Hol vannak a roma tanulók?

Miskolc, Ózd – Régiónkban a roma tanulók közel 30 százaléka morzsolódik le a szakiskolákból.

A roma tanulók tömegesen morzsolódnak le a középiskolákból az egyik országos napilap birtokába került felmérés adatai szerint. Ezekből kiderül az is, hogy a cigány fiatalok több mint kétharmadának (67,6 százalék) az érettségit nem, csak szakmát adó szakiskolák jelentik a továbbtanulási lehetőséget, ezzel szemben a nem romáknak csak 27,4 százaléka jelentkezett ilyen intézménybe.

Négyszer járja

Hasonló tapasztalatokkal rendelkeznek a Diósgyőr-Vasgyári Szakképző Iskola és Kollégium pedagógusai is. Nagy Róbert igazgatóhelyettes portálunknak elmondta: elsősorban a szakiskolai képzésből morzsolódnak le a roma tanulók.

Ennek két oka van: vagy beiratkozik a diák, de azután meg sem jelenik az iskolában, vagy elkezdi a tanulást, de aztán olyan sokszor hiányzik, hogy nem tudja befejezni. A szakiskolában a 9. évfolyam a legproblémásabb, itt a lemorzsolódás aránya körülbelül 20 százalék. Van, aki már negyedszer járja ezt az osztályt, jegyzi meg Nagy Róbert, hozzátéve: a jelenség oka sokszor a szülői nemtörődömség, de olyan is előfordul, hogy a szülő elindítja gyerekét reggel iskolába, csak a gyerek inkább a plazában tölti a napját. A pedagógusok reménykednek, hogy a családi pótlék megvonása azoktól a szülőktől, akiknek a gyerekeik nem járnak rendszeresen iskolába és a tervezett, előrehozott szakképzés (tehát a diák 3 év alatt szakmát szerezhet) meghozzá a várt eredményt, azaz kevesebb lesz a lemorzsolódás. Azért is bíznak ebben, mert vannak olyan roma tanulók, akikkel „végigküzdik” a 9.-10. évfolyamot, a szakmai képzésben viszont olyan sikereket érnek el, hogy országos versenyek győztesei lesznek.

Inkább kimaradnak

Az országos felmérést igazolják azózdi Bolyai Farka Szakképző Iskola pedagógusainak tapasztalatai is. Tóth Béla igazgatótól megtudtuk: itt is a rengeteg hiányzás jelenti a lemorzsolódás fő okát. Mire a roma tanulók a szakmai képzés szakaszába érnek, gyakran lejár a tankötelezettségük, mivel betöltik a 18. életévüket az osztályismétlések miatt. Ekkor pedig inkább kimaradnak az iskolából. Az igazgató szerint ezért lenne jó megoldás az előrehozott szakképzés, hisz a tanulmányokat fiatalabb életkorban fejezhetnék be a diákok.

ÉM-HE

Szakma, általános nélkül

Miskolcon nincs nyilvántartás arról, hogy a város középiskoláiban milyen arányú a roma diákok lemorzsolódása, mondta portálunknak dr. Kormos Vilmos, a polgármesteri hivatal közoktatási, sport- és civilkapcsolatok főosztályának vezetője, az azonban tény, hogy a túlkoros korosztályban felülreprezentáltak a cigány diákok. A helyzet megváltoztatása érdekében az önkormányzat három éve indította el azt a programját, mely lehetővé teszi, hogy a túlkoros, de a 6. osztályt befejező tanulók beiratkozzanak a Debreczeni Márton Szakképző Iskolába, és ott egy 10 hónapos kompetenciképzésen vegyenek részt. Ennek végeztével bizonyos szakmák elsajátításához kezdhetnek, és ha úgy döntenek, valamely általános iskolában vendégdiákként elvégezhetik a 7. és 8. osztályt, ami után újabb szakmák tanulásához nyílik meg a lehetőség. Akiknek viszont a 6. osztályuk sincs meg, azok 20 órás kompetenciaképzés után foghatnak szakma tanulásához. A programban a helyi cigány önkormányzat, mentorok és aktivisták segítik az önkormányzatot.

 

 

 

 

 

 

Számokban

A középiskolából kimaradó roma diákok aránya becslés alapján (%)

Gimnáziumból szakközépiskolából szakiskolából

Dunántúl 2,92 7,31 19,33
Közép-Magyarország 6,25 23,33 36,11
Észak-Magyarország 11,41 19,17 28,32
Észak-Alföld 10,02 17,31 31,24
Dél-Alföld 8,00 13,33 37,50

Forrás: EÖKIK kutatás

 



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter

A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .






hirdet�s