Könnyen befürödhetünk a netes vásárlással – Mit tehetünk, ha üres dobozzal csenget be a postás?

Könnyen befürödhetünk a netes vásárlással – Mit tehetünk, ha üres dobozzal csenget be a postás?
© Illusztráció: getty images
Nyíregyháza – Amióta átalakultak szokásaink, a vásárlást is kényelmesen és gyorsan akarjuk letudni. A világhálón böngésszük az internetes boltokat, és rendelünk. Azt hihetnénk, ez az új nemzedék hobbija és a nők mániája, de a felvetés hibás: számos kutatás árulkodik arról, hogy a virtuális vásárlás mindinkább a középkorú férfiak szenvedélye lett.

A néhány héttel ezelőtt megjelent „Laptopot rendelt, téglát kapott” című írásunkban arra figyelmeztettük olvasóinkat, nem árt az óvatosság, ne fizessünk előre internetes hirdetésekben eladásra kínált termékekért, ugyanis kellemetlen meglepetés érhet bennünket, ha a megvásárolt áru helyett üres dobozzal csenget be a postás.

Csábít a bőséges kínálat

Amióta átalakultak szokásaink, a vásárlást is kényelmesen és gyorsan akarjuk letudni. A világhálón böngésszük az internetes boltokat, és rendelünk. Azt hihetnénk, ez az új nemzedék hobbija és a nők mániája, de a felvetés hibás: számos kutatás árulkodik arról, hogy a virtuális vásárlás mindinkább a középkorú férfiak szenvedélye lett.

Hogy mit keresnek? Műszaki cikkeket, okostelefonokat, szoftvereket, sportszereket. Minél drágább itthon egy termék, annál messzebbről és feltehetően olcsóbban igyekeznek nem elszalasztani a „jó vételt”. Ebben a fergeteges vásárlási lázban nem lenne szabad feltétel nélkül megbízni minden egyes online áruházban, merthogy egyre gyakrabban kopogtatnak a békéltető testület ajtaján a webes vásárlások károsultjai.

Könnyen ellenőrizhetőek

Az internetes kereskedések működését szigorú szabályok kötik. A bejegyzett áruházak könnyen ellenőrizhetőek, az adóhatóság pedig átvizsgálja az adózási fegyelmüket.

A problémák jelentős része elkerülhető lenne, ha vásárlás előtt meggyőződnénk arról, kitől rendelünk. A téma kapcsán legelőször erre figyelmeztet Göröm­beiné dr. Balmaz Katalin, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület elnöke.

– Egy honlap magyar nyelvű megjelenése vagy a címében látható „.hu” kiterjesztés nem jelenti biztosan, hogy az eladó magyarországi vál­lalkozó, a „.hu” domain-nevet külföldiek is használhatják. A domain-regiszterben bővebb információkat találhatunk a cégekről, ami azért lényeges, mert az Európai Unión belül a fogyasztói jogokat egy­séges törvény védi, ellenben a ­távol-keletről vagy ten­gerentúlról rendelt termékeknél nehezebb a jogérvényesítés – mondta el a szakember.

Az elállás joga

– Mivel az internetes vásárláskor a felek egyidejűleg fizikailag nincsenek jelen, a webes boltoknak minden egyes rendelésnél szerződést kell kötniük a vevővel. Az általános szerződési feltételeken soha ne görgessünk túl, itt fixáljuk ugyanis a szállítási, fizetési módokat!

– Sokan meglepődnek, amikor arról tájékoztatjuk a fogyasztókat, hogy indoklás nélkül el lehet állni az online vásárlástól a rendelést követő 14 napon belül, s ehhez nem szükséges a minőségi probléma. Egyszerűen, ha a vásárlónak nem tetszik a termék, vagy úgy gondolja, hogy még sincs rá szüksége, visszaküldheti az árut, és visszakapja pénzét – hangsúlyozta a béltető testület elnöke.

A vásárlástól való elállási szándékot a kereskedések honlapján található nyomtatványokon kell jelezni, hogy nyoma maradjon. Ha a kereskedő nem hajlandó visszafizetni a termék árát, és erőlteti a vásárlást, a testületnél írásban kérhető jogi segítség. Tovább bonyolítja a helyzetet, ha áruhitelből vesszük meg a terméket, mert ebben az esetben ellenőrizni kell a kölcsönt nyújtó pénzintézetnél a vásárlási hitelszerződés törlését. Bizonyos szolgáltatásokra és egyes termékekre nem vonatkozik az elállás joga, ha a csomagolást megbontjuk, nem küldhető vissza az áru. A speciális szolgáltatások és termékek listája a fogyasztóvédelem honlapján tekinthető meg.

Mi illeti meg a vevőt?

– Átvertek? Vagy pórul jártam? Nem is tudom… – mesélte Attila. A fiatalember megszállottja a mobiltelefonoknak. – Hibás, működésképtelen okostelefon lapult a csomagban. Miután három e-mailt váltottam a webes kereskedéssel, azt válaszolták, hogy nincs garancia a termékre, nem cserélik ki, vigyem a szervizbe. A szolgáltatónál persze nem tudtak a készülékkel mit csinálni, de ha javítható lett volna, akkor sem adtam volna a méregdrága készülékért már egyetlen forinttal sem többet – mesélte a férfi.

– Garanciát az internetes áruházaknak is biztosítaniuk kell, tehát megilleti a vevőt az általános szavatossági és garanciális jog. A minőségi kifogásokkal első körben a kereskedőt kell keresni, de nagyobb értékű termék- vagy szolgáltatásvásárlás miatti panaszokkal megkereshetnek bennünket is – tette hozzá Görömbeiné dr. Balmaz Katalin.

Kövessük nyomon az árut!

Az interneten jellemzően a távol-keleti, illetve a tengerentúlról megrendelt áruk átfutási ideje akár 50 nap, az Európai Unióból néhány nap, míg a magyar webáruházból megrendelt – raktárról kiszállítható – áruk 1-2 nap alatt jutnak el a megrendelőkhöz.

Külföldről rendeléskor célszerű a „regisztrált postai küldemény” lehetőséget választani, csak így követhető nyomon ugyanis a megvásárolt áru útja a kézbesítésig. Az EU-n kívülről érkező, web-shopból vásárolt áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek, 150 euróig vámot nem, de a 27 % áfát meg kell fizetni, 150 euró fölött pedig az áfa mellett vámköteles a behozatal.

KM


Illusztráció: getty images
Nyíregyháza - Minden esetben tartsuk fenn a kételkedés jogát! – válaszolja dr. Kovács Attila arra a kérdésünkre, hogyan ne legyünk a csalók áldozatai. – Nem mindenki megbízható, nem mindenki tisztességes, de nagyon rafináltak – tette hozzá a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának veze...