Ésszel indulj, okkal járj

Akt.:
„Magyarból nekem a szövegértés a mumus, de a szólások és a közmondások sem könnyűek” – fogalmazza meg érzéseit a központi felvételire készülő nyolcadikos. Pap Gyula írása.

Mondása egy egész generáció jajkiáltása is lehetne, ha az egyébként sokat vitatott nemzetközi felmérések adatait nézzük. Ma már rutinnak számít, de nagyobb gyermekeim idején nóvum volt a szülők számára a választás a négy-, hat- és nyolcosztályos képzés között. Jó ötletnek tűnhetett egyeseknek a különböző típusú felvételik próbálgatása, ám a gyerek legtöbbször nem gyakorlottan hanem teljes parában érkezett a „végső lehetőség” kapujába.

Nem mondhatnám, hogy mi bölcsen határoztunk, kivárásos taktikánk azt eredményezte, hogy szelíd rémálomként éltük meg a hetedik, nyolcadik osztályt. A későbbi gyerekeknél sem jött át számunkra a tapasztalat, kvázi akkor sikerült utolsó pillanatban dönteni, amikor döbbenten tapasztaltuk, hogy a hatosztályos választást követően a jobb tanulók közül már csak a miénk figyel az általános iskolai névsorban.

Szerencsére a végzett és még aktív tanulók eredményei egyformán jók, ergo esetünkben teljesen mindegy volt melyik típussal próbálkoztunk.

Pap Gyula