Helyi közélet

2009.03.15. 11:15

A vontatásban is a piac diktál

<p>Miskolc - Szerkeszt&#337;s&#233;g&#252;nkben j&#225;rt<br /> a napokban M&#225;rkus Imre, a<br /> M&#193;V&#8211;TRAKCI&#211; Vas&#250;ti<br /> Vontat&#225;si Zrt. janu&#225;r 1&#8211;j&#233;n<br /> kinevezett vez&#233;rigazgat&#243;ja.</p>

Szerkesztőségünkben

járt a napokban Márkus

Imre, a MÁV–TRAKCIÓ

Vasúti Vontatási Zrt. január

1–jén kinevezett

vezérigazgatója, aki

portálunknak elmondta: a gazdasági

nehézségek ellenére a

MÁV–TRAKCIÓ Zrt. miskolci

vontatási térségében

nem tapasztalható visszaesés a

vontatási tevékenységben.

ÉM: Egy éve, hogy

megalakult a MÁV–TRAKCIÓ

Vasúti Vontatási Zrt. Hogyan telt a

cég első éve?

Márkus Imre: Valóban

2008. január 1-jével alakult meg

társaságunk, amely

személyszállítási és

árufuvarozási célú

vontatási, valamint tolatási

tevékenységet végez. Az

önálló vontatási

társaság az anyavállalat, azaz a

MÁV Zrt. valamennyi vontatási

tevékenységgel foglalkozó

munkavállalóját átvette,

így hozzánk kerültek a

MÁV mozdonyvezetői és a

vontatási tevékenységben nagy

tapasztalatot szerzett dolgozói.

Gazdasági szempontból elmondható,

hogy az első év terveink szerint alakult. A

társaság mérleg szerinti

eredménye 180 millió forint, tehát

sikeres üzleti évet zártunk.

ÉM: Az

északkelet–magyarországi

régióban várható–e

vasúti fejlesztés vagy ellenkezőleg:

valamilyen leépítés?

Márkus Imre: Ennek a

kérdésnek a

megválaszolásában nem én

vagyok az illetékes. Azt azonban elmondhatom,

hogy társaságunk

igazgatóságának és

felügyelő bizottságának tagjai

épp a mai napon tartottak kihelyezett

vezetői értekezletet a miskolci

telephelyünkön. Ennek kapcsán

derült ki, hogy a gazdasági

nehézségek ellenére helyi szinten

nem tapasztalható visszaesés a

vontatási tevékenységben.

Filozófiánk egyszerű: ahol

vontatási tevékenységet kell

folytatni, ott fejleszteni kell, ahol nincs

szükség a vontatásra, onnan pedig

visszavonulunk. Ez utóbbira azonban a miskolci

terület vonatkozásában nincs

szükség.

ÉM: A MÁV

vezetősége a legutóbbi

tárgyalásán sem tudott megegyezni

a Vasutasok Demokratikus Szabad

Szakszervezetével (VDSZSZ). Ön szerint

folytatódnak a vasutassztrájkok?

Márkus Imre: A VDSZSZ

követelései alapvetően nem a

MÁV–TRAKCIÓ Zrt., hanem a

MÁV Zrt. felé irányulnak.

A MÁV–TRAKCIÓ Zrt.

dolgozóinak több mint 90

százaléka a Mozdonyvezetők

Szakszervezetének (MOSZ) a tagja. A 2008.

évi munkabeszüntetésekben a

MOSZ nem vett részt, és

komoly munkaügyi konfliktusaink sincsenek. A

vasúti törvény folyamatosan

változik az uniós

jogharmonizáció miatt, így gyakran

van szükség a szakszervezettel

történő egyeztetésre. Tavaly

például a mozdonyvezetők

foglakoztatásának

feltételiről is sikerült

megállapodnunk. Fontos ez számunkra,

hiszen nekünk is a piac törvényei

alapján kell megszabnunk az árakat,

és ha az túl magas –

például a munkavállalók

követelései miatt –, akkor

elveszíthetjük a megrendeléseinket.

ÉM: A

Reformszövetség azt állítja,

óriási pazarlás folyik az

állami cégeknél, köztük

a MÁV–nál is. Ön hogyan

látja ezt a problémát?

Önöknél is szükség lenne a

racionalizálásra?

Márkus Imre: Cégünk

közvetve állami tulajdonú, de

önállóan gazdálkodik.

Ezért számunkra is fontos, hogy

megnézzük, mire költjük az

adófizetők pénzét.

Célul tűztük ki a mozdonyok

korábbinál jobb

felhasználását, a

mozdonyvezetők hatékonyabb

foglalkoztatását, valamint a mozdonyok

által felhasznált vontatási

energia mennyiségének

csökkentését. E célok

elérésére azonban nem csak a

jelenlegi gazdasági válság miatt

törekszünk. Költségeink

optimalizálása érdekében

fejlesztési projekteket indítottunk,

amelyek keretében például

valós idejű adatokat

szolgáltató mozdonyfedélzeti

berendezéssel, illetve GPS

helymeghatározó rendszerrel látjuk

el mozdonyainkat.

ÉM: Az egyik

hírportál azt írja, hogy

„bár bírósági

határozat kötelezi rá, mégsem

hozta nyilvánosságra

fizetésének

nagyságát”. Nekünk

elárulja?

Márkus Imre: Semmi titkok nincs

a bérezésemben: az ezzel kapcsolatos

információk nyilvánosságra

hozása – a többi

leányvállalat hasonló

adatával együtt – MÁV

csoportszintű döntés alapján

fog megtörténni.

Meggyőződésem szerint

egyébként a vezetői bérek

megítélésekor azt is figyelembe

kell venni, hogy milyen felelősség

társul mellé. Én a

MÁV-TRAKCIÓ Zrt.

irányítójaként jelenleg 93

milliárd forint vagyonért és

mintegy 5100 munkavállalóért

viselek felelősséget.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában