Még több ellenőrzésre kell számítani a BKV járatain

Radikális átalakítást ígér a fővárosi tömegközlekedésben Demszky Gábor. A BKV veszteségeit csökkenteni, a bevételeket pedig növelni kell. Ennek érdekében egy igazságosabb tarifarendszert, illetve fokozott jegyellenőrzési rendszert vezet be a társaság, és a pótdíjakat is felemeli. A cél az, hogy 2008 végére nullszaldós legyen a cég – mondta a főpolgármester hétfői sajtótájékoztatóján.

A május elsejétől esedékes pótdíj emelés kedden kerül a városüzemeltetési-, illetve a környezetgazdálkodási bizottság elé, de az BKV igazgatósága gyakorlatilag már eldöntötte a kérdést. A tervek szerint 5000 ezer forintot kérnek majd a bliccelőktől a helyszínen, 2500-at akkor, ha három napon belül bemutatják a bérletüket, és 10 ezer forintra nő a büntetés, ha 30 nap elteltével fizetik ki. 100-ból 70 “potyautason” nem lehet behajtani a bírságot, mivel egész egyszerűen “eltűnnek” a rendszerből. A BKV szigorú ellenőrzéssel szeretne változtatni ezen, sőt jelentős bevételeket várnak a razziáktól – mondta Antal Attila vezérigazgató.

Ami a kiadások csökkentését illeti, a párhuzamosságok megszüntetése mellett a létszámcsökkentés lehetősége is felmerült, de a BKV vezetése egyelőre nem tudta megmondani, hogy pontosan hány dolgozótól válnak meg. A tervezetben egyelőre 500 szerepel, de ez még messze nem a végleges szám; pontosabbat csak május környékén lehet tudni – mondta el újságírói kérdésre Antal Attila. A 12 igazgatóságon belül már biztos, hogy lesznek összevonások, hisz a legfőbb cél az átfedések megszüntetése – mondta. A 68 milliárd forintos adósságot fel kell számolni, de ez nem megy egyik napról a másikra. Idén mindenesetre 13 milliárd forintot takaríthat meg a társaság az átalakításokkal – tette hozzá. A szakszervezetek június végéig véleményezhetik a készülő projekteket.

2007 az átalakulás éve, amikor a pénzügyi stabilitás megteremtése után ésszerűsíteni kell a működést. 2008-2009-ben már sokkal hatékonyabb lesz a szolgáltatás, 2010-2011-re pedig a Pest környéki agglomerációval együtt új fejlesztési pályára áll a régió tömegközlekedése – fogalmazott a főpolgármester. Jelenleg a lakosság 36 százaléka kocsival jár munkába, több mint 60 százalékuk a tömegközlekedési eszközöket használja. A főváros a parkolási-, illetve csökkentett forgalmú övezetek növelésével szeretné még jobban visszaszorítani az autósok arányát – tette hozzá.

Demszky Gábor hangsúlyozta: az átalakításokhoz – csakúgy, mint a 4-es metró megépítéséhez – uniós forrásokra számítanak. Újságírói kérdésre a főpolgármester megismételte: nem mondta, hogy döntés született volna az uniós támogatásokról, de véleménye szerint “borítékolni lehet” a pénzt. A kérdés csak az, hogy mekkora összeget ítélnek meg a projektnek – tetre hozzá. Az alapfedezet azonban megvan a metróépítésre, és eddig mindenki pozitívan nyilatkozott a támogatásokkal kapcsolatban – hangsúlyozta. Demszky szerint elképzelhető, hogy a BKV járműveinek cseréjére is kapunk támogatást.

A BKV néhány éven belül központi szerepet szertne kivívni magának a főváros környéki agglomerációs településeken is, amely körülbelül 3 millió embert érint. A társaság működésének “ésszerűsítése” után is a jelenlegi színvonalon marad a szolgáltatás, és a hálózati lefedettség sem változik – hangsúlyozta a BKV vezérigazgatója. Sőt, a társaság azt tervezi, hogy a későbbiekben a sofőrnél is lehessen jegyet venni – tette hozzá.

Újságírói kérdésre a sajtótájékoztatón elhangzott az is: a tervek szerint a jelenlegi kétszeresére is emelkedhet a vezérigazgató fizetése. Azt, hogy a tervezetben 1,5 millió forint szerepel, Antal Attila nem erősítette meg.