Idén elindulhat a kilábalás útján az autóipar

Az európai autóipar eladási mutatói idén várhatóan elmozdulnak a holtpontról, de az új személygépkocsik iránti kereslet az Európai Unióban 900 ezerrel kisebb lesz a tavalyinál. Azért nem erõsebb a visszaesés, mert a roncsautóprogramból kimaradt országokban növekednek az eladások, és nõ az igény a kishaszonjármûvek iránt – áll a PricewaterhouseCoopers (PwC) elõrejelzésében. Tavaly – a keresletösztönzõ támogatásoknak köszönhetõen – Európában 1,6 százalékkal esett vissza a forgalom.

Kihívásokkal telinek ígérkezik az idei év az európai autóipar számára, de az eladási mutatók várhatóan elmozdulnak a holtpontról – írja elemzésében a PwC. A tét nem kicsi: az öreg kontinensen az ágazat közvetlenül 2 millió embert foglalkoztat, további 12 milliót pedig közvetetten.

Európában jelentõs gyártási kapacitás maradt kihasználatlanul a válság hatására, egyedül az Unióban 6,5 millió darab. Annak ellenére is, hogy kontinensszerte több országban eladásösztönzõ csereprogramokat hirdettek meg tavaly. A PwC szakértõi szerint a személygépkocsik iránti kereslet idén 900 ezerrel csökken az EU-ban, amelynek legfõbb oka a német piacon tapasztalt jelentõs keresletcsökkenés. (A német autógyártó-szövetség januári kimutatása szerint a 2009 szeptemberében kifutott roncsautó-program hatására 23 százalékos, 18 éves eladásnövekedési rekordot produkált az ágazat, decemberben viszont már csaknem 5 százalékkal esett a forgalom. Arra számítanak, hogy idén viszont körülbelül ugyanekkora mértékben esnek az eladások.)

A PwC szerint a 900 ezres keresletcsökkenés azért nem drasztikusabb, mert a roncsprogramokból kimaradt EU-tagoknál növekedés tapasztalható, és kétévi visszaesés után emelkedik a kishaszon-jármûvek iránti igény is.

Tavaly egyébként az európai autóértékesítés 1,6 százalékkal, 14,5 millióra csökkent. A kontinens iparági szövetségének januári jelentésébõl kiderül, hogy a kormányok keresletélénkítésének hatására több nyugati országban kétszámjegyû volt az eladások növekedése, Franciaországban például 48 százalék. Kelet-Európában viszont óriási mértékû visszaesés volt, Lettországban például csaknem 80 százalék. A PwC adata szerint térségünk gyártási teljesítménye tavaly átlagosan 48 százalékkal zuhant 2009-ben, idén azonban itt is javulhatnak az eladási mutatók.

A jövõt illetõen a PwC úgy véli, hogy a világ autóiparának szereplõi arra fognak koncentrálni, hogy meghatározók maradhassanak, de kérdés, hogy mindegyikük képes lesz-e megújulni. Ezért – más elemzõkhöz hasonlóan – a PwC-ben is arra számítanak, hogy nõ a koncentráció – felvásárlások, összeolvadások – az autóiparban.








hirdet�s