Két keréken dupla hosszban

Bicikliút
Bicikliút
Miskolc – Mától új kerékpárút épül a megyeszékhelyen, júniustól lesz igénybe vehető. Észak-dél az iránya. “Mostohának érzik sorsukat, és a tények alapján joggal érezhetik is a miskolci biciklisek…”&nbsp

„Mostohának érzik sorsukat, és a tények alapján joggal érezhetik is a miskolci biciklisek: az illetékesek olyannyira nem viselik szívükön a kétkerekezők sorsát (s ilymódon az alternatív közlekedési módok ügyét sem), hogy idestova ötven éve nem, illetve alig-alig épült új kerékpárút. A réginek meg se híre, se hamva” – írtuk egy éve. Ehhez képest óriási előrelépésként kell értékelnünk, hogy váratlanul kiderült: Miskolc – több mint egy évtized után – újra bicikliutat épít, igaz, a tapolcai „torzó” után ezúttal is csak két és fél kilométernyit.
További meglepetés, hogy nem arról az irányvonalról van szó, amire a legtöbben gondolnának a hír hallatán: nem kelet-nyugat – hanem észak-dél!

Keresztül a Népkerten

A legutóbbi években már lehetett hallani: a Tiszai pályaudvar – belváros – Majális park – Lillafüred vonalon mutatkozó biciklis igények kilégítését tervezik (tervrajzok készültek). A kerékpáros civil szervezetek demonstrációi is ebbe az irányba mutattak: egyszer például az aktivisták „kamu” kerékpárutas jelzéseket festettek fel a kisvasút egykori helyén lévő aszfaltsávra.
A napokban kiderült: ma bicikliút építésébe kezd a városi önkormányzat. Szerda reggel megindul a kivitelezés. A nyomvonal pedig az Avastól a belvárosig vezet: Ifjúság utca – Csabai vezér utca – Népkert – Király utca – Szinvapark áruház.
Igen, a leendő kerékpárút átvág a Népkerten. Előtte (mintegy a tapolcai szakasz folytatásaként) a Csabai kapuban a járda szélesítésében ölt testet, utána pedig ugyanezt teszi a Király utca egyik, majd másik oldalán. Az összesen 35 millió forintos, március 27-től május 31-ig tartó beruházás nagyobbrészt azt jelenti, hogy a kivitelezők újraaszfaltozzák az érintett járdákat, azokat három és fél méteres szélességűre kiegészítve, festéssel és táblákkal jelzik a vegyes funkciót (gyalogos és biciklis), és minden közúti átkelésnél lehajtókkal látják el a szegélyeket. Lesz, ahol egyáltalán nem kell hozzányúlni a meglévő járdához, csak festeni és táblázni.

A szélrózsa minden iránya

Az észak-déli kerékpárút egyelőre nem éri el a főutcát, a Szinvapark két tömbje közötti ponton „megáll”; bár a tervrajzok tartalmazzák a Szinva-parton, majd a Katalin utcán való plusz egy-két száz méternyi folytatást, jelen beruházásnak ismereteink szerint ez nem tárgya, ugyanakkor előrevetíti egy második építési fázis lehetőségét.
És ismét csak tavalyi cikkünkből idézünk: „az utóbbi idôben azért aktívabbá vált a helyhatóság kommunikációja a témában. Úgy tudni, immár léteznek komoly tervek, az egész települést — elsősorban kelet-nyugat irányban — átívelő bicikliút tárgyában, mi több szeptemberi átadással már tíz kilométert meghaladó hosszban szeretnének új bicikliutat építeni, ám ezen elképzelések egyeztetési folyamatában a civileknek megintcsak nem sikerül érdemben beleszólniuk.” A szeptember természetesen 2006. szeptemberét jelentette.


No parking
Egy új építkezés elvileg mindenki számára jó hír. Kerékpárúté nyilván főleg a kerékpárosok számára. De mivel ez egyúttal az érintett járdák felújítását, újraaszfaltozását is jelenti, valójában minden arra élő, arra járó (gyalogos) örülhet, ha erről hall. Mindazonáltal nem mindenkit érint kedvezően a ma induló beruházás. Már a tegnapi helyszíni előkészítő munkálatok idején találkozhattunk olyanokkal a Csabai kapu, Népkert térségében, akik megütközéssel fogadták az előzetes felmérést végző munkások látványát. Például a Lévay utca sarkán működő Állatklinikáé. Az intézmény előtt ugyanis bérelt parkolók vannak, amelyeket az önkormányzat engedélyével használnak. A járda kerékpárúttá való kiszélesítése a jövőben már nem hagy helyet a kocsiparkolónak… Az intézménynek hiába van engedélye, az önkormányzat azt bizonyára visszavonja – ám ilyesmiről a bérlőt még csak nem is értesítették.


 








hirdet�s