Megmaradt a hóeltakarításra szánt pénz Miskolcon

Megmaradt a hóeltakarításra szánt pénz Miskolcon
Miskolc – Országosan ismertté vált, az állami közútkezelő (amely a teljes úthálózat nem települési fennhatóság alá tartozó szakaszait felügyeli: az országutakat és a városi-községi utak egy részét) több százmillió forintot spórolt meg költségvetésében annak folytán, hogy „elmaradt”a tél, azaz nemigen volt se hó, se fagy.

Ergó kevesebbet kellett hóeltakarításra és hasonlókra költeni. A Magyar Közút elnevezésű társaság vezetése ennek myonán be is jelentette: a megmaradt pénzt a kátyúk eltüntetésére fordítja.

Mi a helyzet ugyanezen kérdésben a megyeszékhelyen (a miskolci utak, utcák zöme a helyhatóság kezelésében van)? Érdeklődésünkre az alábbiak szerint tájékoztatott a városháza.

Enyhe kezdet – zord vég?

A tavaly november 15-től idén február 28-ig a síkosságmentesítésre fordított költség összesen 53 millió forint. Ehhez képest – derül ki a polgármesteri hivatal városüzemeltetési osztályának összehasonlításából – az előző télen (2005-2006) 114 millió volt az évszak büdzséje, újabb egy évvel visszamenve pedig (2004-2005) 123 millió.

Direkt rákérdeztünk, van-e terve az önkormányzatnak arra, mi legyen a (várhatóan) megspórolt pénzzel. Az állami közútklezelő fent idézett magatartásával szemben egy sok évvel ezelőtti miskolci példa idézhető ugyanis, mikor az önkormányzat aktuális vezetése egy ugyancsak enyhe tél végeztével, tavasszal nem volt hajlandó hozzájárulni a megmaradt hóeltakarítási pénzek más célra való átcsoportosításához, mondván „márpedig ezt síktalanításra tettük félre”.

Nos, jelenleg az a helyzet, hogy a városháza válasza megintcsak nem tartalmaz a milliók sorsára vonatkozó konkrétumot. Hanem a következőt: „megtakarítás csak a 2007. év naptári év végén mutatható ki, mivel a síktalanításra rendelkezésre álló előirányzat fedezi a 2007. november 15 – december 31. közötti téli hónapok síktalanítási költségeit is.” Vagyis ha jelen esztendő vége éppoly zordnak bizonyulna, amennyire a a kezdete enyhének, akkor a maradványnak lesz helye.

A miskolci önkormányzat 2006-2007-es téli időszakra elkülönített-felhasznált költségvetési keretének megoszlása:
szóróanyag 17,6 millió forint
a folyamatos téli ügyelet fenntartása (diszpécserszolgálat, két gépkocsivezető, hóekék és más járművek) és az elvégzett munka összesen 34 millió forint
kézi síkosságmentesítés (praktikusan: hómunkások) 1,4 millió forint

 

„Az utakon marad” a hókotrós pénz

Várhatóan 100 millió forintnál is többet takarít meg a közútkezelő azon, hogy a kedvező tél miatt kevesebbet kellett szórni az utakat, hókotrásra pedig jóformán nem volt szükség. A fennmaradt összeget kátyúzásra fordítják.

Hogy mennyi a pontos megtakarítást csak később, az elszámolás idején lehet tudni, s persze hivatalosan a télnek még nincs vége.
– Valóban várhatók megtakarítások. Azért mondom ilyen óvatosan, mert láttunk már havat és fagyokat áprilisban is, de jelen állás szerint maradnak olyan téli időszakban fel nem használt pénzeszközök, amit az útburkolat állapotára fordíthatunk – hangsúlyozta Stoll Gábor, igazgató. Ígéri: ebből az összegből több kátyút fognak betömni.

Fenntartásra költöttek

Kérdésünkre, elmondta, telente átlagosan 500 millió forintot használnak fel, s bár ritkábban hagyták el a telephelyet az autók és szóróanyag is kevesebb fogyott e télen, költségük mégis volt, ezért csak 100-150 millió körüli a várható megtakarítás. Példaként említette: egy télen átlag 7 ezer tonna sót használnak el, amit mintegy 150 millió forint, és kellenek további szóróanyagok is. Télen más szolgálati rendszerben dolgoznak, ezt akár esik hó, akár nem fent kell tartaniuk, s még ott vannak olyan egyéb költségek, mint a vállalkozásoktól történő gépek bérlése, amiket ha nem is használnak, rendelkezésre állási díjat kell fizetni. Üzemanyagot ilyenkor is használnak, hiszen az utakat ellenőriznünk kell, a lokális helyek, a hidak, felüljárók akkor is lefagyhatnak, ha nincsenek jelentős mínuszok. Továbbá az utakban érzékelő rendszerek vannak beépítve, a a megyei közútkezelőhöz tartozó 2500 kilométernyi úthálózatban 30 ponton találhatók ezek a hőmérséklet mérő helyek, amik fenntartására szintén költeni kell.
Hogy mégis mennyi munkájuk volt e télen az úgy példázta az igazgató: hosszú évek átlagából kiindulva terveznek egy téli szezonban 10-30 nap várhatóan igazán síkos és havas nappal, de ez idén a 10-et sem érte el.

Ami marad

Kérdésünkre elárulta: a kátyúzásokra, akárcsak a téli feladataikra 500 millió forintot költenek általában. Nem azért, mert ez elég lenne, hanem mert ennyi van. Ez azt is jelenti, hogy a téli keretből fennmarad összeg révén mintegy 15-20 százalékkal növeli tudják idei kátyúzási hatékonyságukat. Igaz a kátyú még így is több lesz, mint a pénz.

 

Kapcsolódó cikkek:








hirdet�s