Jön, jön, jön! Már csak néhányat kell aludni a fekete péntekig!

Akt.:
Jön, jön, jön! Már csak néhányat kell aludni a fekete péntekig!
Más csak néhány nap és kezdetét veszi az év legnagyobb kereskedelmi akciója, a fekete péntek. Az esemény november 23-án kezdődik, de mint minden évben, idén is több kereskedő különcködni fog. Lássuk a részleteket!

A fekete péntek, vagyis angol nevén a black friday nagyjából 2013 óta él a hazai köztudatban; ez az a nap, amikor aprópénzért juthatunk LCD tévéhez és csúcskategóriás mobiltelefonhoz. Vagyis sokan így gondolnak erre a napra, a realitások azonban kicsit másmilyenek. A 80-90 százalékos leárazások nem életszerűek erős gyártói támogatások mellett sem, sok esetben pusztán promóciós célokat szolgálnak. Sok helyen vásárolhatunk utángyártott mobiltokot 90 százalékkal olcsóbban, de az új iPhone-t nem fogjuk ilyen feltételekkel megkapni.

De még így is olyan akciókkal találkozhatunk, amilyenekkel az év más időszakában aligha. Mégis hogyan lehetséges ez? A fekete péntek a kereskedők számára nem csupán egyszerű leárazás kampányt jelent, hanem nagyszerű lehetőséget a raktárkészletek kisöprésére és a felkészülésre a decemberi főszezon előtt. Fekete péntek nélkül a november kifejezetten visszafogott forgalommal rendelkezne, ráadásul ekkora már sok kereskedő raktárkészlete vészesen elfárad. A raktárak kis túlzással roskadoznak a porosodó áruktól, ez pedig komoly veszteséget jelent a kereskedők számára.

A foglalt és kihasználatlan raktárterület csak viszi a pénzt, ráadásul a sok terméktípus értékvesztést szenved el a hosszas raktározás során. A kereskedők tehát abban érdekeltek, hogy minél gyorsabban cserélődjenek a készleteik, illetve az év legfontosabb időszakát friss árukészlettel kezdhessék meg. Ez magyarázza, hogy a sokszor irreálisnak tűnő leárazások is valós ajánlatok.

A szkeptikus vásárlók természetesen kétségbe vonhatják az akciók valódiságát, azonban a Gazdasági Versenyhivatal ténykedésének köszönhetően egyre kevésbé éri meg tisztességtelen piaci gyakorlatot folytatni. A korábbi években néhány kereskedő a promócióban szereplő termékeket először felárazta, majd csökkentette az árakat, így fals, de látszólag magas százalékokat írt a címkékre. Ez ma már versenyfelügyeleti eljárást válthat ki, amit egyetlen kereskedő sem szívesen kockáztat meg. A másik sokat használt trükk az „akár” szó használata volt, ami sértheti a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

Ma már a kereskedők nem beszélhetnek „akár 90 százalékos kedvezményről”, ha a promócióban szereplő termékek kis hányada rendelkezik ilyen mértékű leárazással.

Az idei fekete pénteken minden eddiginél nagyobb árukészlet kerül forgalomba. A várakozások alapján 60 milliárd forint értékű készletek várják a vásárlókat, ezek legnagyobb része gazdára is talál november 23-án. Ám nem csupán ezen a napon találkozhatunk Black Friday akciókkal.

A korábbi években a piacvezető Extreme Digital webpláza egy héttel korábban tartotta a saját fekete péntek akcióját, így érdemes figyelemmel kísérni a beharangozó oldalukat. A Mall.hu egész novemberben fekete pénteket tart, a Jysk 3 naposra tervezi a sajátját, az eMag pedig a nemzetközi Black Friday napján száll versenybe a vásárlók kegyeiért.

Biztosra vehető, hogy az idei évben is a piacvezető szereplők által keltett reklámzaj hallatszik a legmesszebbre. Ők képesek a legnagyobb raktárkészletet felhalmozni, az ő erőforrásaik képesek megbirkózni az extrém terheléssel és az ő marketing gépezeteik képesek a legsikeresebben tájékoztatni a potenciális vásárlókat. A piac kisebb szereplői számára a fekete péntek inkább a piacvesztés minimalizálásáról, illetve a saját vásárlói bázis megtartásáról szól.

– PR cikk –

 

 

Címkék: