Közeledik a strandszezon: itt az ideje az okos, hatékony fogyókúrának

Közeledik a strandszezon: itt az ideje az okos, hatékony fogyókúrának
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Orvos, gyógytornász, dietetikus és kozmetikus segít a fogyni vágyóknak.

Tavasszal pánikszerűen törhet ránk a felismerés, hogy nyakunkon a bikiniszezon, amire még nem állunk készen. Van azonban egy jó hírünk: még nem késő elkezdeni a fogyókúrát. Ehhez ad most segítséget a hévízi NaturMed Hotel Carbona négy szakértője, akik orvosi, gyógy­tornász, dietetikus és kozmetikai tudásukkal segítenek az okos fogyókúrázásban.

Tűzzük ki a célt!

Első lépésként a legfontosabb, hogy döntsünk fejben: legyen meg bennünk a komoly szándék a fogyásra, és vállaljuk az esetleges kellemetlenségeket is. Fogjunk egy papírt, tollat vagy jegyzeteljünk a telefonunkba, és írjuk fel a kitűzött célokat, írjunk motiváló üzeneteket a „jövőbeli”, fogyókúrázó önmagunknak a nehéz időszakokra. A célt soha ne felejtsük el, a nehézségeken csak így tudunk majd felülkerekedni.
Amennyiben már megvan bennünk a kellő eltökéltség, a következő lépés az állapotfelmérés. Dr. Somogyi Katalin, a Carbona orvosa szerint fogyókúra előtt fontos, hogy tisztában legyünk az egészségi állapotunkkal. Tisztáznunk kell a túlsúly okát, amelynek a kalóriatöbblet mellett számos más orvosi vonatkozása is lehet. Az orvosi vizsgálat az életmódváltó anamnézis felvételével kezdődik. Ennek során orvosunk információt kap az ismert betegségeinkről, családi anamnézisünkről, az esetleges rizikótényezőkről, szokásainkról. Ezt követi a fizikális vizsgálat, melyet EKG vizsgálattal egészítenek ki. A vizsgálat során orvosunkkal egyeztethetjük a célokat, és a megvalósításhoz vezető utat.

Fontos az étrend

A megfelelő étrend összeállítása kulcskérdés. Fontos, hogy tartsuk be a tápanyagok helyes arányát: ideális táplálkozás esetén a bevitt kalória­mennyiségnek szénhidrátot, fehérjét és zsírt is kell tartalmaznia megfelelő arányban. Horváthné Fejes Lívia, a Carbona dietetikusa szerint érdemes szakember segítségét kérni. Egy konzultáció alkalmával a szakember javaslatot ad a változtatásokra az egyén életritmusához és egészségi állapotához igazítva. Tanácsot kapunk, hogy szükség esetén a fogyókúrás étrendet milyen vitaminnal, ásványi anyaggal egészítsük ki. Ha már beszéltünk dietetikussal, az általa meghatározott irányok alapján nyugodtan próbáljunk ki minél több alapanyagot, tippet, trükköt, amiket a különböző diéták ajánlanak. Vegyítsük őket, alakítsunk ki egy saját, személyre szabott módszert. Ne erőltessünk olyat, ami nem megy, ha van olyan alapanyag, amit nem szeretünk, próbáljuk ki másképp elkészítve vagy cseréljük le másik alapanyagra.

Mozogjunk rendszeresen!

Önmagában diétázással is elérhetünk súlycsökkenést, azonban minőségi étrenddel és a megfelelően összeállított mozgásprogrammal lehet a legjobb eredményeket elérni. Nemes Viktória, a Carbona gyógytornásza kiemelte: a szakirodalom ajánlása szerint a fogyókúrát diétával, életmódváltással kell kezdeni. Ezután 1-2 hét elteltével adaptálódik a szervezetünk, és ezt követően lehet beépíteni a mozgást is a mindennapokba. Miután felmértük az esetleges mozgásszervi problémákat, fontos, hogy a fokozatosság elvét követve illesszük be a mozgást életvitelünkbe, valamint hogy számunkra ideális körülmények között sportoljunk, legyen az otthon vagy edzőteremben, egyedül vagy csoportban.
Érdemes kozmetikai fogyasztó kezeléseket is igénybe vennünk a fogyókúránk alatt. Réder Anita kozmetikusmester a kézi és gépi kezelések kombinált alkalmazását ajánlja. Míg a hölgyek általában a cellulitisz problémájával küzdenek, addig a férfiak esetében az „úszógumi”, azaz a has csípő körüli része kritikusabb. A kozmetikai kezelések mindkét problémára megoldást kínálnak.

Ne adjuk fel!

Szánjunk időt a változásra! Nem reális elvárás, hogy egyik napról a másikra minden megváltozik, beépül a mindennapokba, és rutinosan folytatjuk a főzést új alapanyagokkal, új módszerekkel. Ha mégis megtörténik a „bűnözés”, az ne vegye el a kedvünket, hiszen semmi visszafordíthatatlan nem történik ilyenkor, maximum egy kicsit tovább fog tartani a folyamat. Ne arra figyeljünk, hogy mit nem lehet, hanem arra, hogy mennyi mindent igen. Higgyük el, egy életmódváltás nem csak lemondásokról szól, rengeteg pozitívummal is jár!

ÉM


Mit érdemes kipróbálni?

Melyek a legtelítőbb fogyókúrás ételek? A szakirodalom szerint azok, amelyek rostban és fehérjében gazdagok. Amellett legyenek egészségesek, finomak, egy harapásnyinál nagyobbak, azaz ha megesszük, egy jó ideig ne érezzük magunkat éhesnek. A well&fit internetes oldal felsorol néhány ötletet, íme:

Tojás

például rántotta formájában, érdemes zöldséggel dúsítani, legtöbbjük alacsony kalóriatartalmú

Görög joghurt

Akik rendszeresen elkanalaztak egy-egy pohárral, erőfeszítés nélkül fogytak. A tejtermékben levő fehérje jóllakottságérzetet ad, csökkenti a kalóriabevitelt és egyensúlyban tartja a vércukorszintet

Füge

Egy kis nasi: a tömör külső és az édesen lágy belső rost a rostban (a 37 kalóriás fügében 1 g rost lapul). Lassítja a cukor véráramba kerülését, szemben a hagyományos édességekkel

Zabkása

Amikor vízben vagy tejben megfőzzük, besűrűsödik, és több ideig tart, mire áthalad az emésztőcsatornán, ezáltal sokáig elkerülve az éhségrohamokat

Bableves

A leves magas víztartalmú étel, azaz nagyon kevés kalóriabevitel mellett telíti a gyomrot. A húsleves alapú bableves különösen jó választás, nagy adag rostot és rezisztens keményítőt (ez egy olyan jó szénhidrát, amely lassítja a cukor véráramba kerülését) tartalmaz

Smoothie

A legtöbb ital nem űzi el az éhséget, de a smoothie kivételnek számít.

Egy recept: Gyömbéres smoothie

Hozzávalók:

1 kis darab gyömbér, fél teáskanál fahéj, 1 maroknyi spenót, 1 pohár víz. Turmixoljuk össze.