Tudta?

2023.12.20. 20:00

Péntektől autózhatunk a 26-os út elkerülőjén

Évtizedes álma teljesül a sajószentpéterieknek, berenteieknek, kazincbarcikaiaknak.

Szaniszló Bálint

Az építés közben készült a kép

Miskolc és Sajószentpéter között már 15 éve négysávossá bővítették a 26-os főutat, amelynek hatalmas forgalma ma is Sajószentpéter belterületén dübörög keresztül. A 26-os út Sajószentpéternél közel 20 ezer egységjármű forgalommal terhelt, aminek nagyrésze ráadásul teherszállító. Nem csoda, hogy állandósultak itt a torlódások, így környezetvédelmi és balesetmegelőzési szempontból is fontos volt a város tehermentesítése egy elkerülő út megépítésével. Megszületettet a döntés, és végre megépülhetett a terhelt területet elkerülő útszakasz.

Végre elkészült 

A Miskolctól úgy 15 kilométere északra, Sajószentpéter, Berente és Múcsony térségében immár elkészült kerülőutat a HE-DO Zrt. és a Soltút Kft. kivitelezte. Ennek során a 26-os úttal és a Sajó folyóval párhuzamosan 10 kilométer, új nyomvonalon vezetett elkerülő utat építettek fel. 

 

2023 október végére a projekt műszakilag elkészült, a műszaki átadás-átvételi eljárás pedig azóta lezajlott és véget ért. Novemberben zajlottak a hiba- és hiánypótlási feladatok, így a műszaki átadás december első napjaiban lezárult. Összesen 32 hónap állt a kivitelező rendelkezésére, így jóval a határidő előtt befejeződtek a projekt kivitelezési munkái. A következő lépés volt az elkerülő műszaki átadás-átvételi eljárás lezárását követően az építtető által kezdeményezett forgalomba helyezés. Valamennyi munka befejeződött, így pénteken délelőtt hivatalosan is átadhatják az elkerülő utat a forgalomnak.  

Bravúros munkák  

Az egyik híd kivitelezése során az ideiglenes szerelőtéren megépített acél „I” szelvényű hossz- és kereszttartókból és helyszíni vasbeton pályalemezből álló öszvér felszerkezetet a végleges helyre „betolásos” technológiával illesztették (Soltút Kft.). 

Nagy tömegű földmunka kivitelezésére volt szükség a Sajó nagyvízi medrében (árterében), ahol kötőanyagos talajstabilizációs technológiára és célkitermelőből származó töltésanyagra is szükség volt (HE-DO Építő Zrt.). 

A Sajó folyó mederkorrekciója is szükségesnek bizonyult nagyjából 1 kilométer hosszon, Natura 2000-es, két nemzeti park fennhatósága alatt lévő területen. Különösen a Sajón gyakori, nagymértékű és rövid időtartamú árvizek miatt, ahol akár 48 órán belül 2 méteres vízszintemelkedés is előfordulhat.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában