Kicsit lassabban, az élhető város érdekében

A környező iskolák diákjai is részt vettek a kampányban
A környező iskolák diákjai is részt vettek a kampányban - © Fotó: Magánarchívum
Miskolc – A cél: kerékpározzunk és gyalogoljunk többet! Vagy üljünk buszra, villamosra!

Forgalomcsillapítás Diósgyőrben! Ezzel a címmel indított kampányt tavasszal a Kerékpáros Miskolc Egyesület. Azóta több rendezvényük is volt a témában a városrészben. Most éppen nyári szünetet tartanak, de ősszel újabb programok hívják fel a figyelmet a fenntartható közlekedés fontosságára.

Kunhalmi Zoltán, a kerékpáros egyesület elnöke avatott be bennünket a kampány részleteibe. Mint kifejtette, szemléletformáló programsorozatról van szó. Tulajdonképpen a város egyik uniós projektjéhez kapcsolódva vállalták a lebonyolítását. Tavasszal több eseményt szerveztek, ezek között volt Tempó 30-as érzékenyítés, több előadás, bringás uzsonna és „bekerékpározás” is. Ősszel, a Mobilitási Héten pedig indítják a Tekerj a suliba! kampányukat.

Élhető város

– Kampányunk lényege tulajdonképpen az élhető város és az együttműködő közlekedés segítése. A város forgalomcsillapítást tervez a Diósgyőri vár körül, mi pedig ezt készítjük elő. Egyrészt úgy, hogy népszerűsítjük a fenntartható közlekedésmódokat, és elősegítjük ezek térnyerését. A fenntartható közlekedési formák között tartjuk számon a közösségi közlekedést, (busz, villamos), valamint az aktívnak nevezett közlekedési módokat (gyaloglás, kerékpározás). Az természetes, hogy a személyautókat is embereknek találták ki, és nagy szükség van rájuk, de meg kellene találni a megfelelő arányokat a gyaloglás, a kerékpározás, a közösségi közlekedés és az egyéni motorizáció között. Kampányunkkal ezen dolgozunk – fogalmazott Kunhalmi Zoltán, úgy folytatva: programjaikat különböző elő­adásokkal nyitották. Az első címe: Iskolába kerékpárral és gyalog! A meghívott előadó a Budapesti Közlekedési Központ szakembere volt, Bereczky Ákos. Ő a fővárosban lebonyolított kampány tapasztalatairól beszélt, melynek szintén az volt a célja, hogy minél több gyereknek tudják megváltoztatnia az iskolába járási szokásait.

– Mi is hasonlót tervezünk őszre – jegyezte meg az egyesület elnöke.

50-ről 30-ra?

A másik előadás arról szólt, hogy a város lakóövezeteiben jók-e vagy sem a 30 kilométer/órás övezetek.

– A témáról azt kell tudni, hogy a világban szinte mindenütt nagy mértékben terjed az az elképzelés, hogy azokban a lakóövezetekben, amelyeken nem főútvonal vezet keresztül, az 50 kilométer/órás maximális sebesség csökkenjen 30-ra. Sokan félnek ettől azt hangoztatva, hogy ha ez bekövetkezik, rettenetesen megnő az eljutási idő. De a valóság azt mutatja, hogy ez nem így van. Mert a lassabb haladással egyenletesebbé válik a közlekedés – vélekedik az elnök. ­Hozzátette: ráadásul a ­közlekedés mindenki számára sokkal biztonságosabbá válik, mert ahol lassabban haladnak az autók, ott ­jobban összefér a kerékpár és az autó a vegyes forgalomban.

– Tudni kell, hogy a legnagyobb veszélyforrás a sebességkülönbség. Ez azért is érdekes, mert a saját utcájában mindenki szeretné, ha csak 30-al mennének az autók, de ha átmegy egy másik utcába, ott meg már 50-nel akar haladni. Ezért is van szükség egyfajta szemléletformálásra – hangsúlyozta Kunhalmi Zoltán.

Hegyi Erika


Kisdiákok mondták el, miért fontos ez

Az elnöktől megtudtuk azt is, hogy az előadást úgynevezett Tempó 30-as érzékenyítések követték. A rendőrség segítségével alsós gyerekek mondták el a Diósgyőrben autózó gépjárművezetőknek, hogy az ő biztonságuk szempontjából miért fontos a 30-as korlátozás. A kampányban a Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és a Könyves Kálmán Általános Iskola kisdiákjai vettek rész. Ezen két intézmény előtt egyébként már él a 30-as sebességkorlátozás.

Az egyesület szervezett egy úgynevezett bebiciklizést is, szintén az egyik iskola közelében. Olyan gyerekeket vontak be, akik tudnak kerékpározni, de félnek vele közlekedni. Az út során érintettek egy-két veszélyes pontot, ahol megbeszélték, hogy ott milyen szabályok szerint kell közlekedni.


A biztonság volt az előtérben
Miskolc - A kerékpárosok biztonságáért indított kampányt a Kerékpáros Miskolc Egyesület. Szombat délután bárki kipróbálhatta, hogy milyen az, amikor a forgalmas út szélén kerékpárral haladunk, és a bennünket előző autósok alig fél méterrel húznak el mellettünk. Pedig ennek a távolságnak legalább ...