Joe Eszterhas Budapesten: terítéken az Elemi ösztön

Budapest, 2012. október 6., szombat (MTI) – A casting, a karakterábárázolás és a rendezővel, Paul Verhoevennel való kapcsolat is szóba került a második filmíró mesterkurzuson, amelynek vendége Joe Eszterhas magyar származású forgatókönyvíró volt. Az első napon a legnagyobb mozisikert elérő filmje, az Elemi ösztön került terítékre.

Andrew G. Vajna, a nemzeti filmipar megújításáért felelős kormánybiztos az Elemi ösztön vetítése után rendezett beszélgetésen elmondta, a filmíró mesterkurzus sokkal több, mint hagyományos workshop, hiszen a hallgatók olyan világhírű alkotóknak tehetik fel a kérdéseiket, akiket legtöbbször a producerek sem tudnak elérni.

Felidézte, Joe Eszterhas három filmjében működött közre, és azóta is jó barátságot tartanak fenn.

Joe Eszterhas, akit két fia és felesége is elkísért Magyarországra, köszönetet mondott Andrew G. Vajnának, amiért “visszahozta a hazájába”. Úgy fogalmazott, “megindító érzés” volt számára Budapestre jönni, mindig büszke volt származására. Elmondta, hatévesen került az Egyesült Államokba, ám hamarabb elsajátította az angol nyelvet szüleinél, ezért ő volt a kapcsolattartó a család és az új haza között.

Az Elemi ösztön forgatókönyvéről szólva Joe Eszterhas kitért arra, hogy régóta foglalkoztatta, mi motiválja a gyilkosokat, a témában korábban újságíróként sok interjút készített, kutatást végzett. Beszélt arról is, hogy eredetileg egy kiégett rendőr volt a főhős, ám a női szereplő végül átvette a főszerepet.

A hallgatóság kérdésére Andrew G. Vajna, aki executive producerként dolgozott a filmben, elmondta, a forgatókönyvben minden megvolt, ami egy jó filmhez szükséges, és bár több írót felkértek, hogy dolgozza át, végül az eredeti változatot találták a legjobbnak. A kormánybiztos arról is beszélt, hogy Michael Douglast hamar megtalálták Nick Curran szerepére, a Catherine Trammel karakterére viszont több jelöltjük is volt, végül Sharon Stone kapta meg a szerepet. Megjegyezte, a színésznő a film révén vált sztárrá.

Joe Eszterhas szerint az Elemi ösztön a “jó és a rossz” harcáról szól, majd hozzátette, hosszas küzdelmek után a forgatókönyv végül mégis módosult, mivel Michael Douglas szerint az eredeti változatban a “rossz győzött”.

Elmondta, ő eredetileg egy Rolling Stones-dalt szeretett volna filmzenének, de végül a rendező nyomására, Jerry Goldsmith írta a zenét. A forgatókönyvíró szerint Verhoeven úgy rendezte a filmet, mintha egy színdarab volna, valamint elárulta, hogy a rendező ötlete volt az a vallatós jelenet, amelyben Sharon Stone keresztbe veti a lábát.

A hallgatóság arra is kíváncsi volt, hogy honnan jött a Catherine Trummel név. Joe Eszterhas elmondta, Sharon Stone azt hitte, a halotti lepelről kapta a nevét, pedig ő egy baseballjátékos nevét használta fel. A karakterről elmondta, egy nagyon okos, ördögi biszexuális nőt alkotott, aki ördögi mivoltát szépségével leplezi. Nick Current pedig valós rendőrökről mintázta, szerinte a férfi túlságosan “közel kerül a tűzhöz”, hajlandó belemenni a gyilkos játékba.

Arra a kérdésre, hogy miért a jégvágó lett a gyilkos fegyver, azt felelte, azért, mert ezt még nem használták a filmiparban és kellően ijesztő is volt.

Szerinte az Elemi ösztön esetében minden összejött, a jó rendezés, a jó színészek, a zene, de ez nem mindig van így. “Vannak olyan filmek, amelyekben minden kisiklik” – jegyezte meg. Szerinte ilyen lett az Elemi ösztön második része is, amelyet sok vita előzött meg. Elmondta, sosem kedvelte a folytatásokat, mert benne “a szikra” általában csak egy filmig tart ki.

Szóba került az is, hogy “elöregedhet-e” a film, amire Andrew G. Vajna azt felelte, hogy sok film esetében ez igaz lehet, de az Elemi ösztön mára klasszikussá vált.

Joe Eszterhas arról is beszélt, hogy ő azokkal a rendezőkkel, producerekkel tud együtt dolgozni, akik tisztelik a munkáját. “Nem szeretem, ha lekezelnek” – mondta, hozzátéve, hogy néha Paul Verhoevennel kapcsolatban is azt érezte, hogy “meg tudná ölni”. Megjegyezte, azóta is jó barátok.

Andrew G. Vajna hozzátette: a legtöbb vitának a rendezői bizonytalanság az oka, jó film abban az esetben tud születni, ha a rendező, a forgatókönyvíró és a producer is ugyanabba az irányba akar haladni. “Az alapvető irányt a forgatókönyv szabja meg” – állapította meg.

– MTI –








hirdet�s