Még száz év a diósgyőri vasúti kerékpárgyártásnak

Akt.:
„Még száz évig biztosan itt leszünk és termelünk”
„Még száz évig biztosan itt leszünk és termelünk” - © Fotó: Ádám János
Miskolc – Az exportpiacok a fő felvevői a DVK Gépgyár Kft. termékeinek.

Ebben az évben száz esztendős a vasúti kerékpár, gépgyártás és javítás Diósgyőrben. A termelőtevékenység jelenleg a DVK Gépgyár Kft. üzemeiben folyik.

Az elődcég, a Diósgyőri Gépgyár (Digép) a magyar gépgyártás egyik vezető üzeme volt. A gyár történetileg a 1915-ben alapított Diósgyőri Magyar Királyi Vas- és Acélgyárból nőtt ki, amely a kezdetektől fogva foglalkozott vasúti kerékpárok előállításával.

Az első ötven esztendő

A világháború idején a vállalat hadiüzemmé nőtte ki magát. A gyár 1944-ig voltaképpen ágyúgyárként működött, de termékei között más nehézgépgyártással összefüggő termékek is voltak. 1945 után – az átmeneti nehézségek áthidalása végett – bizonyos közszükségleti cikkeket is gyártani kezdtek, de már ekkor megjelentek azok a termelési ágak is – , amelyek a későbbi termelési profil részét képezték.

A termelési eredmények mindazonáltal nem javultak egyértelműen, de 1970-re befejezték a kovácsüzemi rekonstrukciót, aminek révén az évi gyártási kapacitás több mint kétszeresére emelkedett, a vasúti kerékpárgyártás volumene is közel másfélszeresére nőtt.

Fő az optimizmus

„Még száz évig biztosan itt leszünk és termelünk” – fogalmazta meg optimista előrejelzését a vasúti kerékpárok előállítását végző DVK Gépgyár Kft. tulajdonosa, egyben ügyvezető igazgatója, Lech Zaciera. Büszkén mondta el, hogy tavaly még úgy volt, hogy megveszik az üzemet, de cseppet sem bánja, hogy nem jött létre az üzlet, mert úgy gondolja, hogy kiváló szakembergárdájával és elhivatott gyárvezetésével képesek lesznek még sokáig megélni a piacon. Megtudtuk tőle, hogy a termékeik nagyobb részét exportálják, Németországban, Svájcban, Franciaországban, de Cseh- és Lengyelországban is futnak diósgyőri kerékpárokon a vasúti kocsik.

Szaniszló Bálint


Egykor a legnagyobb volt

A Digép – forgalma alapján – évtizedekig a hazai gépgyártás legjelentősebb üzemének számított, de problémái már a rendszerváltás előtt jelentkeztek, és 1990-re a cég fizetésképtelenné vált. Ma a gyár területén a Digép Ipari Park működteti az üzemcsarnokok egy részét. A hadiipari termékek ingadozó volumene mellett a legfontosabb gyártmánycsoportok a kovácsoló és sajtoló gépek, a csőgyári és hengerműi berendezések, a lemezalakító gépek, a szerszámgépek, a kábelipari gépek, a hadiipari termékek, a hűtőipari gépek, a dízel-motorok és az aggregátok, a szivattyúk, a hidraulikus emelők, a vasúti kerékpárok, a kovácsolt és sajtolt termékek és a csavarrugók voltak.



Sporthírek






hirdetés