Hogyan étkezzünk, ha felszaladt jónéhány plusz kiló karácsonykor?

Hogyan étkezzünk, ha felszaladt jónéhány plusz kiló karácsonykor?
© Illusztráció - igdklinika.hu
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A dietetikus szerint az egyik legfontosabb megszívlelendő szempont a mértékletesség.

Már a téma – mivel tüntethetjük el a karácsonyi finomságok okozta többlet kilókat – felvetése is élénk vitát generált szerkesztőségünkben. Egyik kolléga hosszabb szünet tartását javasolta két étkezés között, de azok sem voltak kevesen, akik jelezték: nincs böjtidőszak, nincs ok a visszafogottságra.

Csitári Nikolett dietetikust kérdezve hamar sikerült tisztázni, hogy a megszokottól eltérő étkezési ritmus rövid távon hozhat ugyan kisebb eredményeket, veszíthetünk párat a fölös kilókból, de a szervezet ilyenkor elkezd „takarékra állni” és hamar visszamásznak a pluszok.

Maradjon a tempó

A szakember véleménye szerint a „titok” az energiaszegény étkezésben rejlik, miközben gondosan ügyeljünk arra, hogy étkezési ritmusunkat ne változtassuk meg. A napi háromszori kiadósabb és kétszeri szerényebb étkezés ajánlott, egyenletes időközöket tartva az egyes táplálkozási fázisok között.

Ilyen időtájt érdemes elővenni a jól bevált zöldségeket. A húsokat sem kell mellőzni, mindössze a zsír- és energiaszegényebb fajta kerüljön az asztalra a karácsonyi csülök és töltött káposzta helyett. Az elkészítés technikája is fontos, főként a főzés, párolás, gőzben főzés domináljon.

Sütőben is

A dietetikustól megtudtuk, hogy a sütőben is remekül elvégezhetők ezek a műveletek. Jénai vagy cseréptálba helyezve a zsírszegény húsokat, bőséges zöldségkörettel igazán ínycsiklandó finomságokat készíthetünk. Az egyébként is használt zöldségeket kiegészíthetjük újabbakkal, brokkoli, sárgarépa, petrezselyem, zeller gumó és szár, cukkini és tökfélék alkothatják az ízletes kiegészítőt. A köretet nyugodtan dúsíthatjuk édesburgonyával. A párolás mellett a csőben sütés is kedvelt, ilyenkor a zöldségeket friss sajttal szórjuk meg és petrezselyemzölddel díszítve rakjuk a sütőbe.

Lédús táplálkozás

Az energiaszegény táplálkozás fontos eleme a különböző zöldségből, gyü­mölcs­ből készült levek fogyasztása. A turmix készítésénél a tej vagy joghurt mellé a szokásos banánon kívül felhasználhatunk például sült almát vagy sütőtököt. Fahéj, szegfűszeg, szerecsendió, vanília fokozhatja még az ízkavalkádot. A közkedvelt smoothie nem tartalmaz tejet – ergo kevesebb is a kalóriája – és lehet benne zöldség és gyümölcs is a fiatalok körében közkedvelt zabpehellyel dúsítva esetleg cékla és narancs hozzáadásával.

A juice még ennél is könnyebb és változatos zöldség és gyümölcs összetevőket tartalmazhat. Maga a folyadékkompozíció nyugodtan helyettesíthet egy-egy étkezést – javasolja a szakember.

Az egyik legfontosabb megszívlelendő szempont azonban minden egyes étkezésnél a mértékletesség – teszi hozzá Csitári Nikolett.

Pap Gyula


Együnk jótékony magvakat!

A könnyű téli étrend elengedhetetlen kísérői a különféle magvak, melyekkel nemcsak ízletesebbé tehetjük az ételeket, de rengeteg hasznos anyagot is bevihetünk a szervezetbe – hívja fel a figyelmet a melodin.hu. A mandula például sok E-vitamint is tartalmaz, és jó hatással van a cukorbetegségre, míg a dió az egyik legfontosabb omega-3 zsírsav forrásunk, a vérnyomáscsökkentő képessége is kiváló. Ugyancsak a leghasznosabb magvak közé sorolható a szezámmag, melyben sok vas, magnézium, réz, cink, E- és B-vitamin található, de fontos fehérje- és rostforrás is. A lenmag fogyasztását hurutos betegségre, hasmenés ellen és fájdalomcsillapításra már Hippokratész is javasolta. B-vitamin tartalma miatt szintén jótékony hatással van a bőrre is. A mák aminosavakban, zsírsavakban, foszforban, kalciumban, káliumban, magnéziumban és vasban rendkívül gazdag. Az is régóta tudott, hogy lassítja az öregedési folyamatokat, elősegíti a magas vérnyomás csökkentését, idegfájdalom-csökkentő, nyugtató, altató hatású. A gesztenye kiváló antioxidáns hatású, sejtvédő, dús E- és C-vitamin tartalmú, de magas a kálium-, magnézium- és foszfortartalma is.