2020.10.01. 07:00
Az iskolaőrök munkájáról pozitív az eddigi visszajelzés
Felállt és rendben működik megyénkben is az iskolaőrség és a háttérrendszere.
20200914 Sirok fotó: Huszár Márk - HM - Heves Megyei Hírlap Tóth Csaba Gábor iskolarendőr a siroki Országh Kristóf Általános Iskolában.
Fotó: Huszár Márk, MW
Szeptember 1-jén kezdték meg munkájukat az iskolaőrök az egész országban, így megyénkben is. A napokban az a kormányrendelet is megjelent a Magyar Közlönyben, amely részletesen szabályozza a feladatukat, felszerelésüket, illetve azt a rendszert, amely a működést koordinálja. Az iskolaőrök mindenhol a megyei rendőr-főkapitányságok alá tartoznak, így náluk érdeklődtünk, milyen működési rendszerben végzik a feladatukat az iskolaőrök megyénkben.
Koordinátorok, kapcsolattartók
Az iskolaőrség területi szintű tevékenységének koordinálására, szakmai irányítására és ellenőrzésére a rendőr-főkapitányság vezetője megyei koordinátorokat, a helyi szintű koordinálására pedig a rendőrkapitányság vezetője helyi koordinátorokat jelölt ki. Rendőrségi és intézményi kapcsolattartók kijelöléséről már korábban, az iskolaőri tevékenység ellátásának megkezdése előtt, az egyes intézményekkel kötött együttműködési megállapodásokban rendelkeztek az érintett felek, tájékoztatták az Északot.
Borsod-Abaúj-Zemplénben jelenleg 87 kiképzett iskolaőr van, akik 73 iskolában látnak el szolgálatot (plusz egy iskolában a most is folyó felújítás miatt még nincs ilyen tevékenység). Egy iskolában egyszerre egy iskolaőr végzi a feladatát. A többi iskolaőr távollétek (szabadság, betegség) miatti helyettesítési feladatokat lát el, tudtuk meg.
Az iskolaőr a kijelölt köznevelési és szakképzési intézményekben segíti az intézmény rendjének fenntartását. Biztosítja, hogy a kijelölt oktatási-nevelési intézmény pedagógusai, a nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő alkalmazottjai feladataikat zavartalanul elláthassák. Az iskolaőrök alapvetően segítőként vesznek részt az intézmények életében, céljuk az iskolai erőszak megelőzése, a konfliktusok – lehetőség szerinti – békés úton történő rendezése.
Kérdeztük a megyei rendőr-főkapitányságot az első néhány hétről. A válasz: tekintettel az iskolaőrrendszer bevezetése óta eltelt idő rövidségére, még korai lenne a tapasztalatokról szólni, ugyanakkor az elsődleges információk alapján mind a pedagógusok, a diákok és iskolaőrök részéről kedvező visszacsatolások érkeznek.
„A rendőrség kiemelt figyelmet fordít a rendszer nyomon követésére és a jövőbeli utánképzési feladatok megszervezésére, végrehajtására. Az iskolaőrök a tevékenységükről a rendőrség felé tartoznak beszámolási kötelezettséggel, ezért az iskolaőri rendszer hatékonyságát a rendszeres eligazítások, beszámoltatások, ellenőrzések, az általuk tett intézkedések elemzése, valamint az iskolaigazgatók visszajelzései alapján fogjuk mérni” – tették hozzá.
(A borítóképen: Iskolaőr vigyáz a rendre)