Gyakorlati oktatás

2021.01.28. 07:00

Kis csoportban, tömbösítve tartják a gyakorlati órákat

A középiskolai online oktatás újfajta kihívások elé állította a technikumokat a gyakorlati oktatás megszervezésének tekintetében.

Novák Krisztina

20201126 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Villanyszerelő gyakorlati oktatás a felnőtt képzés keretében a Miskolci Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Villamosipari Technikumban Bagány Máté szakoktató vezetésével.

Forrás: ÉM

Fotó: Ádám János

A gyakorlati oktatás háromféle módon történik jelenleg az iskolánkban – tudtuk meg Velenyák Jánostól, a Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikum igazgatójától.

Elmondta, hogy az online foglalkozások alkalmával a tanár és a diák között informatikai kapcsolattal valósul meg az online szakmai gyakorlat, a jelenlétet igénylő gyakorlati foglalkozás pedig az iskolában történik vagy a duális partnernél, természetesen a hatályos járványügyi előírásokat szigorúan betartva.

– Iskolánkban elsősorban az ötödéves diákok vesznek részt duális képzésben, de van 11. évfolyamos osztályunk is, amely érintett ebben a tekintetben – tájékoztatott az iskolaigazgató. – Két nagy partnerünk van, továbbá több kisvállalkozás is megemlíthető, ahol most is személyes jelenlétet igényelnek a gyakorlati foglalkozások a diákok részéről.

A rövid képzési idő miatt fontos

Az iskolában elsősorban a kimenő osztályok tanulói – az 5/13., a 2/14. vagy az 1/13. osztályok – vesznek részt gyakorlati képzésen. Ezen diákoknak egy része érettségi utáni kétéves képzésben részesül, ebben az esetben rövid a képzési idő, ezért náluk kiemelten fontos szerepet játszik a jelenlétet igénylő gyakorlati oktatás.

– Ráadásul az 1/13. osztály diákjainak félévkor ágazati alapvizsgát kell tenniük – hívta fel a figyelmet Velenyák János. – A 2/14. és az 5/13. osztályoknak is szakmai vizsgát kell tenniük év végén, tehát esetükben is fontos, hogy a gyakorlati foglalkozásokat megtartsuk. A Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikumban a duális képzés 12 százalékot tesz ki, jelenlétet igénylő gyakorlati foglalkozáson van a tanulók 27 százaléka, és képzésükkel tíz oktató foglalkozik.

Személyes jelenlétet igényelnek

Azoknak a diákoknak, akik az iskolába járnak gyakorlati foglalkozásra, csak kiscsoportos foglalkozásokat tartanak – ami maximum öt-tíz főt jelent –, és tömbösítik az óráikat, ami azt jelenti, hogy akár hat órát is bent tartózkodnak az iskola épületében. Ebben az esetben természetesen maximálisan ügyelnek az összes járvány­ügyi előírás betartására. A szerszámok és az eszközök fertőtlenítése is folyamatos. Az iskolai foglalkozások elsősorban azokhoz a szakmákhoz kapcsolódnak, amelyek szerelési vagy manuális tevékenységet igényelnek. Az automatikai technikusok itt végzik a PLC-programozást, valamint a pneumatika- és hidraulikagyakorlatokat, az erősáramú elektrotechnikusok pedig a szerelési, továbbá a vezérléstechnikai gyakorlatokat, amelyeket célszerű élőben csinálni.

Online gyakorlat is van

Megtudtuk, hogy a diákok 67 százaléka vesz részt online gyakorlati foglalkozásokon, amelyekhez a Google Classroom szoftverét használják, itt alakították ki a gyakorlati csoportokat. Az iskolában tanulható szakmák közül az informatikai szakmák esetében az online gyakorlati órák kiválóan megtarthatók. A villamosipari szakmák esetében, tehát az elektronika és az elektrotechnika ágazatban, nagyon sok mérési és szimulációs feladat van, amelyeket szintén nagyon jól tudják online is gyakorolni a tanulók.

Velenyák János elmondta, hogy a mérési feladatokhoz vannak olyan online vagy ingyenes szimulációs programok, amelyeken a diákok villamos áramköröket állíthatnak össze. Amikor összeállítanak egy kapcsolást, amelyekben vannak különböző alkatrészek, amelyeket összekapcsolnak, összehuzaloznak egymással, rákapcsolják a feszültséget és az oda beépített műszerek – mert vannak műszerszimbólumok is – mindent úgy mutatnak, mintha a tanulók valós körülmények között végezték volna a mérést. Ezek után elkészítik a mérési jegyzőkönyvet és a kiértékelést, amit visszaküldenek a tanáraiknak. Arra is van lehetőség, hogy a tanuló megossza a képernyőt, és így látja a tanár, hogyan történik a feladat megvalósítása. Sok esetben a tanárok az online órákat rögzítik és – nem nyilvános videóként – megosztják a tanulókkal, így többször is visszanézhetők és elemezhetők.

(A borítóképen: Gyakorlati oktatás a Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosipari Technikumban)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában