Megkaptuk a bizonyítványt

Megkaptuk a bizonyítványt - Turisták Miskolctapolcán
Megkaptuk a bizonyítványt - Turisták Miskolctapolcán - © Fotó: Ádám János
Borsod-Abaúj-Zemplén – Nem rossz a turisztikai bizonyítványunk, de nem is kitűnő.

Ha nyár, akkor utazás, nyaralás, kirándulás. Ezekben a hetekben megyénkben is gyakran összefutunk messziről jött turistákkal. Kíváncsiak lettünk. Vajon ők hogyan látnak bennünket? Elégedettek-e a vendéglátásunkkal, szolgáltatásainkkal, a látnivalókkal? A bizonyítványunk igencsak vegyes képet mutat. Vannak benne jó jegyek, de akadnak gyengécskék is.

Miskolctapolcán jártunk pénteken dél körül, hogy megtudjuk, mi az, ami idevonzza a külföldieket vagy az ország más részéből érkezőket, és mi az, amin javítanunk kellene.

Hat után bezárnak

A Barlangfürdő bejáratánál igencsak bajban voltunk, mert magyar szót alig hallottunk. Szlovák, lengyel és német emberek várakoztak a jegypénztár előtt. Kisvártatva azonban megérkezett egy budapesti család is, akik szívesen vállalkoztak turisztikai bizonyítványunk kiállítására. Szűcsné Tóth Máriától megtudtuk, ő valamikor régen járt Miskolcon, de arra már csak homályosan emlékszik. Most 5 napra érkeztek, voltak Lillafüreden kisvonattal, nagyon tetszett neki a táj, jó a szállás is és kedvesek az emberek.

Ő tehát Lillafüredet, a pisztrángtelepet és a kisvonatot kitűnőre értékeli, a vendéglátást és a szállást szintén. Egy hiányosságot vett csak észre, hogy este 6 után szinte minden bezár Lillafüreden, a turisták pedig szívesen beülnének este is valahová enni, inni, beszélgetni.

Tóth Rita is elégedett, ő már harmadik alkalommal nyaral Miskolcon. Sorolja, hogy a Barlangfürdőn kívül milyen programok várnak még rájuk: állatkert, Diósgyőri vár, megnézik a belvárost is, amit szintén nagyon szeretnek, és persze sokat kirándulnak az erdőben. Ritának is csak az a furcsa, hogy este 6 után nincs élet Lillafüreden.

Hová vezet?

A csónakázótónál azonban kiderül, jócskán akadnak bosszankodó turisták is. Fekete György, a tó üzemeltetője sorolja, mi mindent kérdezgetnek tőle a kirándulók. Azt például, hogy mit érdemes megnézni a városban, a környéken. Ő mindent felsorol, ami csak eszébe jut, de régebben kis prospektusok tájékoztatták a vendégeket a látnivalókról. Ez most nincs, pedig nagy szükség lenne rá, hívja fel a figyelmet. Aztán aki túrázni akar, szintén bajban van, mert nem lehet tudni, hogy melyik turistajelzés hová vezet. Van ugyan az erdő szélén egy tájékoztató tábla, de az nem egyértelmű. Még a helyiek sem igazodnak el rajta, teszi hozzá Fekete György.

A tónál találkozunk a krasznokvajdai általános iskola nyolcadikosaival is és osztályfőnökükkel, Ambruz Máriával. A farsangi pénzből hozta el az osztályát kirándulni, aminek nemcsak a szórakozás a célja, hanem az is, hogy a gyerekek jobban megismerjék Miskolcot, mivel sokan közülük szeptembertől itt tanulnak majd. Az osztályfőnök azt mondja, nagyon szép Lillafüred, a Palotaszálló, a Hámori-tó. Élmény volt kisvonattal utazni, és az új villamossal, amin sokat segített a tájékozódásban, hogy minden megálló nevet bemondtak. Most még kipróbálják a bobpályát és a kalandparkot, este pedig moziba mennek. A látnivalók tehát nála is kitűnőt érdemelnek, de ad egy gyengébb jegyet is. Méghozzá azért, mert a Barlangfürdő mellett az építkezés miatt feltúrtak mindent, tájékoztató táblákat viszont nem helyeztek ki sehová. Így nem tudni, hogy mi merre található. A turisták találomra indulnak egyik vagy másik úton. Aztán vagy odajutnak, ahová igyekeztek, vagy nem.

Kérdezzük a gyerekeket is, nekik mi tetszett a legjobban.

Lillafüred és Tapolca – jelentik ki többen is, majd egyikük megjegyzi –, jó a kisvonat is, csak egy kicsit lassú.

ÉM-HE

Ami még bosszantó

Az általunk megkérdezett turisták a következőkre panaszkodtak még:

• Kevés a nyilvános vécé Miskolc belvárosában, Lillafüreden és Tapolcán.
  • Tapolcán nehéz és drága a parkolás. Az ingyenes parkoló túl messze van a Barlangfürdőtől.
  • A Tapolcához vezető út rossz minőségű.
  • Sokáig volt zárva a Barlangfürdőhöz vezető út egyik sávja, sok autós bizonytalan volt, hogy merre kell mennie, mert tájékoztató tábla nem volt.
  • Túl drága a Barlangfürdőjegy, egy kétgyermekes családnak kész vagyon a belépők kifizetése.
  • Tapolcán több helyen is építkeznek, földet túrnak, így nem a legszebb arcát mutatja a városrész.
  • A kisgyerekes családok nehezen találnak pelenkázásra, szoptatásra alkalmas helyiséget a városban és a kedvelt kirándulóhelyeken.