Leszállópálya a szomszédban

Támogatjuk az emberi élet mentését, de ne a házainktól 30 méterre építsék meg a Kenézy kórház helikopter leszállóhelyét! – mondják a debreceni Dorottya utca lakói.

A Kenézy kórház és a Mentőszolgálat, illetve a lakosok képviselőinek részvételével
tartottak fórumot a leszállóhely megépítése kapcsán kedden délután a kórház
konferencia termében. A tiltakozó polgárok számos ellenérvvel és egy térképpel
érkeztek, melyen három helyet is bejelöltek, ahol szerintük a tervezettnél sokkal
alkalmasabb lenne a leszálló.

Az egyébként kulturált hangvételű vitában a hivatalos álláspont képviselői
nehezen kikezdhető, racionális érveket sorakoztattak fel. Az egyik felszólaló
polgár szerint az összejövetel célja nem fórum, hanem az ő meggyőzésük volt.
S bár nem voltak elégedettek a kapott válaszokkal, lényegében ingatlanjaik elértéktelenedése
és kártalanításuk kérdése maradt az egyetlen, melyre – jogi kompetencia híján
– nem tudtak és nem is akartak a kórház képviselői válaszolni.

Kevesebb fa, több zaj

Legfőbb érvük egy térkép, melyen – elmondásuk szerint szakértők segítségével
– sokkal alkalmasabb parkolóhelyeket találtak a légijármű számára. Leposa Attila,
a Kenézy kórház műszaki vezetője szerint a térkép hibás, számos épület hiányzik
róla, amelyek akadályoznák a fel- és leszállást. Kihangsúlyozta, hogy egy speciálisan
helikopter leszálló tervezésével foglalkozó budapesti céggel, az országos főpilótával,
a mentőszolgálat vezetőivel, orvosokkal egyeztetve jelölték ki a helyet. Szerették
volna a tetőre tenni, de az épület szerkezet nem bírná el a rezgéshullámok keltette
hatást.

A tiltakozók emlékeztettek egy nemrég Pécsen történt szerencsés kimenetelű
balesetre, ahol a gép a házak közé zuhant, de nem a tank felőli oldalára és
a szétszóródó alkatrészek senkit sem sebesítettek meg az éppen néptelen utcán.
„Nekünk lesz ilyen szerencsénk?” – kérdezték hozzátéve, hogy fel- és leszállás
közben a legnagyobb a baleset valószínűsége.

Fülöp Sándor pilóta elmondta: a helikopterrel – eddig is – nagy kört leírva
a Tócóskert felől közelítettek, innen nézve az egész légtér veszélyeztetett.
Megjegyezte, hogy annak a balesetnek az okai még nem ismertek. „10 éve figyelem
felülről a terepet, órákig néztem a térképeket, és próbáltam alkalmas leszállóhelyet
keresni, de ennél jobbat nem találtam.” Hozzátette, hogy az országban máshol
sem jobb a helyzet, sajnos annak idején az épületek tervezésekor senki sem gondolt
légimentése.

A zajhatással kapcsolatban Szép Imre, az OMSZ megyei vezetője elmondta, hogy
terveben van 1-1,5 éven belül egy modernebb, csendesebb gép beszerzése. A lakók
szerint jelenleg a zaj-és rezgés 90%-át felfogják az épületek, azonban az út
mellett ez a védelem hiányozni fog. A kórház részéről elhangzott: idén eddig
66 esetben történt helikopteres betegszállítás, vagyis havonta néhány ilyenre
lehet számítani, éjszaka nincs repülés és a fel-leszállás mindössze néhány percet
vesz igénybe.

Vita alakult ki a parkolóhelyekkel kapcsolatban: a kapun kívül negyvenet szüntetnek
meg, belül nyolcvan újat már létrehoztak, de míg a lakosok tapasztalata szerint
nem engedik be őket a Dorottya utca felől a Kenézy területére autóval de még
gyalog sem, a kórház vezetése nem akart tudni ilyesmiről.

G. Kiss Gyula, a kórház főigazgatója kijelentette: számára legfontosabb a betegek
ellátása az orvosi szakma szabályai szerint. Ha emiatt a lakosok érdekeit kell
sértenie, vagy parkolóhelyeket megszüntetnie, akkor megteszi. Elmondta ugyanakkor,
hogy a parkosítás kötelessége lesz a heliport kivitelezőjének, és ígéretet tett
arra, hogy a leszállóhely átadása után egy zajfogó falat fognak megépíteni.

A lakók megköszönték a másik oldal korrekt hozzáállását, és további tiltakozást
ígértek.








hirdet�s