Hol lehet Miskolc új ipari parkja?

Akt.:
TAKATA stand avatás a Miskolci Egyetemen.
TAKATA stand avatás a Miskolci Egyetemen.
Miskolc – Négy Mercedes gyár, vagy húsz Bosch, esetleg 30 Takata méretű üzem férhet el az új miskolci ipari parkban.

Ezekkel a számokkal szemléltette egy építész, hogy egy ipari terület esetében milyen lehetőségeket rejt ezer hektár. A közelmúltban ugyanis Orbán Viktor miniszterelnök – több más fejlesztéssel együtt – bejelentette, hogy a foglalkoztatás javítása érdekében egy 1000 hektáros új ipari parkot építenek Miskolcon. Lapunk arra volt kíváncsi, hogy hol van a város közigazgatási határain belül olyan terület, amely alkalmas lehet erre a célra. Az önkormányzatnál érdeklődtünk, a következő választ kaptuk:

Az állam veszi majd meg

„Az Ipari Park kialakításához szükséges földterületeket az állam vásárolja majd meg. Kérdéseire a Miniszterelnökség adhat választ.” Kérdéseinket a Miniszterelnökségnek is feltettük, egyelőre nem reagáltak megkeresésünkre.

Éppen ezért fogtunk egy térképet, és megkértünk egy építészt, bökjön rá azokra a miskolci területekre, amelyek alkalmasak lehetnek a miniszterelnök által bejelentett ipari park kialakítására. Mielőtt ezt megtette volna, próbálta érzékeltetni, hogy mégis mekkora méretű területben gondolkozzunk: „A vasgyár és a volt DIGÉP összesen 300 hektár, a Mechatronikai Ipari park 50 hektár, a Déli Ipari Park 60 hektár, de ennek csupán felét használja a Takata. Ugyanez a helyzet Kecskeméten, a Mercedes a megvásárolt 400 hektárnak jó, ha a felét lakja.”

Kiemelt beruházás

„Ipari terület fejlesztésében Miskolcnak nem jók a földrajzi adottságai. A Bükk gyönyörű, viszont, ha iparterületben gondolkodunk, sík területre van szükség” – magyarázta a szakember. A térképet böngészve azt is elmondta, ha ilyet keresünk, akkor azt is figyelembe kell venni, hogy jó infrastruktúra – úthálózat, vasútvonal, stb. – kapcsolódjon a kiszemelt ipari parkhoz. A Felsőzsolca felőli részt mint árterületet kizárta, illetve az északi részt is, ahol a Bosch üzem eljutott a közigazgatási határig. Így maradt a Déli Ipari Park melletti földterület.

„Úgy gondolom, a város közigazgatási határán belül csak a Szirma és Martin-kertváros közötti rész jöhet szóba. Egészen pontosan a Takata melletti vasútvonal másik oldala. De azt gondolom, az nincs ezer hektár, inkább 800 körül van” – vélekedett.

Azt is megtudtuk, ez eléggé mocsaras terület, illetve közel helyezkedik el a lakóövezethez. Bár igyekezett hozzátenni, hogy az ipari parkon belül nem feltétlenül környezetszennyező tevékenység folyik. Ennek ellenére persze – folytatta – a védelmi zónák, zöld sáv kialakítását mindenképp meg kell oldani.

Az építész szerint az is felmerülhet, hogy nem a város közigazgatási határán belül gondolkodunk, hanem együttműködünk a környező településekkel. „A múltban volt már erre próbálkozás, talán most működhetne” – fogalmazott.

Egy gazdasági szakember azonban a telekvásárlásnál is lát gondokat. Lapunknak elmondta, azon a területen, amely szóba jöhet mint lehetséges miskolci ipari park, már 2007-ben is 700 millióért kínálta eladásra az alig 40 hektáros területét egy tulajdonos. „Ha tegyük fel 1000 forintos négyzetméteráron tudná megvásárolni az állam az ipari park földjét, az is 10 milliárd forintot jelent, és akkor még nem beszéltünk a közművesítésről… Bár az ezerforintos ár az alja, ennél csak drágábban lehet a földet megvenni” – mondta.

Befektetők

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy egy ekkora ipari parkra van-e igény, van-e annyi befektető, amely benépesítené ezt a területet.

„A miniszterelnök Debrecennek is ígért 600 hektárt, és úgy tudom, más nagyvárosokba is, nehéz elképzelni, hogy honnan lesz ennyi befektető ezekre a területekre” – válaszolta a szakember.

– N. Szántó Rita –

Majdnem a Csemetekert

A környező települések közül már Sajószentpéterrel tárgyalt Miskolc egy ipari park kialakításáról. Ugyanis Sajószentpéter közigazgatási határában fekvő, de miskolci tulajdonú Csemetekertet szerették volna erre a célra kialakítani, de a két önkormányzat nem tudott megegyezni a helyi adókat illetően. Így 2012-ben arról döntött a miskolci testület, hogy elállnak ettől a beruházástól és inkább a város déli irányába terjeszkednek. Így jött létre a ma már működő Déli Ipari Park, ahol a Takata gyár is üzemel. Az ipari terület fejlesztése 800 millió forint volt, ebből 400 millió forintot pályázat biztosított.








hirdetés