Kinek a ladikja? Kinek a szelencéje? Törték a fejüket a hermanos lányok

Remekül szerepeltek
Remekül szerepeltek - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – A Herman Ottó Gimnázium lánycsapata nyerte meg a Bolyai Anyanyelvi Csapatversenyt.

Ez egyik csapattagjuk az utolsó percben lebetegedett, de így is jeleskedtek a Herman Ottó Gimnázium leányai a Bolyai Anyanyelvi Csapatverseny országos döntőjében. Nem adták alább az első helyezésnél, aranyéremmel tértek haza Budapestről január 21-én. Megkerestük a tehetséges, 9. osztályos diákokat, akik szívesen osztották meg velünk élményeiket.

Rám írtak, hogy vészhelyzet van, az egyik csapattársuk lebetegedett.” Simai Anna

A beugró

A legnehezebb dolga Simai Annának volt, aki péntek este tudta meg, hogy rá is számít a csapat a szombati döntőben.

– Pénteken, tanítás után szépen hazautaztam Patakra. Este 10 óra körül rám írtak az évfolyamtársaim a Facebookon, hogy vészhelyzet van, az egyik csapattársuk lebetegedett. Azt kérdezték, elmennék-e velük a versenyre. Én meg úgy gondoltam, hogy persze, hiszen ezzel is tapasztalatot gyűjtök. A csapat egyébként 8 osztályos képzésre jár, én pedig ebben a tanévben jöttem a Hermanba. De korábban én is jártam a Bolyai-versenyekre, úgyhogy tudtam, mire számítsak. Igaz, most nem vettem részt a felkészülésben, de az előző évek rutinja segített – meséli Anna.

Elmondja azt is, hogy a Bolyai-versenyeken az iskolai tananyagon kívül még sok mindent kell tudni. 14 feladatot kellett megoldaniuk. Ebből 13 „feleletválasztós” volt, tehát a megadott válaszok közül a helyeset kellett megjelölni. Az utolsó feladatban viszont nekik kellett beírniuk a helyes válaszokat.

Kicsit más

Szabó Barbara Noémi sem először járt már a Bolyai-csapatversenyen. Megjegyezte, kicsit más a nagy gimnazisták megméretése, mint az általános iskolás korúaké. Itt 7 csapat juthat be a döntőbe a körzeti fordulók után.

– Többféle feladatot kellett megoldanunk, nekem az anagrammás tetszett a legjobban. Ez azért volt izgalmas, mert anagrammákkal adták meg a költemények címet. Ki kellett találnunk, mely költeményekről van szó.


Egy példa: melyik vers címe rakható össze a következő két szóból: előttem rettenet? A megoldás Radnóti Miklós verse: Erőltetett menet. Az utolsó feladatban azonban nem voltunk biztosak. Itt mitológiai és történelmi hősök tárgyai szerepeltek, nekünk kellett kitalálnunk, hogy kihez tartoznak. Például …ladikja, …szelencéje. Ezen is dolgoztunk szorgalmasan, de volt, ahol csak találomra írtunk be egy-egy mitológiai alakot – idézi fel a verseny izgalmait Barbara.

Belülről érezzük

Palencsár Enikőtől azt kérdeztük, miért szeretnek versenyezni, miben segítenek ezek a megméretések?

Enikő kifejtette: az iskolában előfordul, hogy egy-egy órán elkalandozik a figyelmük, vagy amit megtanultak, hamar elfelejtik. De ha az ember versenyre megy, és például nem tud egy választ, annak biztos, hogy utánanéz, és azt soha nem felejti el. De egyben arra is jók a versenyek, hogy folyamatosan észben kell tartani az előző évek tananyagát, hiszen a feladatok azokra is visszakérdeznek.

– Az anyanyelv és a magyar irodalom pedig nagyon fontos számunkra, hiszen magyarok vagyunk. De ezt nem kényszeríti ránk senki, belülről érezzük, hogy szépen, igényesen beszéljünk, és ismerjük a magyar irodalmi alkotásokat.

Enikő elmeséli, mivel az utolsó feladat nem sikerült túl jól, egyáltalán nem gondolták, hogy ők lesznek az elsők. Volt is nagy meglepetés és öröm az eredményhirdetéskor. Rögtön megünnepelték a győzelmet, hazafelé megálltak egy gyorsétteremnél csirkét enni.

A csapat negyedik tagja, Csöbönyei Anna Laura éppen beteg, ő azért maradt ki a beszélgetésből.

A versenyen minden évben értékelik a felkészítő tanárok teljesítményét is, idén a „tanári fődíjat” Podhorszky Judit tanárnő vehette át.

Hegyi Erika


Már öt éve együtt

A győztes csapat felkészítő tanára Podhorszky Judit, akitől azt tudtuk meg, korábban csak az általános iskolás korú gyerekeknek rendeztek Bolyai-csapatversenyt, két éve indulhatnak nagy gim­nazisták is. A mostani csapat a korábbi években is eredményesen szerepelt együtt, hiszen ők már 5. osztálytól a Hermanba járnak. Egyébként a hermanos fiúcsapat is bejutott a döntőbe, ők a 6. helyet szerezték meg, ami szintén nagyon szép eredmény. A feladatlapon a diákok irodalmi, nyelvi és nyelvhelyességi feladatokat találnak. A felkészülés az előző évek feladatlapjainak kitöltésével és megbeszélésével történt. A pedagógus elárulta: tanítványai olyan lelkesek voltak, hogy a felsőbb évesek feladatlapjait is megoldották.








hirdet�s