2009.03.15. 11:15
A vontatásban is a piac diktál
<p>Miskolc - Szerkesztőségünkben járt<br /> a napokban Márkus Imre, a<br /> MÁV–TRAKCIÓ Vasúti<br /> Vontatási Zrt. január 1–jén<br /> kinevezett vezérigazgatója.</p>
Szerkesztőségünkben
járt a napokban Márkus
Imre, a MÁV–TRAKCIÓ
Vasúti Vontatási Zrt. január
1–jén kinevezett
vezérigazgatója, aki
portálunknak elmondta: a gazdasági
nehézségek ellenére a
MÁV–TRAKCIÓ Zrt. miskolci
vontatási térségében
nem tapasztalható visszaesés a
vontatási tevékenységben.
ÉM: Egy éve, hogy
megalakult a MÁV–TRAKCIÓ
Vasúti Vontatási Zrt. Hogyan telt a
cég első éve?
Márkus Imre: Valóban
2008. január 1-jével alakult meg
társaságunk, amely
személyszállítási és
árufuvarozási célú
vontatási, valamint tolatási
tevékenységet végez. Az
önálló vontatási
társaság az anyavállalat, azaz a
MÁV Zrt. valamennyi vontatási
tevékenységgel foglalkozó
munkavállalóját átvette,
így hozzánk kerültek a
MÁV mozdonyvezetői és a
vontatási tevékenységben nagy
tapasztalatot szerzett dolgozói.
Gazdasági szempontból elmondható,
hogy az első év terveink szerint alakult. A
társaság mérleg szerinti
eredménye 180 millió forint, tehát
sikeres üzleti évet zártunk.
ÉM: Az
északkelet–magyarországi
régióban várható–e
vasúti fejlesztés vagy ellenkezőleg:
valamilyen leépítés?
Márkus Imre: Ennek a
kérdésnek a
megválaszolásában nem én
vagyok az illetékes. Azt azonban elmondhatom,
hogy társaságunk
igazgatóságának és
felügyelő bizottságának tagjai
épp a mai napon tartottak kihelyezett
vezetői értekezletet a miskolci
telephelyünkön. Ennek kapcsán
derült ki, hogy a gazdasági
nehézségek ellenére helyi szinten
nem tapasztalható visszaesés a
vontatási tevékenységben.
Filozófiánk egyszerű: ahol
vontatási tevékenységet kell
folytatni, ott fejleszteni kell, ahol nincs
szükség a vontatásra, onnan pedig
visszavonulunk. Ez utóbbira azonban a miskolci
terület vonatkozásában nincs
szükség.
ÉM: A MÁV
vezetősége a legutóbbi
tárgyalásán sem tudott megegyezni
a Vasutasok Demokratikus Szabad
Szakszervezetével (VDSZSZ). Ön szerint
folytatódnak a vasutassztrájkok?
Márkus Imre: A VDSZSZ
követelései alapvetően nem a
MÁV–TRAKCIÓ Zrt., hanem a
MÁV Zrt. felé irányulnak.
A MÁV–TRAKCIÓ Zrt.
dolgozóinak több mint 90
százaléka a Mozdonyvezetők
Szakszervezetének (MOSZ) a tagja. A 2008.
évi munkabeszüntetésekben a
MOSZ nem vett részt, és
komoly munkaügyi konfliktusaink sincsenek. A
vasúti törvény folyamatosan
változik az uniós
jogharmonizáció miatt, így gyakran
van szükség a szakszervezettel
történő egyeztetésre. Tavaly
például a mozdonyvezetők
foglakoztatásának
feltételiről is sikerült
megállapodnunk. Fontos ez számunkra,
hiszen nekünk is a piac törvényei
alapján kell megszabnunk az árakat,
és ha az túl magas –
például a munkavállalók
követelései miatt –, akkor
elveszíthetjük a megrendeléseinket.
ÉM: A
Reformszövetség azt állítja,
óriási pazarlás folyik az
állami cégeknél, köztük
a MÁV–nál is. Ön hogyan
látja ezt a problémát?
Önöknél is szükség lenne a
racionalizálásra?
Márkus Imre: Cégünk
közvetve állami tulajdonú, de
önállóan gazdálkodik.
Ezért számunkra is fontos, hogy
megnézzük, mire költjük az
adófizetők pénzét.
Célul tűztük ki a mozdonyok
korábbinál jobb
felhasználását, a
mozdonyvezetők hatékonyabb
foglalkoztatását, valamint a mozdonyok
által felhasznált vontatási
energia mennyiségének
csökkentését. E célok
elérésére azonban nem csak a
jelenlegi gazdasági válság miatt
törekszünk. Költségeink
optimalizálása érdekében
fejlesztési projekteket indítottunk,
amelyek keretében például
valós idejű adatokat
szolgáltató mozdonyfedélzeti
berendezéssel, illetve GPS
helymeghatározó rendszerrel látjuk
el mozdonyainkat.
ÉM: Az egyik
hírportál azt írja, hogy
„bár bírósági
határozat kötelezi rá, mégsem
hozta nyilvánosságra
fizetésének
nagyságát”. Nekünk
elárulja?
Márkus Imre: Semmi titkok nincs
a bérezésemben: az ezzel kapcsolatos
információk nyilvánosságra
hozása – a többi
leányvállalat hasonló
adatával együtt – MÁV
csoportszintű döntés alapján
fog megtörténni.
Meggyőződésem szerint
egyébként a vezetői bérek
megítélésekor azt is figyelembe
kell venni, hogy milyen felelősség
társul mellé. Én a
MÁV-TRAKCIÓ Zrt.
irányítójaként jelenleg 93
milliárd forint vagyonért és
mintegy 5100 munkavállalóért
viselek felelősséget.