Hóra is, jégre is felkészült a megyei közútkezelő

Akt.:
Készültségben a megyei közútkezelő munkagépei
Készültségben a megyei közútkezelő munkagépei - © Fotó: Kozma István
Miskolc – Keddtől hivatalosan is készültségben vannak a téli útfenntartásra hivatott munkagépek.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél – szabály szerint – kedden, azaz november 10-én már megkezdődött a téli időszámítás. Így van ez megyénkben is, bár – mint megtudtuk – a kedvezőtlen időjárás miatt már november elejétől éles volt a készültség.

Alapos ellenőrzés után

„Rendbetettük és beüzemeltük a speciálisan téli feladatokat ellátó munkagépeinket, téli felszereléssel láttuk el univerzális járműveinket, melyeket mérnökségenként alapos ellenőrzésnek vetettünk alá – mondta el „szezonnyitó” sajtótájékoztatóján Mikesz Csaba, a Magyar Közút Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Igazgatóságának újdonsült vezetője, aki nagy munkabírásról, szakmai elkötelezettségről tanúbizonyságot véve látott hozzá a megyei igazgatói munkához.

Sóznak, mert lehet

Megtudtuk, hogy a közútkezelő mintegy 2600 kilométernyi „különböző rendű és rangú” útért felel a megyében, így télen ezeknek az utaknak a hó- és csúszásmentesítéséről kell gondoskodnia.

kozut_teli_felkeszules_08

Az igazgató elmondta, hogy nyilvánvalóan a forgalmasabb, magasabb rendű utak élveznek előnyt a téli időszakban, fél órától másfél óráig terjedő riasztási besorolással. Hangsúlyozta, hogy 55 gépjárművet készítettek fel a hóeltakarítási, síkosságmentesítési munkák elvégzésére és mintegy 200 dolgozó felel ezért a tevékenységért. Sok ezer tonnányi szilárd és folyékony „szóróanyag” várja a tárolókban a „bevetést”, de további készlethez tudnak – szükség szerint – gyorsan hozzáférni.

kozut_teli_felkeszules_11

A szakembner kitért a sózás, nem sózás kérdéskörére is. Mint elmondta, a hazai jogszabályok lehetővé teszik a „konyhasó” hazsnálatát az utakon. Véleménye szerint ennek nincs kör yezetkárosító hatása, az azonban kétségtelen, hogy a karosszériák korróziójához hozzájárul, amennyiben hosszú ideig nem takarítják le a járművekről. Mínusz 8 fokig tehát sózást alkalmaznak a síkosságmentesítéshez. Alacsonyabb hőmérsékleten folyékony kálcium-kloriddal keverik, amely mínusz 16-18 fokig hatásos és arra is jó, hogy segítsen a szóróanyag letapadásához az útfelületre.

ÉM-SZB








hirdetés