Legyen valóban előny a gyalogosnál

Miskolc – Elborzasztóan gyakran kezdődnek hírek úgy, hogy: “Gyalogosgázolás a zebrán…” És nemcsak nálunk – Miskolcon. Van-e a kiváltó körülmények közepette értelme a KRESZ tervezett szigorításának? Miskolc vállalja [.pdf – 53KB]

Nálunk, Magyarországon valóban kiemelkedő a súlyos sérüléssel, halállal végződő gázolások száma.

Elborzasztóan gyakran kezdődnek hírek úgy az Északban és a Borsod Online-on, hogy: „Gyalogosgázolás a zebrán…” És nemcsak nálunk – elsősorban Miskolcon –, hanem sokfelé másutt is az országban, elsősorban a nagyvárosokban.

Az Észak–BOON több alkalommal heteken, hónapokon át, szinte sorozatszerűen foglalkozott a közlekedés helyzetével, egyebek között olyan szempontból, hogy miként lehetne a szabályok betartására rábírni az autósokat, miként megfegyelmezni a gyalogosokat (természetesen nem a zebrán áthaladókról van szó), van-e ehhez ereje-embere a rendőrségnek? Nincs.

Már a szándék is…

Valóban nem állhat minden zebránál, minden közlekedési lámpánál rendőr. Van-e ilyen körülmények között értelme a KRESZ tervezett szigorításának?Például azon passzus beiktatásának, amely azt fogalmazná meg, hogy „a gyalogos feltétlen előnyt kapna a gépjárművekkel szemben. Ha a gyalogosnak az úton való átkelési szándéka egyértelmű, úgy a járművezetőnek kötelező lenne megállni.” E tervezetről Kondorosi Ferenctől, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztostól tájékozódhatott a közvélemény a múlt héten.
Mi is őt kérdeztük, Kondorosi Ferencet: Miért nem elég az, ahogyan most védi a gyalogost a zebrán a KRESZ? Mi érteleme van a szigorításnak? Mit lehet várni a módosítástól? Vajon Európa boldogabbik felén is ilyen ijesztőek a statisztikák

Megállapodás Miskolccal

Kondorosi Ferenc azzal kezdte válaszát, hogy az országos közlekedési roadshow keretében június 2-án Miskolcon is járt, ahol a polgármesterrel, a rendőrségi vezetőkkel és más illetékesekkel ezekről a kérdésekről is szó volt.
Együttműködési megállapodást írtak alá (ennek szövege letölthető a BOON-ról), annak reményében, hogy javul a biztonság.

A kormánybiztos elmondta: a zebrán történő gyalogosgázolások visszaszorítására felmerült olyan javaslat, hogy a gyalogátkelő előtt 20 méterrel már csak 30 km/órával lehessen menni. Ezt környezetvédők nem ajánlják, mondván, hogy a mindenkori fékezés miatt az autó plusz környezeti terhelést okoz. Ez az érv elfogadható – fogalmazott Kondorosi Ferenc. Hogy miért a szigorítás? Azért, mert a bírósági ítélkezés csak az írott szövegre hivatkozhat. Csak annak van érvényessége, azt lehet számonkérni, amit a szabály rögzít. Nem tud jobb megoldást. Nálunk valóban kiemelkedő az ilyenfajta szabálysértések – balesetek, súlyos sérüléssel, halállal végződő gázolások – száma. A közlekedési kultúra az általános kultúra, a társadalom állapotának, hangulatának része – mondta a kormánybiztos, hozzátéve, hogy ezzel együtt nem szabad lemondani a szabályozás módosításáról.

Egyszerűbb KRESZ-t?

Kondorosi Ferenc elmondta: sokak véleménye, hogy lehetne egyszerűbb a KRESZ. Hogy minek a túlszabályozás? A kormánybiztos szerint hiú ábránd, hogy egyszerűsíthetők a szabályok. Három tényező egyensúlyát, eredményes egymásra hatását kell megtalálni-megteremteni. A jogalkotásét, a jogalkalmazásét, valamint mindazok szerepét – iskola, óvoda, szülő, média –, akik tehetnek az ügyért.

A város vállalja

Részlet abból a megállapodásból, amelyben a miskolci rendőrkapitányság, a miskolci önkormányzat és a polgárőrség vállalásokat tesz a közbiztonság és közlekedésbiztonság érdekében 2008-ban: „A városi rendőrkapitányság vállalja, hogy a polgárőrséggel együttműködik a közúti ellenőrzések során, részükre közlekedésbiztonsági oktatást, előadást tart; soron kívül jelzi az önkormányzat kezelésében lévő utakon észlelt azon hiányosságokat, melyek a közlekedés biztonságát veszélyeztetik (jelzőtáblák hiánya, veszélyes úthibák, stb.), azok mielőbbi elhárítása érdekében; a baleseti okokat elemezve javaslatot tesz az érintett útszakaszok, kereszteződések forgalmi rendjének módosítására…”

Ország, város…

Ausztriában, ha a gyalogosnak még csak az áthaladási szándékát érezzük a zebránál, már akkor is meg kell állni, és átengedni. (Meg is állnak, át is enegedik.)
Egy angliai magyar blogból: „Több mint egy év alatt az ember hozzászokik a jóhoz, bátran vágok át a zebrán itt Angliában, ha megállok egy átkelőhelynél a busz és a taxi is simán átenged (a minap pár másodpercig csak csodálkozva bámultam a két emeletes buszt ahogy várták a vezetőik, hogy lépjek már le az úttestre).”

Egy németországi magyar blogból: Ha átkelsz a zebrán, nem nézel körül, mert biztos megállnak az autók. Ha gyalogos át akar menni a zebránál, akkor megállsz az autóddal.

Blogbejegyzés a criticalmass.hu oldalon: „Ausztria szép, jó és tiszta hely, és én biztos át is kelek ott más helyen is, mint csak a zebrán. A stützi kalapos jókedélyü sörkedvelő sógortól nem félek én, hogy engem ledudál. Érdekes, hogy példaképpen osztrák, olasz, francia autósoktól úgy nem tartok az úton, mint a bárányoktól a legelőn. Úgy nem ártanak nekem és úgy nem ártok nekik én sem, ha összekeveredek velük. Pedig ezek közül a két utóbbi elég rossz autós…”

Miskolcon 1960

Miskolcon tavaly 1960 rendőrségi közlekedési esemény volt.
A sérüléses balesetek száma 461, a többi anyagi káros
Az elsődleges baleseti okok: a gyorshajtás, a sebesség helytelen megválasztása, amely az összes baleset 38 %-át tette ki.
A legtöbb balesetet még mindig a személygépjárművek vezetői okozták, amely az esetek 63 %-át jelenti.

Az összes baleset 18,6 %-át a gyalogosok és kerékpárosok okozták. A kerékpárosok, mint balesetet előidézők az összes baleset 9,1 %-át teszik ki, azonban jelentős eredményként értékelhető, hogy 21 %-kal csökkent a gyalogosok által okozott balesetek száma 2006-hoz képest.

Előzmény:








hirdet�s