Jön a 34 milliárd Miskolcra?

Jön a 34 milliárd Miskolcra?
Miskolc – Szinte elképzelhetetlen, hogy az EU megvétózza a miskolci villamosprojektet. Jöhet a 34 milliárd forint.  Miskolci nosztalgiavillamoson Bajnai Gordon miniszter  

Fontos állomásához érkezett a miskolci villamosprojekt. Csütörtökön a miskolci városháza dísztermében aláírták az úgynevezett támogatási szerződést. Vagyis: a kormány „befogadta” a gigaberuházás tervét, alkalmasnak ítélte arra, hogy Brüsszel elé vigye. Ahol – minden bizonnyal – számunkra eredménnyel zárul a terv átvizsgálása, elbírálása, hogy ezzel az EU megítélje a célra szánt támogatást, több mint 30 milliárd forintnyi eurót (az EU adófizetőinek pénzéből).

3 ezer milliárd

Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter, Káli Sándor miskolci polgármester, dr. Simon Gábor, a Zöld Nyíl Miskolci Villamos Projekt miniszteri mentora és Szalóki Flórián, az NFÜ Közlekedési Programok Irányító Hatóságának vezetője írta alá a dokumentumot.
Bajnai Gordon többek között azt emelte ki, hogy öröm számára egy egész ország fejlesztését, fejlődését látni, abban részt venni – mintegy 3 ezer milliárd forint fejlesztési pénzről már eldőlt, hogy kihez kerül –, és külön öröm, amikor közelről láthatja egy ilyen projekt megszületését, megvalósulását. Miskolc kapcsán szólt az eddigi uniós támogatású fejlesztésekről, megemlítve, hogy az egyetem a közelémúltban nyert el 6 milliárd forintot, és, hogy eddig több, mint száz, miskolc vállalkozás nyert pályázatokon.

Miért Miskolc?

A villamos, és persze az egész pálya az egyik legkorszerűbb lesz Európában. Káli Sándor a grazihoz hasonlította. Történelmi döntésnek nevezte azt, amikor a kormány a vidéki városok közül Miskolcnak szánta a közösségi közlekedés fejlesztésére megpályázható uniós pénzekből a legnagyobb összeget. Hogy miért Miskolc? Erre a miniszter így felelt: „Mert a város vezetése idejében nyújtotta be a pályázatát, és a projekt jó, támogatásra érdemes.”
Dr. Simon Gábor azt hangsúlyozta, hogy a miskolci villamosközlekedés környezetbarát, az esélyegyenlőséget maximálisan támogató, kényelmes, korszerű lesz. Mind a három megszólaló valamilyen formában azt is megfogalmazta, hogy a „zöld villamos” meghatározó arcot ad majd Miskolcnak.
Tavasszal megkezdődhet a kivitelezés, és 2010 végén, 2011 elején birtokba vehetjük az új, miskolci villamost. Addig: némi kényelmetlenséget el kell majd viselnünk.

Nem szűk a keresztmetszet

Sok-sok cikkben foglalkoztunk a villamosprojekttel. Az Észak agorázói, más olvasói, a BOON látogatói kérdésekkel, kifogásokkal, ötletekkel bombáztak bennünket. ÉM-vitát is szerveztünk a témában. Nem túlzás: nekik, élükön agorázóink egyikével, Nagy Józseffel egészen biztosan nagy szerepük van abban, hogy nem lesz szűk a sokszor említett szűk keresztmetszet Majláthnál. (Vagy csak sokáig titkolták a nyilvánosság elől a régen meglevő szándékot, hogy a tulajdonosok ne verjék fel az árakat.) Az önkormányzat megvásárolta azokat az ingatlanokat, amelyeket lebontva mód lesz az út szélesítésére. Ezt az aláírási ünnepségen, az előtérben elhelyezett maketten be is mutatták a miniszternek.

Kalauz adta a jegyet
Megvillamosoztatták Bajnai Gordont. Még jegyet is kapott, mint ahogy mindenki, aki vele utazott. A jegyhez lyukasztás is járt. A 100-as számú Nosztalgiavillamos (zöld színű, méretes) jegyén ez áll: „Miskolci villamos projekt kormányzati támogatási szerződés ünnepélyes aláírása 2008. 10.09. A világ egyik legmodernebb villamos-közlekedését hozzuk létre”. A miniszter azt mondta: reméli, hogy meghívják az új villamoson való utazásra is.