Hajdú-Bihar

2011.07.28. 06:46

A határig megépül az M4-es Biharban

Debrecen - Nemrég döntött a kormány a következő időszak gyorsforgalmi és főúthálózat fejlesztéseiről. A 2011-2027-ig terjedő időszakot négy részre osztották. Az első szakaszban (2016-ig) a tervek szerint elkészül az M4 autópálya Üllőtől Törökszentmiklósig, illetve Berettyóújfalutól az országhatárig, összesen 121 kilométer hosszban.

Debrecen - Nemrég döntött a kormány a következő időszak gyorsforgalmi és főúthálózat fejlesztéseiről. A 2011-2027-ig terjedő időszakot négy részre osztották. Az első szakaszban (2016-ig) a tervek szerint elkészül az M4 autópálya Üllőtől Törökszentmiklósig, illetve Berettyóújfalutól az országhatárig, összesen 121 kilométer hosszban.

– Jelenleg is zajlanak az M4 gyorsforgalmi út előkészítési munkálatai a Berettyóújfalu és a román határ közötti útszakaszon, amely két transzeurópai közlekedési folyosónak is része lesz, ha az M35 és M4 csatlakozó szakaszai is megépülnek. Az előkészítés pénzügyi hátterét nagyrészt az Európai Unió biztosítja – tájékoztatott Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője.

Négy csomópont

A tervezett útszakasz hossza hozzávetőleg 32 kilométer, Berettyóújfalu, Derecske, Szentpéterszeg, Gáborján, Hencida, Váncsod, Bojt és Nagykereki településeket érinti. Az örökségvédelmi és a környezeti hatástanulmány, illetve a megvalósíthatósági tanulmány elkészült, a jogerős környezetvédelmi engedély rendelkezésre áll, az engedélyezési tervdokumentáció elkészítése, a területszerzés folyamatban van. Zajlik a kiviteli tervek elkészítése, a közművek kiváltásához szükséges engedélyek beszerzése és a régészeti feltárás előkészítése. A tervezést a TURA-TERV–UTIBER Konzorcium végzi (ahogyan az M8 Kecskemét-Szolnok közötti szakasza esetében is).

A fenti 32 kilométernyi szakaszon kétszer két forgalmi sávot építenek négy csomóponttal, illetve Berettyóújfalu térségében egy autópálya-üzemmérnökség, valamint autópálya-rendőrség létrehozásának lehetőségét is vizsgálják. A román országhatárnál egy komplex pihenőhely létrehozása várható, sőt – bár a tervek szerint a Nagykereki térségében megépülő határmetszési pontban nem lesz határátkelő – a rendőrséggel való egyeztetés után ideiglenes határátlépési ellenőrzési pontot is kialakíthatnak.

Loppert Dániel tájékoztatása szerint a Berettyóújfalu melletti Herpály templomot a nyomvonal-változat nem érinti. A régészeti feltárások hozzávetőlegesen 2014 elején kezdődhetnek meg, majd az útszakasz kivitelezése 2014. legvégétől, 2015. elejétől várható és befejezéséhez 2 évre van szükség. (Egy 2003-as törvény alapján 2015-ig kellett voln az útnak a határig elkészülnie.)

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 9,4 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.

HBN

 

Az erdélyi autópályához kapcsolódik

Az M4 gyorsforgalmi út Berettyóújfalu és Nagykereki (román országhatár) közötti szakaszának kivitelezésével a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) részeként a Balti-tengert a Fekete-tengerrel – ezen belül Kassát, Debrecent és Nagyváradot – összekötő gyorsforgalmi úthálózat egy újabb fontos eleme készülhet el. Az M4 gyorsforgalmi út ezen szakaszával kapcsolódik majd az Erdélyi Autópálya is a magyarországi gyorsforgalmi úthálózathoz (első ütemben az M35-ön keresztül). A szakasz része annak a horizontális (M8–M4) TEN-T folyosónak is, amely Budapestet elkerülve az ország nyugati és keleti részét köti össze.

 

A déli vonalat elvetették

Az M4-es gyorsforgalmi út Püspökladány és Berettyóújfalu közötti, hozzávetőlegesen 50 km szakaszát teljesen előröl kell kezdeni, hiszen a korábban előnyben részesített (ún. „Déli”) változatok környezetvédelmi engedélyének kiadását az illetékes hatóság a május 19-ei határozatával elutasította. A projekt ütemterve, valamint a szakaszolása is teljes felülvizsgálatra szorul – tájékoztatott a NIF képviselője. (Ahogyan arról korábban írtunk, több település polgármestere, illetve az M4-est Biharnak Egyesület a déli nyomvonalat támogatta, szerintük ugyanis azzal jóval több települést lehetett volna bekapcsolni a gazdaság vérkeringésébe.)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!