Kemény, kimerítő munkával a sikerért

Sterbinszky László: Az a célunk, hogy technikailag közelítsünk a profi balettekhez Fotó: Ádám János Sterbinszky László: Az a célunk, hogy technikailag közelítsünk a profi balettekhez
Sterbinszky László: Az a célunk, hogy technikailag közelítsünk a profi balettekhez Fotó: Ádám János Sterbinszky László: Az a célunk, hogy technikailag közelítsünk a profi balettekhez - © Fotó: Ádám János
Miskolc – Új bemutatóra készül a Miskolci Balett, a Hamupipőkére.

A táncosok technikai tudásáért januártól Sterbinszky László, Liszt Ferenc-díjas balettművész, balettmester a felelős, aki tele van tervekkel, energiával.

– A városban már látni a Hamupipőke mesebalett plakátjait. Hogy áll az előadás?

Sterbinszky László: A színpadi próbákkal párhuzamosan kemény munka folyik a ba­letteremben is. Amíg Kozma Attila, a Miskolci Balett vezetője az előadást rendezi-koreografálja, én a táncosok technikai tudását, erőnlétüket fejlesztem. Igyekszem a legmagasabb szintű tréninget tartani számukra, hogy minél jobb táncosokat faragjak belőlük. Az a célom, hogy az Operaház balettkarának szintjéhez közelítő társulat jöjjön létre Miskolcon is. Éppen ezért ugyanolyan színvonalú órákat igyekszem tartani, mint amilyet az Operában szoktam. A táncosok megdolgoznak a sikerért.

– A próbafolyamat tehát egyelőre két szálon folyik, mi lesz a következő lépés?

Sterbinszky László: Hamarosan az összpróbák következnek, melyeken részt veszek, megnézem a produkciót, esetleg apróbb technikai elemeket javaslok a koreográfusnak. Ez az időszak mindig egy nagyon kemény, kimerítő bő hét, ilyenkor az egész együttes szíve, teste együtt dobog, egy célért dolgozik.

– Úgy tudom, nem régen dolgozik a Miskolci Balettel.

Sterbinszky László: Január közepén jöttem, épp fél éve dolgozom az együttessel, ha leszámítjuk a nyári szünetet. A balettkar megújult, hat új tagunk van, a táncosok nagyon szépen fejlődnek. A munkám során egységes színvonalú együttes kialakítása a feladatom. Jöttek táncosok Pécsről, Győrből, Szegedről és itt vannak a régiek, akik itt tanultak táncolni. Az a célunk, hogy technikailag közelítsünk a profi balettekhez, melyek sokkal nagyobb együttesek, sokkal jobb anyagi körülmények között dolgoznak. De szeretek itt lenni, mert sok a fiatal, és szomjúhozzák a tudást.

– Hogy került Miskolcra balettmesternek?

Sterbinszky László: Az Operaházban dolgoztam, és azt mondta az igazgatóm, hogy épp Miskolcon keresnek balettmestert, én meg úgy döntöttem, hogy ez újabb kihívás, tehát jövök. Azóta a Miskolci Balett táncosainak tartok gyakorlatot.

– Hogyan került közel a tánchoz?

Sterbinszky László: Az apám szeretett volna nagyon táncolni, de nem engedték a szülei. Elhatározta, hogy ha egyszer lesz egy fia, annak nem fogja megtiltani, hogy táncos legyen. Nyolcéves lehettem, amikor felvettek az Állami Balett Intézetbe, ezért az egész család felköltözött Debrecenből Budapestre. Tanulmányaim során az igazi fordulatot az jelentette, amikor a fiúk tanítását átvette az ország legjobb férfi balettmestere, Nádasi Ferenc. Valójában ekkor kezdtem igazán megszeretni a táncot és egyre inkább örömömet leltem benne.

– Úgy tudom, az utánpótlásra is gondol.

Sterbinszky László: Nagyon érdekes dologba fogtam bele. Kiss Csaba színházigazgatóval megbeszéltem, hogy felvehetnénk gyerekeket, és csinálhatnánk karácsonyra egy gyerekműsort. Húsz gyereket vettünk föl. Eddig két gyakorlatot tartottam nekik, és olyan fegyelem van, hogy az hihetetlen! Egy órán keresztül csillogó szemekkel, kíváncsisággal, nyitottsággal figyelnek és dolgoznak. Karácsony előtt fel fogjuk léptetni őket. De szeretnék foglalkozni a felnőtt táncosokkal is, hogy balettmesterré képezzem őket.

– Eddigi pályájának mik voltak a legfontosabb állomási?

Sterbinszky László: Világ életemben klasszikus ba­lett-együtteseknél dolgoztam. Köztudott, hogy a kortárs balett alapja is a klasszikus technika, épp ezért az a célom, hogy a kortárs balett technikai szintjét megerősítsem. Sokat dolgoztam külföldön, bejártam a fél világot: a Svéd Királyi Operában, a Finn Nemzeti Balettnél, Bécsben a Volksoperben, Münchenben a Bayerische Staatsoperben és a Táncművészeti Főiskolán, Svájcban Baselben, az Operában, Düsseldorfban pedig a Teather am Rheinben. Nyári kurzusokat tartottam több ízben Svédországban, és Marseille-ben.

– Mit szokott leggyakrabban mondani a miskolci táncosoknak?

Sterbinszky László: Azt, hogy meg kell tanulni a legmagasabb technikát, mert akkor sokkal értékesebb táncosok lesznek. Én képes vagyok őket megtanítani, csak legyen hozzá kedvük. Azon dolgozunk, hogy a kortárs technikát magasabb szintre emeljük.

ÉM