Idén Tokajban várja diákjait a Crescendo Nyári Akadémia

Budapest, 2014. július 25., péntek (MTI) – A Sárospataki Református Kollégium felújítása miatt idén Tokajban várja énekes és hangszeres diákjait a 11. Crescendo Nyári Akadémia, amely hétfőtől két héten át mesterkurzusokat és fellépési lehetőségeket kínál a klasszikus és egyházi zene, valamint – újdonságként – a dzsessz területén.

Dudás Eszter brácsaművész és Timothy Bentch amerikai tenor, az akadémia alapítói és művészeti vezetői az MTI-nek elmondták: a világ harminc országából – köztük európai országok mellett az Egyesült Államokból, Kanadából, Ausztráliából, Dél-Afrikából, Kínából és Japánból – érkeznek fiatal muzsikusok Magyarországra, hogy neves tanárok segítségével képezzék tovább magukat.

A Crescendo Nyári Akadémia tanári karát világhírű zenekarok szólistái, kamaraművészei és elismert egyetemek tanárai alkotják. A magyar oktatók között találjuk a Zeneakadémia tanárait, Marczi Mariann és Termes Rita zongoraművészt, Pálúr János orgonaművészt, valamint Sárospatak szülöttjét, Kiss József oboaművészt is.

A három felvételt és életrajzot tartalmazó jelentkezésekből idén is nemzetközi zsűri választotta ki az akadémia több mint 150 résztvevőjét – magyarázta a két vezető. A mesterkurzusokon idén egy kínai ifjúsági kamarazenekar is részt vesz, de többnyire szólóhangszeresek és énekesek jelentkezését várják – tette hozzá Dudás Eszter.

A Föld majd’ minden pontjáról érkező zenészek közös nyelve leginkább az angol, de mint Timothy Bentch megjegyezte: az oktatás az angol mellett magyarul, németül, franciául, oroszul, románul és kínaiul is folyhat az egyes csoportokban.

Új színt jelent a Crescendo-akadémiák sorában a dzsessz megjelenése. Tokajban az új szekciót a Crescendo International dzsessz-ágának vezetője, Uwe Steinmetz német szaxofonművész irányítja, de rajta kívül több tanárt is fogadnak, és a kurzusok mellett koncertekkel is készülnek – ecsetelte Dudás Eszter. A diákok egyéni és csoportos órák keretében tekintik át a dzsessz-improvizáció gyökereit és történetét, valamint kapcsolódási pontokat keresnek a világ különböző tájainak improvizált zenéihez.

Az akadémia második hetében kerül sor a Crescendo Fesztiválra, mely a diákoknak számos fellépési lehetőséget ad nyilvános hangversenyeken, opera- és dalesteken, valamint a záró gálahangversenyen. Utóbbi legkiválóbb előadója átveheti a fesztiváldíjat, amely egy európai hangversenymeghívással is együtt jár.

A Crescendo Fesztivál egyik kiemelkedő eseménye lesz Mendelssohn V., Reformáció szimfóniájának bemutatása a zenekari kurzus zárókoncertjén. A darabot Vass András karmester tanítja be a Crescendo Nyári Akadémia Szimfonikus Zenekarának.

A bázeli székhelyű Crescendo International keresztény klasszikus és dzsessz-zenészek nemzetközi mozgalma, így természetes, hogy a magyarországi Crescendo-akadémián is lesznek lelkiségi programok. “Szeretnénk Istent dicsőíteni, nyitott, szeretetteljes légkörben. Minden napot közös áhítattal kezdünk, este pedig kiscsoportos beszélgetéseket szervezünk, elsősorban a művészeket érintő témákban: hogyan lehet tisztán élni, jó művésznek lenni, nem felőrlődni az állandó versenyben. Emellett katolikus misék és református istentiszteletek is a program részét képezik, augusztus 2-án pedig +kreatív+ istentiszteletet tartunk a tokaji református templomban” – sorolta Timothy Bentch.

A szervezők igyekeznek bemutatni a magyar kultúrát a külföldi diákoknak, ennek pedig Tokajban a gerincét a borkultúra és ehhez kapcsoló gasztronómia adja. Mint Dudás Eszter elmondta, kapcsolatban vannak a helyi borpincékkel, és kis promenád-koncerteket is terveznek ad hoc jelleggel, több helyszínen, hogy a helyiek és a turisták is könnyen bekapcsolódhassanak az akadémia hangulatába. Egyébként az akadémia minden koncertje ingyenes – emelte ki.

Bár a programok zöme idén Tokajban lesz, a sárospataki törzsközönségről sem feledkeznek meg a szervezők. Augusztus 6-án a Szent Erzsébet-házban tartanak kamarakoncertet, augusztus 10-én pedig a Zempléni Fesztivál keretében a Rákóczi-várban lép föl a tavalyi akadémia egyik felfedezettje, Jovana Raljic bosnyák hegedűművész.

A Crescendo Nyári Akadémia egyik különleges erénye az a személyesség és közvetlenség, amely a tanárok és a diákok között fennáll. Az elmúlt évek alatt azonban a résztvevők száma megduplázódott. A kérdésre, hogy ez nem ment-e a személyesség rovására, Timothy Bentch úgy reagált: ez nem annyira az összlétszámon, mint inkább az egyes hangszeres, illetve énekes csoportok létszámán múlik. “Tavaly például nagyon sok zongoristánk volt, idén kevesebb, ezúttal azonban énekesből van rengeteg. Ezek az arányok évről-évre változnak, nehezen kiszámíthatóan. De úgy érzem, körülbelül 200 diákkal még jól tudna működni az akadémia” – mondta.

– MTI –