Friss hírek

2009.05.26. 12:28

A hazai hipermarketekben is érződik a válság

<p>A válság hatására hosszú távon változnak a fogyasztói szokások: csökken az élményszerű nagybevásárlások aránya, helyette többször ugyan, de kisebb értékben vásárolnak a magyarok - derül ki a GfK Hungária adataiból.</p>

Az országosan reprezentatív mintán alapuló felmérés alapján a GfK szerint elmondható, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztói szokások lassú változása figyelhető meg, amely a válság hatására erősödni látszik. 2008-ban a hipermarketekben 5,3 százalékkal nőtt a vásárlások gyakorisága, viszont 3,2 százlékkal kisebb értékben vásárolnak az emberek alkalmanként, mint 2007-ben. 2009 első negyedévében a hipermarketek mellett már a szupermarketeknél is tapsztalható ez az úgynevezett kosárérték csökkenés: a 2008 első negyedévében mért 1684 forintos kosárátlag 1641 forintra esett vissza. Viszont gyakrabban, 23 alkalommal vásárolt egy átlagos magyar háztartás szupermarketben az év első három hónapjában, mint tavaly, mikor átlagban 21 alkalommal.

Hasonló tendenciát mutat a GfK. egy másik, kétévente készülő felmérése: a megkérdezettek elmúlt években adott válaszai alapján kiderül, hogy egyre kevesebbért vásárolnak hipermarketben élelmiszert. Nőtt viszont a kisebb, önkiszolgáló boltok említésének aránya. Tavaly a válaszadók 32 százaléka vallotta, hogy a kisboltokban költötte el a legtöbb pénzt élelmiszerre és ez az arány magasabb, mint a korábban egyértelműen vezető hipermarketeknél volt. Ugyancsak 2008-ban a válaszadók 27 százaléka említette a hipermarketeket fő beszerzési forrásként, míg ez a szám 2005-ben 32 százalék volt. A vásárlók egyébként továbbra is az áruk jó minősége alapján választanak boltot. Az árszínvonal ebből a szempontból 2003-óta második helyen áll.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!