“Kezek”: hálózatban kell együttműködni​

Miskolc – Hétfőn került megrendezésre a kezek projektzáró disszeminációs konferenciájára. A “Kezek” egyedülálló együttműködés Észak-Magyarország felsőoktatási intézményeinek.

– A 2013. április 14-én indult, 900 millió forintos támogatási összegű pályázat a Miskolci Egyetem vezetésével, az Eszterházy Károly Főiskola és a Károly Róbert Főiskola partnerségével és közel ötszáz intézményi szakember bevonásával valósult meg – erről is beszélt a Miskolci Egyetemen hétfőn rendezett sajtótájékoztatón Bárdosné Dr. Soós Viktória projektmenedzser.

Kiderült: a három felsőoktatási intézmény a projekt keretében a régió hátrányos helyzetének és az intézmények számára ebből adódó egyre súlyosbodó állapot kezelésével való foglalkozást, az intézmények irányítási rendszerének fejlesztését azonos modellekre építve, valamin az oktatók, kutatók, hallgatók képzését, továbbá tananyagok, duális képzési és hallgatói szolgáltatási megoldások fejlesztését tűzte ki célul.

Dr. Dinya Lászó, a Károly Róbert főiskola részéről arról beszélt, hogy szívügyük volt annak a régiós missziónak a betöltése, amit az Észak-magyarországi Régió igényel.
– A régió felzárkóztatása, vagy ha úgy tetszik nehéz helyzetkezelése nagyon nagy erőfeszítést igényel az itt dolgozó és a régióért felelősséget érző tudásközpontok részéről több szempontból – magyarázta. – Elég ha csak a régió EU régión belüli helyzetére gondolunk: a legnehezebb tíz helyzetben lévő között van ez a régió.

Négyféle kell

Ahhoz, hogy egy régió élhető legyen négyféle tőke kell, hangsúlyozta. Gazdasági tőke, humán tőke – ezzel gondok vannak – , de szükséges természeti tőke (ebben van tartalék), és nagyon fontos a társadalmi tőke. Ez utóbbi azt jelenti, hogy hálózatok hálózataként kell együttműködni.

– Azt mind a három felsőoktatási intézmény elmondhatja magáról, hogy tudásközpontként működik – hangsúlyozta dr. Dinya László. – Egy tudásközpont 60-70 kilométeres távolságban tudja direkt módon kiterjeszteni hatását, ezért hálózatban kell együttműködni egymással.

Elhangzott még az is, hogy tudásszolgáltatásokkal tudnak a tudásközpontok érvényesülni. A tudásszolgáltatás alatt nem csak azt kell érteni, ami alapvető feladata egy felsőoktatási intézménynek, hanem kutatásfejlesztés, tudásszolgáltatás és innováció és az ezeket kísérő szolgáltatások fejlesztése, és ezek mind szerepelnek a projektben mint alprogram.

ÉM-JLI



Sporthírek