„…még jobban, még jobban, még jobban”

Akt.:
Kozma Attila: Ha felnézünk a színpadra, látható, hogy a Miskolci Balett professzionális táncosok együttese
Kozma Attila: Ha felnézünk a színpadra, látható, hogy a Miskolci Balett professzionális táncosok együttese - © Fotó: Ádám János
Miskolc – Új fesztivál születik. Szemelvények arról, milyen ma a tánc itthon és külföldön. Interjú Kozma Attilával, a Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivál művészeti vezetőjével.

A hazai alternatív táncegyüttesek bemutatkozásának teret nyitó találkozó ötletéből nőtte ki magát a Horizont. Ez az első olyan magyarországi nemzetközi táncfesztivál, amely a magyar fellépőknél nagyobb számban kínálja a külföldi együttesek produkcióit. Most induló, a jövőt illető nagy reményekkel szervezett programsorozatról van szó, amelyik már most tud olyat mutatni, ami – ígérete szerint – a hazai táncszakma figyelmére is érdemes.

Ennek így is kell lennie – erősebb, sokszínűbb együttest építünk.” Kozma Attila

Az ötletgazda Kozma Attila, a Miskolci Balett alapítója és vezetője. Interjúnkban nemcsak az április 25-e és 29-e között Miskolcon esedékes nemzetközi kortárstánc-fesztiválról esik szó, de saját társulata fejlődésének esélyeiről, és arról is: milyen számára egy évad, éppen ez, amikor nem rendez új előadást.

Sok évének sok munkája van benne, hogy a tánc elfogadott és kedvelt műfaja legyen a miskolci színház közönségének. Hogyan javítja ennek az esélyeit most ez a nemzetközi kortárstánc-fesztivál?

Kozma Attila: Évad közben nem könnyű együtteseket meghívnunk, részben az egyeztetések miatt, részben mert többnyire foglaltak a játszóhelyeink: saját előadásaink szerepelnek a műsoron. Így viszont egy csomagban tudunk rálátást és példákat kínálni a közönség számára arról, hol tart általában és konkrétan a táncvilág. A fesztivál szervezésénél az volt az egyik válaszra váró kérdés, hogy miben különbözik a mi fesztiválunk a többi hazai rendezvénytől. Abban, hogy nagyságrendekkel több benne a külföldi előadás. Most induló fesztiválról van szó, ezért azt is fontosnak tartottam, hogy minden korcsoport számára legyen előadás.

A program ismert. Válogatóként miért éppen ezekre az előadásokra esett a választása?

Kozma Attila: Azért, mert ezek úgy fogalmaznak a választott témájukról, ahogyan azt én is fontosnak tartom. A német Performing Group ifjúsági előadása például a környezettudatos szemléletről szól, rengeteg humorral. Az olasz Compagnia TPO gyermekelőadása hihetetlenül érzékletes, roppant képi erejű, meseszerű­en fogalmazott program. A francia Company Soul Sity kimondottan az én ízlésem. Három színes fiú, Madagaszkáron túlról, egy szigetről. Az ottani tánckultúrát ötvözik a hiphoppal és a kortárstánccal. A Kecskemét City Balett feltörekvő magyar együttes, Barta Dóra professzionális táncművész és alkotó. Valódi sláger­zenére, Mozart Requiemjére készült az előadásuk, amit látni kell. Feledi János Miskolcon nem ismeretlen. Mostani előadását Pilinszky János Szálkák című kötete ihlette – vers, gondolat, tánc izgalmas találkozása. A lengyel Anna Piotrowska kifejezetten a Horizont Fesztivál számára készít előadást. A Trojka Színházi Társulás pedig valóban olyan alternatív csoport, amilyennek kedvéért a fesztivál ötlete megszületett. A Kafka-előadásukat, a Dr-t hozzák Miskolcra. És a fesztivál része a Miskolc Balett aktuális bemutatója, a Harlequinade, Gergye Krisztián első – a commedia dell’arte, a klasszikus balett, a pantomim és a bohócszámok tradíciójából készült – önálló munkája a társulattal.

Azt mondta az imént: „kimondottan az én ízlésem.” Milyen ez? És mekkora szerepet enged a saját ízlésének az alkotói munkájában?

Kozma Attila: A kezdeteket meglehetősen alternatívnak mondanám. Teljesen más stílust képviseltünk, mint ami ma általában a Miskolci Ba­lettet jellemzi. Ez a mostani egy másik út, az építkezésé. Ha azt akarjuk, hogy helye legyen a magyar táncéletben a társulatnak, a szakma és a közönség számára is elfogadott együttes legyen a miénk, a letisztultabb, érthető, színházszerű műfajok felé kell mozdulnunk. Változott a minőség: sok új táncművész dolgozik nálunk. Ha felnézünk a színpadra, látható, hogy a Miskolci Balett professzionális táncosok együttese. Abban a színházban, amelyik nagyon erősen épít a prózára, és az ennek az értékeit megmutatni képes erős társulattal rendelkezik, közönségbarát választás az ismert irodalmi műveket bemutató táncszínház. Ezt az irányt képviselte A Nagy Gatsby, a Rómeó és Júlia vagy most az Anna Karenina, amelyet a Győri Balett koreográfusa, Velekei László készített a számunkra. Ő is azt mondta: jó ez a csapat, erős a színpadi jelenlétben. Formálhatóak, karakterek. Pont azt tudjuk, amitől a táncszínház valóban az, ami: tánc és színház. Minden évben próbálok olyan fontos alkotókat meghívni, akik nem feltétlenül a klasszikus balettet képviselik. Ebben a szezonban Gergye Krisztiántól kap új impulzusokat és késztetést a társulatunk. A miskolci táncosok több mindenre nyitottak, mint általában a táncegyüttesek, és ennek így is kell lennie – erősebb, sokszínűbb együttest építünk.

Ebben az évadban egyedül a Fekete zaj felújítását jegyzi. Bár ez a Miskolci Nemzeti Színház szezonjának egyik legfontosabb teljesítménye, de feltűnő, hogy nem készített viszont új előadást. Nem nehéz ezt megállnia?

Kozma Attila: A Fekete zaj nem engedte, hogy pihenjen a lelkem alternatív fele. De most más és fontosabb dolgom van: az együttest menedzselem, a legjobb tudásom szerint. Meggyőződésem: ma Miskolcnak sokkal inkább olyan együttesre van szüksége, mint például a Győri Balett. Amikor rólunk esik szó, gyakran meg is kérdezik tőlem: mikor lesz olyan a társulatunk, mint a Győri vagy a Pécsi Balett? Az a válaszom: ezek nagy múltú együttesek. Adjanak egy kis időt nekünk is, hogy megcsináljuk. És hogy legyen közönség, hogy a miskolciak szívében legyen több helye a tánc szeretetének. Küzdök ezzel, néha görcsösen, hogy még jobban, még jobban, még jobban. Legyen még elismertebb. Mutathassuk meg magunkat nemzetközi találkozókon is. És szervezem a fesztivált. Ez is nagy munka, előre dolgozom, már a jövő évi programot is ismerem. Az a feladat, hogyan tudok meg­győzni szponzorokat: álljanak mellénk, legyen nagyobb esélyünk olyan együtteseket meghívni, mint például az NDT – a Nederlands Dans Theater – vagy a Vertigo. Nem marad időm másra, perceket lopok el a saját időmből, hogy a jövő évadbeli rendezésemen, a Casablanca című film táncváltozatán gondolkodjam.

Mi foglalkoztatja ebben?

Kozma Attila: A menekülés. Ma ugyanúgy tele van menekültekkel Európa, mint amikor a nácizmus elől menekülőknek Casablanca jelentette a szabadságba eljutás utolsó esélyét. Ma a Közel-Keletről özönlik az iszonyú mennyiségű ember. Milyen a viszonyunk ehhez a helyzethez? Mihez kezdünk vele? Mi lesz ezekkel az emberekkel, és hogyan formál bennünket, ami történik? Bennünket, akiknek szintén volt okunk a történelmünk során menekülnünk, például 1956-ban.

– Bujdos Attila –


A Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivál programja

Kamaraszínház:

Április 25., kedd

19.00 Priyèr Sï Priyèr (Company Soul Sity – Franciaország)

Április 26., szerda

19.00 Requiem (Kecskemét City Balett – Magyarország)

Április 27., csütörtök

17.00 TRASHedy (Performing Group – Németország)

Április 28., péntek

19.00 Szálkák (Feledy Project – Magyarország)

Játékszín:

Április 25., kedd

20.30 moving —- — out (Anna Piotrowska – Lengyelország)

Április 26., szerda

10.00, 14.00 Japánkert (Compagnia TPO – Olaszország)

Április 27., csütörtök

19.00 Dr. (Trojka Színházi Társulás – Magyarország)

Április 29., szombat

19:00 Harlequinade (Miskolci Balett, bemutató előadás)



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter






hirdet�s