen értékeltségi szintek mellett, amelyek csak nagyon kis bevételt tudtak felmutatni, vagy akár még azt sem tudták bizonyítani, hogy életképes üzleti modellel rendelkeznek. Most inkább azon vállaltoké lett a főszerep, amelyek már bizonyították, hogy nemcsak felhasználói szám növelésében jeleskednek, de azt bevételre is tudják váltani, sőt, sok esetben készpénztermelő képességre is. Igaz, hogy sok olyan cég van, ami nem nyereséges, de a befektetők megtanultak különbséget tenni az erősebb és a gyengébb fundamentumokkal rendelkező cégek között. Ez jól bemutatható például a társkereső szolgáltatásokat kínáló közösségi cég, a FriendFinder példáján, a vállalat részvényeinek kibocsátási ára ugyanis a megcélzott sáv alsó határán alakult és azóta közel 90%-ot zuhant az árfolyam. Eközben pedig a jobb fundamentumokkal rendelkező L:inkedIn jelenleg már a kibocsátási ár két és félszeresén forog. 

Az internetlufi idején a befektetők nem tudták, hogy értékeljék a megszülető internetes cégeket, mivel nem igazán értették még a szektor működését, nem voltak tisztában azzal, hogy mit várjanak a bevételek vagy a profit marginok szintjén. Ennek eredményeként pedig az árazás alapjául olyan mérőszámokat választottak, mint a felhasználószám, vagy a látogatottság, ami pedig azt eredményezte, hogy elszakadtak az értékeltségi szintek a profitoktól. Most a befektetők figyelnek az eredményességre és bár az árazás sok esetben magasnak tűnik, viszont ez többnyire nagy növekedési potenciállal is párosul. Találunk a közelmúltban példát olyan technológiai vállalatokra is, amelyek meg tudták tartani, vagy akár növelni is tudták azt a magas értékeltségi szintet, ami a tőzsdére lépést követte (Amazon.com). Ezek tipikusan azok a vállalatok voltak, amelyek valamilyen versenyelőnnyel rendelkeztek és ennek köszönhetően a gyors növekedéssel párhuzamosan profitabilitásukon is javítani tudtak, sőt, ezt éveken keresztül fenn tudták tartani. 

forrás: portfolio.hu








hirdetés




hirdet�s