“Különleges koncert lesz, hét karmester vezényel négy darabot”

Akt.:
Gál Tamással a mesterkurzus első napján beszélgettünk
Gál Tamással a mesterkurzus első napján beszélgettünk - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Párizsi karmesterjelöltek érkeztek hétfőn Miskolcra. Április 18-án adnak koncertet. Interjú Gál Tamás karnaggyal, a Miskolci Szimfonikus Zenekar művészeti vezetőjével.

Régi jó kapcsolat van a Párizsi Konzervatórium és a Miskolci Szimfonikus Zenekar között. A francia hallgatók ezúttal Gál Tamás karnagytól tanulhatnak még többet, aki azt mondta lapunknak, koncertezni is szeret, de tanítani még jobban. A mesterkurzus első napján beszélgettünk vele.

Vezényelni nem lehet otthon, a négy fal között. -Gál Tamás

Ön most találkozott a francia karmesterhallgatókkal először. Mit tud nekik átadni, mivel tudja gyarapítani a fiatalok tudását?

Gál Tamás: A vezénylésnek az a része, hogy a karmester hogyan kommunikál a zenekarral, milyen a próbamódszere, milyen a személyisége, a zeneisége, majdhogynem taníthatatlan. De a dirigálás technikai részét meg lehet tanítani, és meg is kell tanulni. Ez nagyon fontos mondat, mert azt tapasztalom a világban, hogy nagyon sokan próbálkoznak úgy vezényelni, hogy még bizonytalan a tudásuk. Én, mondhatni erre tettem fel az egész életemet. A zeneakadémián olyan professzoraim voltak – Somogyi László, Lukács Ervin, sajnos már nem élnek –, akik ezt a vonalat képviselték. Én magam 25 évig tanítottam a Liszt Ferenc Zeneakadémia karmester tanszakán, tehát van már ebben tapasztalatom.

Már túl van a karmesterkurzus első napján. Hogy megy a közös munka a párizsi hallgatókkal?

Gál Tamás: Az első napokban zongorával gyakorlunk. Korrepetitorokat szerződtettünk, akik zongorán játsszák el a zenekari darabokat. De aztán szerdától bekapcsolódik a zenekar, merthogy zárókoncert is lesz hétfőn, melyen a hallgatók fognak vezényelni. Olyan darabokat jelöltem ki, amelyek vezényléstechnikai szempontból problémásak. Így, amit most megtanulnak a francia diákok, azt más darabokban is tudják majd hasznosítani. A záró hangverseny speciális koncert lesz, mert egy darabot nem egy karmester fog vezényelni, hanem több. A közönségnek azonban tudnia kell, hogy ők még kezdők a pályán.

Mikorra lesz egy kezdőből profi karmester?

Gál Tamás: A hangszeres előadók fiatal koruk óta annyit gyakorolnak a hangszerükön, amennyit csak tudnak és akarnak. Egy fiatal karmester viszont ritkán állhat zenekar elé. Pedig vezényelni nem lehet otthon, a négy fal között. A zenei tudást lehet fejleszteni, és az is jó, ha minél több hangszert ismernek a fiatal karmesterek, de sok mindent csak a zenekari próbákon és koncerteken lehet megtanulni. Például, hogy hogyan kommunikálok a zenészekkel, hogyan tudom őket pszichikailag olyan állapotba hozni, hogy szívesen tegyék, amit én szeretnék. Ebben a szakmában a fejlődést nem lehet elhatározásból meggyorsítani. Minél több zenekari lehetőséget kap valaki, annál több tapasztalatot szerez. Azért van az, hogy a karmester 40 éves kor alatt inkább csak kérdez, miközben egy tehetséges, 40 éves hangszeres művész már befutott.

Hogy látja, tehetségesek a francia hallgatók?

Gál Tamás: Az, hogy itt vannak, az már azt jelenti, hogy tehetségesek és felkészültek. Már mindenkit láttam vezényelni. Az első nap után lehetett tudni, hogy kik azok, akik még az elején vannak a tanulmányaiknak, és kik azok, akik már a diploma felé közelednek. Nagyon kevés olyan konzervatórium van egyébként, ahol profi zenekart tudnak időnként biztosítani a karmester­hallgatóknak. Zongorát vezényelni azért nem ugyanaz, már csak azért sem, mert két zongorista kevésbé tud tempóban szétesni, mint 80 zenész. Ezért szükséges a professzionális zenekar. Az amatőr is jó, mert azzal a karmesterjelölt megtanul próbálni, dolgozni, de a hivatásos jobb, mert több darabot el tud sajátítani egy év alatt.

Nyilvánosak a mesterkurzus próbái?

Gál Tamás: Az én próbáimra bármikor bárki bejöhet. Szoktak is jönni időnként gyerekek ide, a Malomba. A mesterkurzus próbáira is ellátogathat bárki, akit érdekel. Felmerült egyébként az is, hogy ne csak a párizsi hallgatók vehessenek részt nálunk karmesterkurzuson, hanem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói is. Ez tárgyalás kérdése.

Ön szívesen tanítja a hallgatókat?

Gál Tamás: Az az igazság, hogy nincs két egyforma karmester, másrészt pedig nem mindenki vélekedik úgy, hogy a karmesterség tanítható. Van, aki elzárkózik ettől. Én viszont határozottan hiszem, hogy átadható a karmesteri tudás egy része. Véleményem szerint az az etikus, hogy ha kiállok a zenekar elé vezényelni, akkor tudjak is vezényelni. Nekem ez a vesszőparipám. Nagyon szeretem a zenét, a koncertezést, de majdnemhogy jobban a tanítást.

Hegyi Erika

  • Interjú: Gál Tamás karnaggyal, a Miskolci Szimfonikus Zenekar művészeti vezetőjével
  • Hol: Művészetek Háza
  • Mikor: április 18., hétfő 19.00 óra
  • Műsor: Bartók: Concerto, Bartók: 3. zongoraverseny, R. Strauss: Till Eulenspiegel vidám csínyjei, Brahms: Variációk egy Haydn-témára
  • Vezényelnek: a Párizsi Konzervatórium hallgatói
  • Közreműködik: Oravecz György zongoraművész
  • Kurzusvezető tanár: Gál Tamás