Kampány az ésszerű teherautó-használatért

Közös kampányt indított a Levegő Munkacsoport és a főváros közlekedésfejlesztő cége, a Parking Kft. Az egyhónapos figyelemfelkeltő akció a teherfuvarozókat szeretné megszólítani, akik közül keveseknek van behajtási engedélye, enélkül közlekednek járműveikkel, rengeteg káros anyagot kibocsátva. A kampánnyal elsősorban a bliccelők lelkiismeretére szeretnének hatni, mivel a környezetszennyezéssel saját gyermekeik egészségét is veszélyeztetik – mondta Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezetője szerdán sajtótájékoztatón.

A kampány mottója: “A jövőnk nem játék!”, jelképe pedig egy játék teherautó, amelynek a platóján egy életnagyságú behajtási engedély látható. Az üzenetet elsősorban a BKV kommunikációs eszközeivel fogják eljuttatni a fuvarozókhoz, arra kérve őket, hogy az eddigieknél felelősebben járuljanak hozzá egy élhetőbb város megteremtéséhez. Jelenleg ugyanis a legsúlyosabb egészségkárosító anyag, a korom 70 százalékát a mindössze 18 százaléknyi teherautó-forgalom bocsátja ki. A kampány célja, hogy csak az hajtson be a fővárosba, akinek feltétlenül indokolt – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A Fővárosi Közgyűlés 2008. decemberében fogadta el Budapestet teherforgalmi stratégiáját. A teherautók behajtási díja ennek megfelelően súly és városrész alapján változik, de naponta több ezer forint is lehet. Aki azonban új, környezetbarát járművet használ a régi helyett, az akár 80 százalékos mentességet is kaphat. Igaz, a behajtási engedélyt nem adják ki minden esetben. A szakemberek először megvizsgálják, hogy például egy építkezésnél hány teheruatót használnak, és ha adott esetben egy kisebb teherautó is elegendő, akkor nem bólintanak rá az új kérelmre – mondta Gyarmati Zoltán.

A szabályozást áprilisban még csak a fuvarozók 10 százaléka tartotta tiszteletben, 90 százalékuk egyáltalán nem kért behajtási hozzájárulást. A rendőrség és a Fővárosi Közterület-felügyelet közreműködésével tartott májusi razzia már némi előrelépést hozott, 30 százalék kiváltotta az engedélyt. Mivel az az arány júniusra csak alig értékelhetően nőtt (33 százalék), a Parking Kft. és a közterület-felügyelet közös ellenőrző csoportot hozott létre.

A 32 fős szolgálat a múlt hónap eleje óta külön egyenruhában ellenőrizte a behajtási engedélyek meglétét a város legforgalmasabb pontjain: 1640 teherautót állítottak meg, ebből 564-nek volt érvényes hozzájárulása. Összesen 5,5 millió, 3-20 ezer forintig terjedő bírságot szabtak ki és 676 büntetőpontot osztottak szét – mondta el Szabó Mihály, a közterület-felügyelet igazgatója. Előfordult az is, hogy hamis engedélyt találtak az ellenőrök, és büntetőfeljelentést kellett tenni – tette hozzá.








hirdet�s