Ki tudott az oktatás bajairól, ha a felelős államtitkár nem?

A tisztelet szalagjai a Herman Ottó Gimnázium ablakain
A tisztelet szalagjai a Herman Ottó Gimnázium ablakain
Miskolc, Budapest – A Herman Ottó Gimnázium nyílt levele már december elején a köznevelési államtitkárságon lehetett.

– Direktben nem érkezett hozzám észrevétel a Miskolci Herman Ottó Gimnáziumból – nyilatkozta a minap Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár az egyik tévécsatornának. A téma a Herman gimnázium nyílt levele volt, mely a közoktatás problémáiról szól, és amelyet a tantestület január 5-én hozott nyilvánosságra. Az államtitkár arra utalt, hogy mielőtt a levél nyilvánosságra került volna, és országossá duzzadt volna körülötte az összefogás, „nem érkezett hozzá észrevétel direktben”.

December elején

Pedig a nyílt levél valószínűleg már december elején a köznevelési államtitkárságon volt. Pilz Olivért kérdeztük, a Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnökét. Elmondta: a közoktatás jelenlegi problémáival foglalkozó levelet november 27-én írták meg. Ezt november 30-áig juttatták el a Klik Miskolci Tankerülete igazgatójának, dr. László Istvánnak. Ő jelezte, hogy a nyílt levelet megkapta, és december 2-án ellátogatott a Herman gimnáziumba, ahol egyeztetett a tantestülettel. Jelezte, hogy mivel a nyílt levélben megfogalmazottak országos problémákról szólnak, továbbítja azt a Klik elnökének, Hanesz Józsefnek. Ezt meg is tette másnap, mivel egy országos konferencián épp találkoztak. Hanesz Jószef is elolvasta a levelet, és mivel látta, hogy a megfogalmazott problémák az oktatáspolitikusok hatáskörébe tartoznak, továbbította a köznevelési államtitkárságra. Tehát az államtitkárságon december 3-án, de legkésőbb december 4-én ott volt a gimnázium tantestületének levele. Pilz Olivér megjegyezte: esetleg azt elképzelhetőnek tartja, hogy a levél ugyan megérkezett az államtitkárságra, de az nem jutott el az államtitkárhoz. Bár bizonyára ez naiv gondolat, fűzte hozzá.

Nem válaszolnak

– Hivatalos válasz vagy reagálás egyébként sem a nyílt levél nyilvánosságra hozatala előtt, sem utána nem érkezett a Herman tantestületéhez. Csak a sajtóban figyeljük a köznevelési államtitkár nyilatkozatait – mondta Pilz Olivér. Hozzátette: egyébként az oktatáspolitikusoknak sokkal hamarabb értesülniük kellett, hogy problémák vannak az iskolákban, hiszen előttünk a törökbálintiak is közzétették a nyílt levelüket, aztán az óvodák, és a sajtóban is számos írás jelent meg a pedagógusok gondjairól.

Kerestük dr. László Istvánt, a Miskolci Tankerület igazgatóját, de nem tudtuk elérni telefonon, ezért levélben küldtünk neki kérdéseket. Szerettük volna megtudni, hogy a Miskolci Tankerület jelezte-e a nyílt levél előtt, hogy problémák vannak a közoktatásban. Egyáltalán volt erre lehetőségük a tankerületek igazgatóinak? Azt is kérdeztük, az igazgató konkrétan milyen gondokról értesítette a köznevelési államtitkárt. Választ egyelőre nem kaptunk.

„Csatlakozhatnak”

Egyéb panasz is érkezett az Észak-Magyarországhoz szerdán. Béres Ildikó, a Pedagógusok Szakszervezete Miskolc városi titkára arról számolt be, hogy több szakközép- és szakképző iskolából is telefonáltak neki és kollégáinak a pedagógusok. Azt panaszolták, hogy a Tanítanék Facebook-oldalon az ő tantestületük is csatlakozott a Herman Ottó Gimnázium nyílt leveléhez, de a Miskolci Szakképzési Centrum főigazgatója kötelezte az iskolákat, hogy vegyék le nevüket az oldalról. Béres Ildikó szerint ez törvénytelen, hisz a tantestület véleménynyilvánítási szabadságáról a köznevelési törvény és az alkotmány is rendelkezik.

Az üggyel kapcsolatban Kovács Jánost, a Miskolci Szakképzési Centrum főigazgatóját is kerestük, aki lapunknak elmondta: ő nem találkozott ezzel a problémával, és egyetlen tagintézmény igazgatóját vagy tantestületét sem akadályozta abban, hogy csatlakozzon a hermanos nyílt levélhez. Jelezte: ha a tantestületek szabályos szavazás után úgy döntenek, joguk van kifejezni egyetértésüket a nyílt levélben megfogalmazottakkal.

– Hegyi Erika –


Folytatták a tárgyalásokat

Elküldtük kérdéseinket a köznevelési államtitkárságra is. Többek között azt, hogy az államtitkár vajon miért nem válaszolt hivatalosan a Herman Ottó Gimnázium nyílt levelére. És hogy miért nem érezte úgy korábban, hogy a közoktatásban változtatásra van szükség, hiszen nagyon sok problémát jeleztek az intézmények a nyílt levél előtt is. A sajtóirodán az elmúlt héten megjelent közleményt ajánlották figyelmünkbe. Ez arról szól, hogy az államtitkárság és az Oktatási Hivatal folytatta a novemberben megkezdett tárgyalásokat. A tárgyalófelek egyetértettek abban, hogy az önértékelési rendszer bevezetésének tapasztalatai alapján szükséges a rendszer finomhangolása annak érdekében, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet ne járjon túlságosan sok adminisztrációval, ne jelentsen jelentős többletmunkát a pedagógusok, szakértők számára, de ne sérüljön semmiképp az egyszerűsítések következtében a tanfelügyeleti és önértékelési rendszer szakmai színvonala sem.

Kapcsolódó cikkek:

„A kormány az oktatásügyet másodlagos témaként kezeli”

Budapest, Miskolc – Vajon mire elég a Herman gimnázium nyílt levele és az azt követő országos összefogás?

Azt kérem a Fogtündértől: Anya ne írjon több portfóliót

Miskolc – Marci szülei pedagógusok, ő viszont már biztos nem szeretne az lenni. Pál feleségének hajnalban kell kelnie dolgozatokat javítani, mert a napja elmegy a felesleges adminisztrációval. Emília pedig már szorongáscsökkentővel jár be az iskolába tanítani. Több mint tízezren írták alá az oktatáspolitikai változtatások ellen tiltakozó petíciót. A legdrámaibb hozzászólások közül szemezgettünk. Az Abcúg cikke.

Pilz Olivér: “Hagyjanak minket végre tanítani, ne adminisztrálnunk kelljen helyette!”

Miskolc – Pilz Olivér szerint két frusztrált fél van a jelenlegi iskolákban: a tanár és a diák. Interjú: Pilz Olivérrel, a Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnökével.

Megtörték a hallgatás csendjét a miskolci gimnáziumok

Miskolc – Hamarosan megalakul a Miskolci Tankerület Közalkalmazotti Tanácsának Szövetsége.

Ebben a rendszerben többet bakizik a tanár

Miskolc – Nyűgös, ideges tanárokkal, alacsony színvonalú tanórákkal és pszichés nehézségekkel szenvedik meg a diákok, hogy papírmunkát és szakfelügyelőket sóztak a tanáraikra. Ezért sürgeti nyílt levélben az oktatási rendszer változását a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete, amelyhez keddig több mint kétezren csatlakoztak.

Válaszol a Herman Ottó Gimnázium tantestületének nyílt levelére a Nemzeti Pedagógus Kar

Miskolc – A Nemzeti Pedagógus Kar válaszlevélben reagált a Herman Ottó Gimnázium tantestülete által megfogalmazott nyílt levélre, melyet szerdán tettünk közzé portálunkon. A NPK egyetért azzal, hogy a magyar köznevelés súlyos problémákkal küzd, és közös beszélgetésre invitálja a gimnázium tantestületét.

Nyílt levél a Herman Ottó Gimnáziumból

Miskolc – Kedden egy, a Herman Ottó Gimnázium tantestülete által megfogalmazott nyílt levél érkezett szerkesztőségünkbe. Úgy fogalmaznak: hiába juttatták el észrevételeiket az oktatás irányítóihoz, semmiféle választ nem kaptak.









hirdetés