Hogyan maradjunk frissek hosszabb autóúton?

Akt.:
Hogyan maradjunk frissek hosszabb autóúton?
© Illusztráció: Getty Images
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Sokak számára ismerős az érzés, amikor egy-két órás autóvezetés (vagy még hosszabb autóút után) kell helytállni egy üzleti tárgyaláson, megtartani egy fontosabb előadást, meggyőzni egy lehetséges vevőt, vagy egyszerűen csak kellő energiával bírni. Legyen szó üzleti útról vagy családi nyaralásról, sokat tehetünk azért, hogy egy hosszabb autóút alatt is megőrizzük frissességünket, elsősorban biztonságunk érdekében! Molnár-Sefcsik Yvette pszichológus tippjei.

Ha nagyon hosszú útra indulunk, és szeretnénk kihasználni az éjszakai autópályák ürességét, akkor se induljunk el hajnal 3 óra előtt, amikor élettanilag a legalacsonyabb az éberségi szintünk. Indulás előtt mindenképp aludjunk néhány órát!

Vezetés közben nincs szükségünk sok kalóriára, ezért az indulás előtt és az út alatt kerüljük a nehezebb ételek fogyasztását, ne együk „álmosra” magunkat! Az út közbeni nassolást elkerülhetjük például cukormentes rágógumi fogyasztásával, rágózás mellett ugyanis kevesebbet eszünk, mégis energikusabbnak érezzük magunkat. Sőt, pszichológusok szerint a rágózás jótékonyan hat a memóriára és a koncentrációt is segíti, mert az állkapocs rágó mozgásakor az agy hippokampusz nevű része stimulálódik, amely fontos szerepet játszik a memória működésében. Emellett a rágó mozgás a pumpálás révén több vért juttat az agyba, nő a pulzus, s több oxigén is jut az agyba a keringés serkentése révén.

Az agy megfelelő oxigén­ellátását s így a frissességünk megőrzését támogatja a rendszeres szellőztetés is. Ideális esetben 30-40 percenként érdemes friss levegőt engedni az autóba. Ha többórás útra megyünk, 2-3 óránként mindenképp álljunk meg, szívjunk friss levegőt, és mozgassuk át – elsősorban nyaki és háti – izmainkat.

A frissességünk és éberségünk fenntartása érdekében elengedhetetlen a megfelelő folyadékfogyasztás. A legjobb, ha tiszta vizet fogyasztunk! A kávé és az egyéb koffeintartalmú italok segítenek a reakcióidő gyorsításában, éberebbé tesznek, de vízhajtó hatásúak. Koffeintartalmú italok fogyasztása után különösen oda kell figyelnünk a folyadékpótlásra!

Az út során többféle stresszhatásnak is ki vagyunk téve. Gondoljunk például a szabálytalanul közlekedő autóstársakra vagy forgalmi dugóra. Ha frissen és energikusan szeretnénk megérkezni, kontroll alatt kell tartanunk a stresszt, gyorsan és hatékonyan kell oldanunk a feszültségünket. Mindenkinél más technika válik be, érdemes kísérletezni! Van, akinek a légzőgyakorlatok segítenek, s van, aki a kezét szorítja ökölbe és lazítja el párszor, mintha egy stresszlabdát szorongatna. Stresszhelyzetben szintén sokan kapnak be egy cukormentes rágót, mint feszültségcsökkentő „eszközt”, hiszen a test legerősebb izma a rágó­izom. Sőt, így az út végére nemcsak mi magunk, hanem a leheletünk is friss marad, emiatt sem kell aggódnunk!

ÉM








hirdet�s