Helyi közélet

2008.11.21. 10:59

Megint megszámláltatunk Miskolcon

<p>Miskolc - Nagyszabású felmérést végez a miskolci közlekedési vállalat. Mi a cél(forgalom), mire a felmérés? Mennyibe kerül? Adnak vagy elvesznek járatokat?</p>

Mi célt szolgál a célforgalmi utasszámlálás? – kédeztük Braun Csabát, a miskolci közelekedési vállalat, az MVK Zrt. marketing osztályának vezetőjét. Racionalizálni akarják a járatokat? Több vagy kevesebb pénz áll rendelkezésre az esetleges járatmódosításhoz?

Braun Csaba elmondta: az eredményektől azt várják el, hogy hűen tükrözzék az utazási szokásokat, illetve a napi utazások irányultságát, hogy honnan-hová utaznak a nap során. Az adatok birtokában, a számok alapján értékelhető, hogy az előző felmérés óta megváltozott utazási szokásokhoz hogyan illeszkedik a közlekedési hálózat. A cél az, hogy a közlekedési hálózat az adott gazdasági keretek között a lehető legnagyobb mértékben megfeleljen az utazóközönség egészének az elvárásainak.

Jön a villamos(projekt)

Van-e értelme most ilyet csinálni, amikor remélhetőleg hamarosan jelentősen megváltozik a miskolci közösségi közlekedés? A megújuló villamos(pályá)ra gondolunk. Ami jó ideig, amíg a munkálatok tartanak, nem kis kalamajkát okoz majd a közlekedésben – folytattuk a kérdéseket.

A válasz: „A felmérés különösen időszerű a villamosprojekt megvalósítási munkálatai előtt, hiszen ha pontosan ismerjük, hogy utasaink honnan hova közlekednek nap, mint nap, akkor viszonylag pontosan fogunk tudni tervezni, hogy a beruházás, építkezés alatt keletkező útlezárásokra hogyan kell társaságunknak reagálnia.”

A kérdésre, hogy mennyibe kerül a felmérés, az osztályvezető elmondta: a számlálás költsége 3 millió forint, ami tartalmazza a kérdőívek készítésének, a kérdőívek utasokhoz való eljuttatásának és az adatok feldolgozásának költségeit is.

Merre tovább?

Mikor volt utoljára ilyen nagy felmérés? – kérdeztük.

Az utazási szokások reprezentatív felmérése általában ötévente történik – tudtuk meg. Utoljára ilyen típusú felmérés 2003-ban volt, az akkori számlálás egyik eredménye a tervezett villamos-vonalhosszabbítás Felső-Majláth irányába a Zöld Nyíl Villamos Projekt keretén belül – válaszolta Braun Csaba. Ezen kívül a társaság 2006 tavaszától folyamatosan végez gépi utasszámlálást a járműveken, a gépi számlálásokból azonban az utazási relációkra vonatkozó adatok nem nyerhetők.

Hogy vannak-e tervek a közösségi közlekedés átalakítására, és esetleg ezekhez a tervekhez gyűjt megerősítő vagy az elképzelések helyességét megcáfoló adatokat a cég?, arra ezt felelte az osztályvezető:
„Nem az a cél, hogy átalkuljon a közlekedési hálózat, hanem hogy az utasok úticéljának megfelelően legyen kialakítva. Munkatársaink és az utazóközönség részéről is vannak módosítási javaslatok, azonban konkrét vonalhálózat átalakítási terv nincs. Az utasszámlálás alapot ad a javaslatok értékeléséhez, továbbtervezéséhez.”

És a sajátjaik?

Megkérdezik-e saját dolgozóikat – a villamos- és buszvezetőket, továbbá az ellenőröket, akik bizonyára pontos adatokkal tudnak szolgálni?

„Időközönként járművezető kollégáink is készítenek a járművek kihasználtságáról jelentést az utazási szokásoknak megfelelő járatbiztosítás érdekében. Természetesen ezek az adatok is pontosak és rendkívül fontosak, de nem pótolhatnak a teljes hálózatra kiterjedő egész napos célforgalmi utas felmérést” – mondta Braun Csaba. Hozzátette: „A felmérés eredményei a forgalomszervezési munkánkhoz rendkívül fontosak, ezért kérjük utasainkat, hogy a kitöltött kérdőíveket (megállóhelyeken az álló jármű vezetőjének átadva, a bérletpénztáraknál elhelyezett gyűjtőládákba bedobva, vagy postai úton) jutassák vissza társaságunkhoz legkésőbb 2008 november 30-áig.  Az értékelhetően kitöltött kérdőíveket beküldők között értékes díjakat sorsolunk ki.”

SZG

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában