Kinek van elsőbbsége a zsolcai körforgóban?

Akt.:
A hiányzó útburkolati jelek nem nyújtanak segítséget
A hiányzó útburkolati jelek nem nyújtanak segítséget
Felsőzsolca – A rendőrség szakértőjével tekintettük át a körforgalomra vonatkozó szabályokat.

Új cikksorozatunkban a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitánysággal és a Miskolc Városi Rendőrkapitánysággal közösen olyan forgalmi helyzeteket, helyeket igyekszünk bemutatni a megyében, amelyeknél érdemes áttekinteni, milyen szabályokat is kell betartani és hogyan kell kezelnünk.

Még a gyakorlott, évtizedek óta vezető sofőröknek is érdemes lehet egy-egy helyzetet megnézni, ami nem egyértelmű, vagy megszokásból vezetnek ott az autósok, esetleg nem biztosak benne, a KRESZ hogyan is rendelkezik róla.

Első alkalommal a zsolcai körforgót tekintettük át Miskolc határában Molnár Emillel, a városi rend­őrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetőjével.

Ha Miskolcról kiérve hajtunk be a körforgalomba, akkor automatikusan – és helyesen – a külső sávba sorolnak, akik Felsőzsolca felé szeretnének kihajtani, míg a belsőbe, akik a második, az M30-as, 3-as út csomópontja, vagyis az idén átadott körforgalom felé.

Előfordul azonban – mint helyszíni szemlénk során kétszer is –, hogy a külső sávba sorolt jármű nem hajt ki Felsőzsolca felé, hanem továbbmegy a körforgalomban és a következő kihajtót használja. Felmerül a kérdés, hogy ez szabályos-e, és ebben az esetben kinek van elsőbbsége, a körforgalomban ugyanis az útburkolati jelek már teljesen lekoptak.

Olyan, mintha nem is lenne

Molnár Emil elmondta, ha az útburkolati jelzés nem látszik, akkor az olyan, mintha nem is lenne. Mivel ez így van a zsolcai lehajtónál, így nem tiltott a külső sávban tovább menni. Ebben az esetben pedig a következő kihajtónál a külső sávban lévő járműnek van elsőbbsége.

A párhuzamos közlekedés szabálya szerint a belső sávból egyébként is ki kellene sorolni a külsőbe, és úgy elhagyni a körforgalmat – ez áll abban az esetben is, ha körbemegy valaki a körforgalmon és Miskolc felé hajt ki.

Igaz, az osztályvezető szerint tekintve a kihajtók közti rövid távolságot, ez itt nem könnyű feladat. Bár az említett közlekedési helyzet mindennapos itt és általában a belső sávban lévők dudálnak, villognak, azt gondolva, hogy a külsőben lévő jármű vét a KRESZ ellen, ebben a körforgalomban nem fordulnak elő balesetek.

ÉM-HI








hirdetés