Középiskolai felvételi – Volt, aki tanult, volt, aki készült

Porupsánszki Szabolcs derűlátó volt
Porupsánszki Szabolcs derűlátó volt - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – 68 600 diák izgulhatott szombaton a középiskolai felvételi miatt.

„Megkérem a szülőket, hogy fáradjanak le a földszintre” – hangzott el szombat délelőtt pár perccel 10 óra előtt a miskolci Földes Ferenc Gimnázium folyosóján. Az anyukák, apukák, testvérek ugyanis felkísérhették a felvételizőket az emeleti osztálytermekhez, biztathatták a gyerekeket, adhattak még egy-két jó tanácsot, de 10 órától már csak magukra számíthattak a diákok. A tanulók kétszer 45 percet kaptak, hogy megoldják a matematika- és magyarfeladatsorokat.

kozepiskolai-irasbeli-felveteli02-st

Nem szerencse, tanulás

– Csak jókat hallottam a Földesről, ezért jelentkeztem ide – árulta el Polyefkó Csenge kissé félénken még a felvételi előtt. A négyosztályos gimnáziumba jelentkező lányt felkísérhettük a teremig, ahol a felvételizők már nagyjából elfoglalták a helyüket. A felügyelő tanár elmagyarázta a szabályokat, és elmondta, enni- és innivaló lehet előttük. De volt, aki kabalával is készült, biztos, ami biztos.

Csenge azonban nem a szerencsében bízott, sokkal inkább a tanulásban; elárulta, sokat készült a felvételire, előkészítőre is járt.

Csakúgy, mint Porupsánszki Szabolcs, aki a két bátyja miatt választotta a Földes Ferenc Gimnáziumot. „Tőlük is csak jót hallottam az iskoláról, de a nyílt napon is megtetszett, ezért döntöttem mellette” – tudtuk meg.

Szombat délelőtt még csak remélte, hogy sikeres lesz a felvételije, igaz, nem izgult, egyik tantárgytól sem tartott. Illetve egy félelme volt, hogy a matematikát nem tudja idejében befejezni. Amikor arról kérdeztük, sokat tanult-e a felvételire, azt válaszolta: „készültem”.

Ezt édesanyja is megerősítette, aki Szabolcs bátyjával várakozott a Földes előterében. „Valóban készült, sokat. És ami fontos, nem az utolsó pillanatban tanult, hanem folyamatosan, végig a nyolc év alatt” – mesélte büszkén az édesanyja.

kozepiskolai-irasbeli-felveteli10-st

„Nehezebb volt”

„Nehezebb volt a felvételi, mint tavaly. Matematikából többet gyakoroltam, ezért jobban is sikerült, mint a magyar” – ezt már Feledi Emma mondta, aki szintén a Földesbe jelentkezett. Azt is elárulta, miért: „Édesapám és édesanyám is odajártak, ezért is választottam én is ezt a gimnáziumot.”

A felvételi után annyit már tudott, minden feladatot megoldott, az idő is elég volt a kérdésekre. „Azt gondolom, hibám biztos lesz, de nem sikerült rosszul” – tette hozzá.

Kántor László Viktor ugyancsak négyosztályos középiskolába adta be a felvételijét, mégpedig a Berzeviczybe „Igazából nem voltak nehezek a feladatok, igaz, a matematika második fele nem volt könnyű. De mindent megcsináltam, azt persze nem tudom, jó lesz-e. De szerintem meglesz” – árulta el.

László nem is izgult felvételi előtt, készült, az utolsó két hétben pedig még intenzívebben tanult, járt előkészítőbe is, és az előző felvételik feladatsorain gyakorolt.

kozepiskolai-irasbeli-felveteli11-st

Tíz-tíz feladat mindkét tárgyból

A diákok összesen tíz feladatot kaptak magyarból, amelyből kilenc egy-egy részkérdéshez, részképességhez kapcsolódik – olvasható az Oktatási Hivatal tájékoztatójában. Megoldásukhoz a korábbi években elsajátított nyelvi, kommunikációs és helyesírási ismeretekkel kell rendelkezniük, valamint bizonyságot kell tenniük az életkoruknak megfelelő szövegértési, szövegalkotási, gondolkodási képességekről és íráskészségről.

Matekból is tíz feladatot kaptak a felvételizők. „A matematika-feladatlapok nem kizárólag a tantárgyban tanultakat mérik, hanem ehhez kapcsolódóan a tanulók gondolkodásának jellemzőit is. Az ismeretek alapeszközként szolgálnak a feladatok megértéséhez, a problémák megoldásához. Bizonyos feladatok megoldásának folyamatában a vizsgázónak többféle kompetenciát is mozgósítania kell. A feladatmegoldás sikerességében a tantárgyi ismeretek mellett fontos szerepet kaphat a feladatmegoldó készség, a problémaérzékenység, a kreativitás, a logikai biztonság, a szabálykövetés, a koncentrálóképesség, a figyelem össz­pontosítása és tartóssága” – olvasható az Oktatási Hivatal tájékoztatójában.

– N. Szántó Rita –








hirdetés




hirdet�s