Kitartónak kell lenni és hinni önmagunkban

Az ilyen bordás hasizmokhoz is nagyon sokat kell dolgozni
Az ilyen bordás hasizmokhoz is nagyon sokat kell dolgozni - © Fotó: Végh Zoltán
Nyíregyháza – Nagyon nagy álma egy világbajnoki arany, illetve hogy a profi versenyzők közé tartozhasson. Interjú Elek Nikolettával, aki decemberben a WBPF-fitnesz-világbajnokságon ezüstérmet szerzett.

Emlékezetes december van Elek Nikoletta mögött. A hazai fitnesz egyik, ha nem a legjegyzettebb kiválósága is ott volt a Thaiföldön rendezett WBPF-világbajnokságon. A szakmában az egyik legnívósabb megmérettetésen végül ezüstérmet szerzett. A siker mögött hatalmas munka, időnként heti tíz-tizenkét edzés van.

A nyíregyházi hölgy a versenyzés mellett a tanulást sem hanyagolta el, a Debreceni Egyetem agrártudományi karán szerzett élelmiszermérnöki diplomát.

Sokáig edzős­ködött a nyíregyházi Cutler Gymben, de tavaly ősztől az üzleti életben próbál szerencsét.

Sportos család tagja vagy? Gondolom, gyerekként sokat mozogtál, és bizonyára kipróbáltál valamilyen sportágat.

Mindig sportoltam valamit. Tíz esztendeig mazsoretteztem, mellette pár évet röplabdáztam. Amikor ezeket tizenhat évesen abbahagytam, apukám egyszer elvitt a régi Brekk edzőterembe tréningezni. Annyira megtetszett, hogy egyből bérletet kértem, és a fitnesz világa azonnal be is szívott. Azóta az edzés vált a fő hobbimmá.

Mikor és miként jött az ötlet, hogy a fitnesz lesz az utad?

Egyetemistaként Debrecenben éltem, persze ott is ugyanúgy eljártam az órák mellett edzőterembe. Itt találkoztam az edzőmmel, aki a legelső tréningemen meglátta bennem azt a potenciált, ami az ilyen versenyzéshez elengedhetetlen. A kisugárzást, nőiességet, genetikai adottságokat. Addig-addig mondogatta, míg felkészültünk az első versenyre, és azóta függő lettem. Ennek szerintem már vagy 4-5 éve…

Mi az, ami igazán megfogott benne?

Elsősorban persze az, ami szerintem minden versenyzőt. Az a tökéletes forma, amit a verseny napjára sikerül kialakítanunk, a verseny hangulata, a barnító illata és a tudat, hogy mit voltunk képesek alkotni a testünkkel. Maga a felkészülés is egy nagy kaland, egy kihívás, ami a rengeteg munka mellett sok mindenre meg is tanít minden egyes szezonban. Én ezt a sok kihívást is nagyon élvezem.

Élversenyzőként hogy látod, mik azok az adottságok, tulajdonságok, amelyek ilyen magas szintű versenyzéshez, eredményekhez elengedhetetlenek?

Fontos kitartónak lenni, és hinni kell önmagunkban. Rengeteg munkával jár egy ilyen testet kidolgozni a verseny napjára. Van, akinek könnyebb, van, akinek nehezebb. Itt szól közbe a genetika, mert valaki könnyebben épít izmot és gyorsabban szárad, van, aki ezeket nehezebben éri el. De bármi elérhető, csak kitartónak, céltudatosnak és alázatosnak kell lenni.

Igen eredményes évek állnak már mögötted. Melyik eredményt tartod a legrangosabbnak?

Az egyik legrangosabb a 2018 decemberében megszerzett eredményem, a thaiföldi világbajnoki ezüstérem. Emellett még büszke vagyok arra, hogy már junior Európa-bajnoki címet, több magyar, osztrák és több magyar abszolút bajnoki címet is magaménak tudhatok.

Milyen és mennyi edzésmunka szükséges ilyen szint eléréséhez? Heti hány gyakorlás, milyen időtartamokkal, milyen munkával?

A világbajnokságot hosszú évek munkája előzte meg. A felkészülésen kívül is heti 4-5 alkalommal edzek. Amikor elkezdek egy versenyre felkészülni, ami kb. 10-12 héttel a szezon első versenye előtt kezdődik, akkorra már megemelem a kardióedzések számát. Később, ahogy közeledik a verseny, vannak napok, amikor kétszer is edzek. Reggel éhgyomorra kardiózok, és este edzek, ami egyórás súlyzós edzésből áll, majd újból kardiózok. Ez a szám már eléri akár a heti tizenkét edzést is.

Mi a különbség az úgynevezett felkészülési időszak és a versenyek előtti hetek edzésmunkájában?

Annyiban változik még a verseny előtti hét, hogy ebben az időszakban kicsivel alacsonyabb már az energiaszint a kevés kalóriabevitel és a vízhajtás miatt, de az edzéseket és a kardiókat ugyanolyan erővel kell végigcsinálni. Ekkor már inkább alacsonyabb súllyal és sokkal nagyobb ismétlésszámmal érdemesebb elvégezni a súlyzós edzéseket.

Az edzések mellett oda kell figyelni a táplálkozásra is. Mi a legfontosabb szempont, és miként lehet betartani?

A felkészüléseimkor a fő szempont mindig az, hogy a szénhidrát-, zsír- és fehérjebevitelt elkezdem grammra pontosan kimérni és számolni. Eleinte kicsit nehéz ebbe a rendszerbe belerázódni, de utána átváltok agyban, mint a robot, és csak a cél lebeg előttem: „meg kell enni, mert ez vezet a célhoz”. Illetve érdemes megtanulni, még ha csak minimális is ilyenkor a választék, de változatosan elkészíteni a napi 6 étkezésre az adagokat. Heti rendszerességgel járok át ilyenkor Debrecenbe az edzőmhöz konzultálni és lecsekkolni a jelenlegi formámat, mert így tudjuk eldönteni, hogy a továbbiakban melyik tápanyagból mennyit érdemes bevinnem a jobb forma érdekében. Nem egyszerű,
de amint elkezd jönni az eredmény, vérszemet kap az ember, és máris könnyebbé válik az egész.

Miként néz ki egy fitneszverseny? Miket és hogyan kell bemutatni, mi alapján döntenek a bírák?

A verseny napján egy úgynevezett vízhajtott formát érünk el. Ezt a formát egy speciálisan versenyzőknek kifejlesztett barnítóval szoktuk lekenni pár órával a színpadra lépés előtt. Ennek a két dolognak köszönhetően válnak szépen láthatóvá a kidolgozott izmok, elválások, illetve az esetleges hibák a színpadon. Sok mindennek meg kell felelni egy ilyen versenyen, főképp egy bikinikategóriában. Valamivel nehezebb, mint egy férfikategóriában, ahol az a lényeg, hogy minél izmosabb és szárazabb legyél. Egy női bikinifitnesz-kategóriában fontos, hogy egy szintig izmos legyél, de emellett nőies, jók legyenek genetikailag az arányaid, de a kisugárzást és az összképet is figyelembe veszik a bírák. A színpadon a kategóriának megfelelően száraznak is kell lennünk, de épp annyira, hogy az izmaink elválása is minimális legyen. Tehát ha túl szárazak és/vagy túl izmosak vagyunk, az lepontozással jár. Összességében nem könnyű elérni egy ilyen alakot, de a győztes formát sem könnyű belőni a színpadra. A színpadi bemutatáson vannak elvárt alapgyakorlatok és mozdulatok, amelyek szintén sok gyakorlást igényelnek, mert ez befolyásolja, hogyan mutatjuk meg magunkat a bíráknak.

Milyen volt a WBPF-világbajnokság, ahol ezüstérmet szereztél? Mi dönthetett a thai rivális javára? A hazai pálya?

Hatalmas élmény volt maga az is, hogy odáig eljuthattam. Évek óta vágyom már rá, hogy egy ilyen rangos versenyen részt vehessek. Az elmúlt időkben egyre kevésbé izgultam a versenyek előtt, az a bizonyos egészséges drukk volt bennem, de itt a világbajnokságon már majdnemhogy remegtem. Nem tudom, aznap épp mi tetszett jobban a bíráknak a thai lányban, de sajnos ez szubjektív sport. El sem hinnék az emberek, mennyire változik ilyenkor a test, mennyi minden kihathat arra, hogy mit viszünk és mutatunk a színpadon. Rettentően befolyásolja a helyezést az is, hogy éppen mennyire előnyös pózban tudtuk megmutatni magunkat, vagy hogy az a póz abban a pillanatban milyen volt, mennyire voltunk magabiztosak, milyen volt a kisugárzás. Számos dolog van, amiből találgatni lehet, miért a thai lány lehetett a jobb. Ebben a sportágban sajnos nem az van, mint egy időre mért atlétikai versenyen vagy egy labdajátékban. Itt nem a legjobb idő vagy a legtöbb gól dönt, hanem a szubjektivitás.

Eredményes esztendőt zártál. Mik az idei tervek, mi lesz a legfontosabb megmérettetés?

Most egy kisebb pihenés, regenerálódás következik. Úgy tűnik eddig, hogy a tavalyi világbajnokság egy időszak lezárása lett, és az elkövetkező években a tervek első helyén a karrierépítés és családalapítás állnak, természetesen mindemellett az, hogy izomzatban még fejlődjek. Nagyon nagy álmom egy világbajnoki arany, illetve az, hogy a profi versenyzők közé tartozhassak. Úgyhogy nem hagytam abba végleg a versenyzést, de még bármi megtörténhet.

Mán László