Kólát iszik a magyar

Öt százalékkal többért, 50 milliárd forintot meghaladó értékben adtak el szénsavas üditőitalt Magyarországon a 2006 júliusa és 2007 júniusa közti évben, mint az előző időszakban. Ezzel 510 millió liter fölé nőtt az elfogyasztott mennyiség – derül ki a Nielsen piackutató cég Kiskereskedelmi Indexéből.

Változatlanul messze a legkedveltebb íz a kóla, részesedése az összes üdítőből már majdnem 50 százalék, utána a narancs következik 17 százalékkal, a többi íz elterjedtsége 10 százalék alatti.

A kevesebb kalóriát tartalmazó, ezért egészségkímélőbbnek beállított light termékek részesedése is jelentősen növekszik, az eladott üdítőknek már 29 százaléka ilyen termék.

A szénsavas üdítők egy literének átlagos fogyasztói ára 109 forint; egy éve 102, két éve 103 forint volt. Vagyis 2006-ban árcsökkenés volt, tavaly nyár óta viszont – illeszkedve a meglódult általános inflációhoz – jelentősen drágultak e termékek is.

Az árak alakulásában a legfontosabb tényező a boltok mérete, az általuk diktált árverseny. A 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben, tehát a szuper- és hipermarketekben adják el a szénsavas üdítők felét. Érdekes módon az ezután következő legnagyobb részarányt a kicsi, 50 négyzetméter alatti alapterületű boltok mondhatják magukénak 21 százalékkal.