Lényegi változások nem várhatók a fizetőssé váló utakkal kapcsolatos szabályozásban

Csak kisebb, technikai jellegű változtatások várhatók a fizetőssé váló utakkal kapcsolatos kormányzati tervekben. A lényeg nem változott, április 1-jétől a teherjárműveknek úthasználati díjat kell majd fizetniük a kijelölt autóutakon és főutakon – mondta a Független Hírügynökségnek a fuvarozói érdekképviseletek és a gazdasági minisztérium pénteki egyeztetése után Nyikos Attila, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvédje. A részleteket a tárca készülő rendelete fogja meghatározni.

A tervek szerint április 1-jétől 36 autóút és főút használatáért kell majd fizetniük a tehergépjárműveknek. Az autóutak egyes szakaszain a D2, D3, D4-es kategóriába tartozó, vagyis a 3 és fél tonnánál nehezebb járműveknek kell matricát venniük, tehát csak a személyautók, illetve a kis furgonok nem esnének bele ebbe a körbe. A főutakon a D4-es kategóriába tartozó, 12 tonnánál nehezebb kamionok lesznek fizetésre kötelezettek. Az autópálya-matricák ára nem emelkedik a változás miatt. A részleteket a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) készülő rendelete fogja meghatározni.

A pénteki megbeszélésen, amelyen a fuvarozók öt nagy érdekképviselete vett részt, a GKM munkatársai néhány technikai jellegű módosítás átgondolását ígérték – mondta Nyikos Attila. Szóba került például néhány jármű átsorolása másik kategóriába, illetve a balesetet szenvedett járművek éves matricájának további használata.

A fuvarozók fontos részletekben nem értenek egyet a kormányzati elképzelésekkel. Vitatják például, hogy a rossz állapotú utak használatáért ugyanannyit kell fizetni, mint az autópályákért, illetve hogy olyan útszakaszok is fizetőssé válnának, amelyekkel párhuzamosan nincs autópálya, tehát nem lehet elkerülni ezeket. Egy D2-es éves matrica ára 106500 forint, egy D3-sé 159 ezer, egy D4-sé pedig 219 ezer forint. Az újabb útdíjakkal kapcsolatos terheket a fuvarozók már nem tudják elviselni, így a kiadásokat kénytelenek lesznek a megrendelőkre hárítani, tehát növekednek majd a szállítási díjak, ami közvetve a lakosságot is érinti – mondta a Nyikos Attila.








hirdet�s