Elkerülő út, új Búza tér: ott vannak a tervek közt

A Gömöri pályaudvar környékére ráférne a fejlesztés
A Gömöri pályaudvar környékére ráférne a fejlesztés - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – A miniszter közreműködésével gondolták tovább a miskolci fejlesztési programokat.

Miskolc közlekedési rendszerének – beleértve a közösségi közlekedést – átalakításán hosszú esztendők óta dolgozik az önkormányzat. Eredendően a Modern városok program Miskolcra vonatkozó részének szerves eleme az intermodális csomópont kialakítása a Tiszai pályaudvaron és környékén, beleértve azért ebbe a közúti összeköttetésben nélkülözhetetlen Y-híd megépítését.

Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter januári miskolci látogatásakor beszélt arról, hogy az intermodális csomópont elképzelhetetlen az Y-híd nélkül. A miniszter így fogalmazott: „Minden más lépést megelőzően az Y-híd előkészítése és megépítése és az ahhoz szükséges mintegy 15 milliárd forint biztosítása a legfontosabb. Amíg nincs kész, nincs is értelme beszélni az intermodális csomópont dolgairól. Kósa Lajos ígéretet tett arra, hogy kezdeményezni fogja a kormánynál, hogy ezt a beruházást hozza előre.

Biztonságos kerülőút

Kósa Lajos jelezte akkor, hogy ugyan még nincs szó a miskolci program bővítéséről, de a városvezetéssel folytatott megbeszélés alapján két olyan bővítési lehetőség előkészítése kezdődik meg, amely a város közlekedését, megközelíthetőségét segítené. Az egyik a várost délnyugati irányban elkerülő út megépítése, a másik pedig a Búza tér és környékének fejlesztése.

„Aki az M3-as autópályán vagy a 3-as főközlekedési úton a főváros irányából érkezik Miskolcra, és szeretne eljutni például a Diósgyőri várhoz vagy Lillafüredre, az ezt csak elég kalandos körülmények között tudja úgy megtenni, hogy nem érinti a belvárost – fogalmazott a miniszter. – Ebben segítene a délnyugati elkerülő út.”

gomori-pu-melletti-ures-terulet06-st

Busz ide, vonat oda

A miniszter által felvetett és ígérettel megerősített elképzelések – ha még pontosan nem is meghatározva – régóta jelen vannak a város fejlesztési elképzelései között. A belvárost délnyugati irányból elkerülő útvonal lényegében ma is létezik, aki teheti, használja is, de maga az út nem igazán alkalmas nagy forgalom lebonyolítására, és a balesetek száma is alaposan megnőtt az arra járó járművek nagy száma miatt. Azt egyelőre mi sem tudjuk, hogy pontosan milyen beruházásokkal lehet jobbá és biztonságosabbá tenni az utat.

Több elképzelés is napvilágot látott viszont a Búza tér és környéke – beleértve a Gömöri pályaudvar térségét – átalakítására, amely összefüggésben van az intermodális csomópont vagy csomópontok kialakításával.

Mint már foglalkoztunk vele, az intermodális csomópont révén a vasúti pályaudvar (pályaudvarok) lenne az a pont, ahol a városba érkező vasúti közlekedés közvetlen kapcsolatban lenne a távolsági és helyközi autóbuszközlekedéssel, illetve a városon belüli közösségi közlekedéssel, azaz a villamossal és a helyi buszjáratokkal.

Mint egy vásárváros

A Tiszai pályaudvar környékének intermodális csomóponttá alakításával a Búza téri helyközi- és helyiautóbusz-pályaudvar megszűnne, és a vasúti pályaudvar mellett épülne fel a város új, helyi és helyközi forgalmi feladatokat is ellátó autóbusz-pályaudvara és villamos-végállomása. Ezáltal felszabadulna a jelenlegi Búza téri autóbuszpályaudvar területe, és ez újabb fejlesztési lehetőségeket nyitna meg. Leginkább egy, a jelenleginél lényegesen nagyobb kiterjedésű vásárnegyed kialakításának van esélye a Búza téren és környékén.

gomori-pu-melletti-ures-terulet01-st

A Gömöri is jó hely lenne

Elkészült egy tanulmányterv arra, hogy a Gömöri pályaudvartér környékét (is) intermodális csomóponttá alakítsák. A pályaudvaron az utóbbi években hajtottak végre egy rekonstrukciót, így a korábbiaknál lényegesen jobb állapotban van. Igazi helyzeti előnye, hogy lényegében a belvároshoz tartozik. Az oda vonattal érkezők percek alatt elérhetik a Búza téri vásárközpontot.

A helyi közösségi közlekedés, valamint a közúti kapcsolatok kialakításával – például a Búza téri buszpályaudvar egy részének áthelyezésével – alakulhatna ki egy magas színvonalú közlekedési csomópont.

– Szaniszló Bálint –


Várbejáráson (jobbról): dr. Lovász Emese várúrnő, Kósa Lajos miniszter, dr. Kriza Ákos polgármester, Csöbör Katalin országgyűlési képviselő és Hubay György miskolci önkormányzati képviselő
Miskolc - Miskolc és térsége fejlesztése kiemelt jelentőségű a Modern városok program révén. Összesen 327 milliárd forint jut Miskolc és térsége fejlesztésére. Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter jelentette be hétfőn a Diósgyőri várban, hogy ipari, ide...

A Tiszai pályaudvar korábbi látványterve
Miskolc - „Más beruházásra szeretnék átcsoportosítani a korábban erre a célra biztosított forrásokat.” Vajon megépül az intermodális központ Miskolcon, a Tiszai pályaudvarnál? Most nagyon úgy tűnik, nem, legalábbis nem az eredeti tervek szerint. Már az gyanús volt, hogy hónapok óta nem válaszol s...



Lillafüred.
BOON.HU






hirdetés