Jogerős az óriásbírság az autópályakartellben

autópálya
autópálya
A Fővárosi Ítélőtábla szerdán kihirdetett ítéletében helybenhagyta az öt autópályaépítő cégre a Gazdasági Versenyhivatal által két éve kirótt, 7,043 milliárd forint összegű bírságot – tudatta közleményben a GVH. Ekkora büntetést azóta sem fizettetett a GVH.  A Gazdasági Versenyhivatal sajtóközleménye [.pdf – 107KB]

A hivatal azért büntette meg a cégeket, mert 2002-ben és 2003-ban előzetesen megállapodtak egymással abban, melyikük mely autópályaszakaszt fogja megépíteni, ehhez igazították áraikat a tenderek megnyerése érdekében. Arról is megállapodás született közöttük, hogy az elnyert közbeszerzési megrendelésekbe hogyan vonják be egymást alvállalkozóként. Vagyis felosztották egymás között a piacot.

A GVH 2003-ban indította hivatalból a vizsgálatot az először 2002-ben kírt, később érvénytelenné nyilvánított, majd újból közzétett tenderek ügyében. Az összesen 59,91 kilométer hosszú útszakaszok értéke bruttó 160 milliárd forint volt, amelyek értelmében az M7-esen, az M70-esen és az M3-ason építettek meg autópályarészek.

A GVH a Betonút Rt.-re 2,212 milliárd, a Debmút Rt.-re és az Egút Rt.-re egyaránt 496 millió, a Hídépítő Rt.-re 1,371, a Strabag Rt.-re 2,468 milliárd forint bírságot vetett ki. A cégek fellebbeztek, de 2006-ban a Fővárosi Bíróság, most pedig a Fővárosi Ítélőtábla is elutasította keresetüket. A pénzt a megbírságolt társaságok 2005. végén-2006. elején befizették.

A GVH a legaprólékosabb nyomozást végezte az ügyben, rajtaütésszerűen jelentek meg a társaságoknál, lefroglaltak iratokat, egyéb bizonyítékokat. Még a cégek egyes vezetőinek határidőnaplóiban is kerestek és találtak olyan feljegyzéseket, amelyekből az előzetes titkos megállapodásokra következtettek.

A versenyhivatal hangsúlyozza, hogy különösen súlyos az ilyen versenytorzító, árfelhajtó kartell, ha az közpénz felhasználását érinti. Tovább súlyosbította a helyzetet, hogy az autópályakezelő feltételei alapján szóba jöhető valamennyi jelentős magyarországi vállalkozás vett részt a kartellben.

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy a jogerős ítélet után a közbeszerzést akkor megrendelő Nemzeti Autópálya Rt. kártérítési pert indíthat az elmarasztalt társaságokkal szemben. Az érintett cégek feje azonban nem csak az esetleg később kirovandó kártérítés miatt fájhat, hanem azért is, mert a további közbeszerzésekből kizárhatják őket, illetve legfeljebb 10 százalék értékhatárig engedélyezhetnek nekik alvállalkozói közreműködést.








hirdetés










hirdet�s