Környezeti katasztrófa fenyegeti Tokajt

Környezeti katasztrófa fenyegeti Tokajt
Tokaj – Májer János, Tokaj polgármestere szerint veszélybe kerül a Tokaji Borvidék, a Világörökség szíve, ha a 38-as főutat továbbra is átvezetik Tokaj belvárosán.

A Közelmúltban került fel a VÁTI honlapjára az Országos Területrendezési Terv felülvizsgálata, az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény módosító javaslata, ami egyeztetési anyag – jelzi a polgármester.

Az új dokumentum szakított számos korábbi elképzeléssel, olyan közlekedési folyosókat jelölt ki, amely nem vett figyelembe több, korábban előkészített előtanulmányt. Bár egyeztetési anyagról van szó, a települések vezetőit senki nem kérte fel az egyeztetetésre, véleményalkotásra. Különösen furcsa, hogy településeket tömörítő civil szervezetek sem lettek megkeresve véleményalkotás céljából, a Kormány jövőbeni területfejlesztési politikájáról. A VÁTI „hűvös” szobáiban olyan programok készülnek az országra, amelyek ha törvényerőre emelkednek, akkor olyan értékek kerülnek „ebek harmincadjára”, mint Tokaj, vagy annak térsége – fogalmaz a Májer János polgármester.

– A tervezet szerint a 38. sz. főutat két egyirányú útként továbbra is átvezetik szűk keresztmetszetével Tokaj védett belvárosán, a Tokaji Borvidék Világörökségi Terület magterületén. Már most is omladozó falak, megrepedt épületek, tönkremenő műemlékek, beszakadt pincék jelzik a kamionáradat „jótékony hatását”. De megjelent az évek óta fullasztó, egyre elviselhetetlenebb füstgáz koncentráció, a por, a zaj, stb.

Csak terv van

A helyzet pikantériája, hogy a városvezetés még az ezredforduló táján elkészítetett egy engedélyes tervet a belvároson keresztül haladó 38. sz. főközlekedési út rekonstrukciójára, a Fogyatékosok Otthonától, az Időskorúak Otthonáig. Ezt állami pénzből megtoldotta az „egykori” B.-A.-Z. Megyei Közútkezelő Kht. azzal, hogy az Időskorúak Otthonától tovább folytatta a tervet Bodrogkeresztúr községig. A terv és a megvalósítási tanulmány készen áll, mégsem szerepel a projekt a minisztérium fejlesztési célkitűzései között, pedig úgy hírlik, hogy ilyen szinten előterjesztett fő-útrekonstrukciós tervekkel nem bővelkednek a GKM-ben, amivel csak annyi a teendő, hogy be kellene nyújtani az Unióhoz. Nem vonható kétségbe az Észak-magyarországi Régió jóindulata, mert Szabó György  Régió Fejlesztési Tanács elnökének megbízásából a TURA Terv Kft. elkészítette a 39-es főútvonal nyomvonal tervét, amelyet az érintett kistérségek hosszas egyeztetés után elfogadtak.

Ennek az útnak az lenne a jelentősége, hogy a 37. sz. főközlekedési útról érkező irgalmatlan forgalmat Tokaj közelítésével, de azt elkerülve rávezetnék a M3-as autópályáraTiszavasvárinál. Kérdés, hogy minek a tervek garmadáját fizetni, megvalósíthatósági tanulmányokat készíttetni, ha a VÁTI figyelembe sem veszi azokat a konszenzussal született közlekedési megoldásokat, amelyek egyrészt egy térség, másrészt az ország érdekeit szolgálnák. Ami jó mindenkinek, nem biztos, hogy többe kerül az államnak – mondja Májer János.

Bejelentés

Májer János polgármester bejelentette, hogy a kistérség érdekében meghallgatást kér Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési minisztertől az OTT tervezett módosítása kapcsán. A polgármesternek még vannak illúziói arra vonatkozóan, hogy egy kiváló adottságokkal rendelkező borvidéknek lehetnek esélyei. Érdekes, hogy a város számos sikert elkönyvelhet magának, de évek óta nincs előrehaladás a közlekedési problémák megoldásában.

Serfőző László

Kapcsolódó cikkek








hirdet�s