Közmédia helyett kormánymédia van Magyarországon

Közmédia helyett kormánymédia van Magyarországon
Közmédia helyett kormánymédia van Magyarországon - © Fotó: 444.hu
Budapest – „Megbízható” szerkesztők felső utasításra alakították a brüsszeli híreket, mondta a távirati iroda volt munkatársa. Prókai Eszter cikke az Abcúgon.

A közmédia hatékonyan propagálja a kormány üzeneteit Magyarországon, mondta Kárpáti János, a Magyar Távirati Iroda idén elbocsátott EU-s tudósítója egy öncenzúráról szóló brüsszeli konferencián. Az MTVA-ban dolgozóknak ajánlatos a feletteseikkel előre egyeztetni arról, hogy milyen kérdéseket tesznek föl a kormány tagjainak – írja az Index.

Az MTI tavaly szakította meg mindkét brüsszeli tudósítójának a kiküldetését. Kárpáti 1981 óta dolgozott az MTI-nek; korábban Prágából és Washingtonból tudósított, nyolc évig élt Brüsszelben. Néhány hónappal azután, hogy visszahívták a posztjáról, elbocsájtották az MTVA-tól. Az átszervezéssel egy időben Magyarország európai uniós képviseletén is több személyi változás történt.

Kárpáti csak találgatni tud arról, hogy mi volt az oka a kirúgásának, de feltűnő, hogy egy tavaly májusi sajtótájékoztató után a szerkesztői úgy osztották be a munkaidejét, hogy ne mehessen el többször Orbán Viktor brüsszeli sajtómegjelenéseire.

„Föltettem egy kérdést, amit nem egyeztettem a főnökeimmel” – mondta. A miniszterelnök a halálbüntetéssel kapcsolatos megjegyzése, és a bevándorlásról szóló nemzeti konzultáció miatt vett részt egy vitán az Európai Parlamentben Strasbourgban, ahol kemény kritikát kapott liberális, szocialista és konzervatív képviselőktől egyaránt. Zárt ülésen a saját EP-frakciójában is kikeltek Orbán lépései ellen, elsősorban amiatt, mert 2015. április végén azt mondta: napirenden kell tartani a halálbüntetés kérdését.

„Láthatóan nagyobb kritikát kap az álláspontja miatt ebben a kérdésben a saját pártcsaládjából is. Hogyan látja a Fidesz helyzetét az Európai Néppárton belül? – kérdezte Kárpáti angolul. – A miniszterelnök válaszolt, hogy nem félnek a vitáktól” – emlékezett vissza.

Amikor azonban a következő csúcstalálkozóra készültek, az MTI szerkesztőség Budapestről átszervezte a munkarendjüket.

“Gyakorlatilag letiltottak Orbán Viktor sajtótájékoztatójáról, aztán a következőről és a következőről is.
Nem engedték meg, hogy föltegyek neki egy újabb kérdést.” Hivatalos panaszt azonban nem kapott a munkájával kapcsolatban.

Idén tavasszal megszakították a szerződését az MTVA-val. „Nem kell magyarázatot adni, hogyha visszahívnak egy tudósítót, elég annyit mondani, hogy leépítésekre van szükség” – magyarázta. Hozzátette, hogy nem elszigetelt esetről van szó. Más tudósítókat is visszahívtak, és más szerkesztőket is lecseréltek az elmúlt években.

„Nem akarom magam áldozatnak érezni, inkább felszabadultnak érzem magam” – mondta Kárpáti János, és mesélt a távirati iroda működéséről. „Gyakran érkeznek kérések valahonnan fölülről, ezek elérik a szerkesztőt és a tudósítót: »Itt van a hangsúly. Ezt kérdezd, ne azt kérdezd.« Ha érzékeny, brüsszeli sztorit küldünk be, a cikket a megbízható szerkesztő kapja, aztán pedig egy magasabb hatóság hagyja jóvá.”

Emlékeztetett rá, hogy Orbán Viktor hatalomra kerülése, 2010 óta központosították a közmédiát: közös irányítás alá került a televízió, a rádió és a hírügynökség. A munkamódszer eredménye, hogy a kormány egészen hatásosan publikálja a saját üzeneteit. „Ez nem közmédia, hanem kormánymédia, pedig a kettő nem kellene, hogy ugyanaz legyen.”

Az MTI nem is mindig kérdezi meg a brüsszeli riportereinek a véleményét, amikor közölnek egy hírt. A márciusi uniós csúcstalálkozón egyenesen a Naphegy téri központba érkezett a kormány pársoros közleménye, miszerint Orbán Viktor vétója megakasztotta a legmagasabb szintű uniós tárgyalásokat Törökországgal. A közlemény ellenőrzés nélkül azonnal kikerült a hírfolyamba, és címlapon rögtön át is vette a legtöbb online újság. Valójában azonban nemcsak Orbán Viktor, hanem több másik állami vezető is elégedetlen volt a Törökországgal körvonalazódó egyezséggel, nem a magyar miniszterelnök miatt kellett szünetet tartani.

Prókai Eszter | abcug.hu


Videó: A tanárvezér megvágott nyilatkozatán látszik, hogyan manipulál a közmédia

Hazugnak tüntette fel az M1 híradója Pukli Istvánt, a tanári tiltakozások vezéralakját. A délutáni Híradóban élőben adott interjúját estére úgy vágták meg, mintha nem mondott volna igazat.








hirdetés