Hová lettek a pedagógusok Borsodból?

Akt.:
Iskolában. Lesz-e elég pedagógus?
Iskolában. Lesz-e elég pedagógus? - © Illusztráció/Fotó: AFP
Borsod-Abaúj-Zemplén megye – Tanítókat, magyar szakosokat és testnevelőket is keresnek a megyénkbeli iskolák.

Nem mindenütt indul gondtalanul a tanév, hiszen van, ahol a tanítás legfontosabb feltétele, a pedagógus hiányzik. Országos problémáról van szó, de az egyik állásportálon böngészve kiderült, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében sem jó a helyzet. Csak ezen a portálon 40 pedagógust keresnek megyeszerte. Sok tanítót, sok tanárt, a magyar szakostól a testnevelőig mindenkit, és a középiskolákból is hiányoznak a szakemberek, van ahol szakoktató kerestetik. A rekordot a Mezőkövesdi Tankerületi Központ tartja, mely 17 pedagógust tudna felvenni iskoláiba, de a Kazincbarcikai Tankerületi Központ sincs sokkal lemaradva, itt 13 tanár vagy tanító hiányzik.

A mai fiatalok számára nem vonzó a pálya.” Molnár Zoltán

Nyugdíjba mentek

Több pedagógust is várnak például a Bódvaszilasi Körzeti Általános Iskolába és a tornanádaskai tagintézményébe. Az okok felől érdeklődtünk az iskola igazgatójától, Molnárné Nagy Anikótól, aki lapunknak elmondta: a pedagógushiány eddig nem volt jellemző az iskoláikban, de most nyugdíjazás, családi okok és gyermekszülés miatt maradtak üresek az álláshelyek. A problémát az jelenti, hogy az intézmények messze vannak a nagyobb városoktól, ha valaki talál 10–20 kilométerrel közelebb állást, akkor inkább azt választja. A közlekedés sem a legjobb a térségben, bár a buszbérletet és a benzinköltséget kifizeti a tankerületi központ.

Az igazgató hozzátette: iskoláikba sok hátrányos helyzetű gyerek jár, de a pedagógushiánynak nem ez a fő oka, hiszen akik ide jelentkeznek és itt dolgoznak, ezzel tisztában vannak. Emiatt nem is távozott el senki az iskolákból.

– A betöltetlen álláshelyek nem veszélyeztetik a tanévkezdést. A délelőtti órákat minden osztályban meg tudjuk tartani, a délutáni különórákból azonban kevesebb lesz. Viszont van még remény, hiszen hétfőn is érkezett egy pályázat az egyik pedagógusállásunkra – sorolta az igazgató.

Nem vonzó

Molnár Zoltán, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke a problémával kapcsolatban vázolta: ma Magyarországon a pedagógusok átlagéletkora 47–49 év. Ez azt jelenti, hogy egyre többen vonulnak nyugdíjba, de pótolni őket egyáltalán nem könnyű. A pedagógus-életpályamodell ugyanis nem oldotta meg a problémákat, állította az érdekvédő.

– A sokat hangoztatott béremeléssel azok jártak jól, akik az elmúlt években nem képezték magukat, keveset helyettesítettek és megelégedtek az évekkel ezelőtt megszerzett diplomájukkal. Ma a pedagógusok 60 óra helyettesítésre kötelezhetőek, amiért semmilyen juttatás nem jár, pénzt csak azután kapnak, de ez sem jut el hozzájuk minden esetben. Egy egyetemet végzett pályakezdő fizetés 150 ezer forint nettó. Ha a jövő évben ismét emelkedik a minimálbér, akkor az le fogja hagyni a főiskolát végzett kezdő pedagógusok bérét. Nekik azonban időközönként minősítésen kell átesniük, amihez portfóliót kell készíteniük, majd megvédeniük. Komolyabb fizetésemelésre akkor számíthat, ha már mestertanár lesz. De ez is csak 5 évre szól, a címre újra és újra pályázni kell. A fiatalok számára tehát ezek miatt az okok miatt nem vonzó a pedagóguspálya. A nyugdíjasokat visszafoglalkoztatni pedig nem egyszerű dolog – sorolta Molnár Zoltán.

Hegyi Erika


Kérdések és válaszok

A problémával kapcsolatban kérdéseket küldtünk a Kazincbarcikai Tankerületi Központnak, melyekre a központ igazgatója, Székelyné Varga Mária Ágnes válaszolt.

– Mi az oka, hogy a tankerület iskoláiban ilyen nagy a pedagógushiány?

Válasz: Az 1500 pedagógus álláshelyből jelenleg 13 álláshely van meghirdetve, ezek többségében iskolapszichológus státuszok, amelyeket a 2017/2018-as tanévtől kívántunk létrehozni.

– Milyen szakos tanárokból van a legnagyobb hiány?

Válasz: A Kazincbarcikai Tankerületi Központban működő intézmények tekintetében elmondható, hogy az egyes iskolákban elsősorban a természetismereti, tanító és iskolapszichológus munkakörökre van a legkisebb túljelentkezés.

– A pedagógushiány okoz-e fennakadást a tanévkezdésben?

Válasz: Nem, mert különféle módon, de minden feladatellátási helyen megoldott az ellátás.








hirdet�s