Közmeghallgatás Miskolcon – Y-híd, ipari park. Hogy is?

Közmeghallgatás Miskolcon – Y-híd, ipari park. Hogy is?
Miskolc – Merre megy majd a főút, ami elkerüli a belvárost? A tervezett ipari park is befolyásolja.

Közmeghallgatást tartottak szerdán a 3. számú főút Miskolc belvárosát elkerülő szakaszának tervezése kapcsán a megyei kormányhivatal szervezésében. A rendezvényre főként azok voltak kíváncsiak, akik a tervezett út nyomvonala mellett laknak, vagy ott van üzletük: a Vörösmarty utcai üzletsor ugyanis a tervek szerint áldozatul esik az útfejlesztésnek. A tervezett beruházásról többször írt lapunk, ezzel tehermentesítenék a Búza teret, illetve annak közvetlen környezetét. Többször írtunk az úgynevezett Y-híd beruházásról is, a komplex fejlesztésre több milliárd forint állami forrást kapna a város.

y-keresztezodes03-st1

Alagút a Tiszainál

Mint kiderült, a csütörtöki közmeghallgatás épp az Y-híd terveit nem érintette, hiszen azt más tervező cég készíti. Érintette viszont a többit, a részletekről a generáltervező cég, a budapesti székhelyű Roden Mérnöki Iroda Kft. munkatársai adtak tájékoztatást, ők közbeszerzési eljárás során nyerték el a tervezési feladatot.

Az út nyomvonalának ismertetésekor újdonság is elhangzott számunkra: egy tervezett ipari park némileg módosította a terveket. (Eddig nem tudtuk, hová is tervez új ipari parkot a város.) Hevesi Gábor, a cég munkatársa elmondta, feladatuk az volt, hogy a Vörösmarty–Király utcai csomóponttól indulva jussanak el a József Attila és a Fonoda utcáig a Miskolc belvárosát elkerülő nyomvonal tervezésekor. A Vörösmarty utca most is négysávos, ám a Szinva abc-nél van egy szűkület, ennek feloldása is a feladatuk. A Vörösmarty útról a Martin-kertváros felé haladva a következő lépés a tervezett Y-híd beruházás, de ez – mint említettük – egy másik tervező cég munkája. A Roden kft. az utána következő rész tervezésénél (a Tiszai pályaudvarnál) rögtön egy másik projektbe „botlott”: a város egy intermodális csomópontot tervez, amely a különböző tömegközlekedési eszközök – vasút, Volán- és MVK-buszok megállói egy helyen – találkozója lenne. A kapcsolódó Kandó tér helyén reprezentatív teret szeretnének kialakítani.

Ezen nem mehet keresztül az út, magyarázta a mérnök, így a föld alatt, alagútban haladna tovább, és a Szondi utcánál jönne fel a felszínre. Ott következne egy átkötés a Szinván, majd az egymás melletti MVK- és Volán-telephely mellett haladna. Ezután több nyomvonalat is kialakított a tervező cég. Az okok az említett ipari parkban keresendők: mint a tervező kifejtette, erről nyáron szereztek tudomást. Az út az ipari telepnek is plusz közlekedési kapcsolatot adna. Ezután haladna a nyomvonal (kicsit most leegyszerűsítjük) a Fonoda, a József Attila utcáig.

kozmeghallgatas-y-ugyben18-st

Nő a zajterhelés, de…

A projektet környezetvédelmi szempontból is ismertették: az építkezés, majd a megépülő út miatt több helyen is nő majd a zajterhelés, ha nem is éri el a határértéket.

Az előadáshoz csak egyetlen hozzászóló volt: ő többek között arról beszélt, attól tart, hogy a tervezett ipari park miatt az előzőekben tervezettél még nagyobb terhelést kapnak a környező házak. Felszólalását követően szót kért Rostás László, Miskolc város főépítésze is, aki a hallgatóság körében ült. Megjegyezte, a tervezett ipari park nem befolyásolja az út terhelését. Mindemellett a József Attila utca megmarad, az ottani forgalom nem terelődik át az új útra. Ő úgy látja, az új úttal a Vörösmarty utcai erős forgalom szabályozottá válik.

– Hajdu Mariann –

Mikor épülhet meg az út?

A fórum után Rostás Lászlót az ipari parkról kérdeztük: pontosan hol lesz. Mint mondta, ennél többet nem tud mondani, hiszen ez még csak terv, így azt sem tudtuk meg, hogy ez megegyezik-e azzal az ipari parkkal, amelynek kialakítását Orbán Viktor miniszterelnök ígérte meg még az év áprilisában, amikor Miskolcon járt. Akkor azt mondta: egy 1000 hektáros ipari terület megvásárlását is finanszírozza majd az állam. Ennek helyéről eddig nem nyilatkozott még a város.

Rostás Lászlót arról is kérdeztük, hogy mikor valósulhat meg az út, amelynek terveit a közmeghallgatáson ismertették. Elmondta, az az Y-híd beruházástól is függ, attól, hogy arra mikor lesz meg a pénz. A mikor kérdésre a főépítész Orbán Viktor minapi szavaival válaszolt. A parlamentben Varga László miskolci országgylési képviselő (MSZP) a híddal kapcsolatos beruházással kapcsolatos kérdésére így válaszolt: az intermodális csomópont ügyében „forrásharcok” zajlanak a nagyvárosok között, de Miskolcnak jók az esélyei.









hirdetés