Interjú: Komporday Leventével

2020.08.27. 16:00

A közös munkához kompromisszum kell

Új igazgatóval kezdte meg a munkát a Diósgyőri Gimnázium.

Fotó: Kozma István

Megőrizve a hagyományokat, szinten tartani és javítani az eredményeket, és fejlődni, ezek a főbb céljai az intézményvezetőnek.

Szakmai döntést követelve demonstráltak a Diósgyőri Gimnázium intézményvezetőjének kinevezése kapcsán szülők, tanárok, baloldali politikusok, diákok. Ezek után hogyan vág neki a tanévnek az új igazgató?

A demonstrációt megelőzően, a döntést követően a tankerületi igazgató, dr. László István bemutatott a Diósgyőri Gimnázium tantestületének. Ekkor saját magamról is elmondtam néhány olyan gondolatot, amely a pályázatomban is szerepelt, de meg kellett, hogy erősítsem. Többek között az iskola jövőjét illetően voltak kérdések, például, hogy valamilyen képzési profilváltást tervez-e a tankerület. Igazgató úr elmondta, hogy nem áll ilyen gondolat a döntés hátterében. Egyébként a pályázatomban is hangsúlyoztam, hogy a gimnázium eddigi profilját, a sport- és a nyelvi profilt tovább szeretném folytatni.

Több miskolci baloldali politikus is részt vett, illetve a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Szűcs Tamás, aki azóta lemondott, is szónokolt. De Varga Andrea Klára alpolgármester asszony is aggódva posztolt a közösségimédia-oldalán, hogy a gimnázium hagyományait meg kell védeni. Jakab Péter országgyűlési képviselő, a Jobbik elnöke pedig a szaktárcához fordult.

Miután a város egyik régi hagyományokkal rendelkező intézményéről van szó, azt feltételezem, hogy a városvezetés, annak ellenére, hogy az intézmény nem városi fenntartásban van, szeretné tudni, hogy mi folyik az intézményben. És miután a másik pályázót, a megbízott igazgatót jobban ismerik, aki igazgatóhelyettes volt, gondolom, hogy az ő személyét szerették volna.

A demonstrációkon a szülők, a diákok, a tantestület tagjai szakmai döntést követeltek. Nem szakmai döntés született?

A kiírt pályázati felhívás tartalmazza azokat a feltételeket, amelyeket a pályázóknak teljesíteniük kellett. A feltételeknek mind a két pályázó, én is és a megbízott igazgató is megfelelt. A tankerület mind a két pályázó anyagát támogatta. A pályázatot kiíró szaktárca vezetője a szakmai államtitkárán keresztül hozott szakmai döntést. Ha az intézményvezetői tapasztalatot nézzük, az én tapasztalatom erősebb.

Melyek azok a legfontosabb pontok, amelyeket a pályázati anyagából kiemelne?

Megőrizve megújulni. Azokat a Diósgyőri Gimnáziumhoz kapcsolódó szerves hagyományokat, amikért az intézmény a Diósgyőri Gimnázium Miskolcon, meg kell őriznünk. Gondolok itt például a diákélethez, a színjátszáshoz vagy a ballagáshoz kapcsolódó szokásokra. Szeretnénk előre lépni a kommunikációt érintő területen. Ha van az iskolának egy vonzó website-ja, közösségi oldala, az lehetőséget ad arra is, hogy bemutassuk azokat a hagyományokat, amelyekre például azok is hivatkoznak, akik az én pályázatommal kapcsolatban felvetik azt, hogy nem szakmai döntés született. A tehetséggondozás szintén egy fontos dolog. Az az intézmény, ahol az elmúlt években intézményvezető voltam, kiválóan akkreditált tehetségpont. Jelenleg a Diósgyőri Gimnázium regisztrált tehetségpont. Holott az akkreditációval számos pályázati lehetőség megnyílik, nemzetközi együttműködésekre, továbbképzésekre nyílik alkalom. A legfontosabb egy gimnázium életében a tanulmányi átlageredmény, emelt szintű vizsgák és a nyelvvizsgák megléte.

Az elmúlt évek tanulmányi és sporteredményeire építve mi a távlati terve? Hogyan szeretné látni öt év múlva az intézményt?

Nem kérdés, hogy ezeket az eredményeket legalább ilyen szinten meg kell tartanunk az elkövetkező években is. De természetesen az az optimista szcenárió, hogy javuljanak az eredmények. Csak így lehet fennmaradni abban a versenyben, ami Miskolcon van nemcsak az állami, hanem az egyházi fenntartású intézmények között is.

A demográfiai folyamatok is azt mutatják, hogy kevesebb diák közül tudnak majd az intézmények választani. Mitől lesz a Diósgyőri Gimnázium egyedi?

Van erre vonatkozóan tapasztalatom, hiszen a szakképző intézményben, ahol intézményvezető voltam, éveken keresztül „meg kellett küzdenünk” a diákokért. Úgy tervezem, hogy nemcsak Miskolc városán belül kell gondolkoznunk, hanem meg kell találnunk a tehetséges gyerekeket Miskolc vonzáskörzetében is. A szülőket, nyolcadikos, hatodikos tanulókat személyesen kell megszólítani. A sport, a nyelvoktatás mint képzési profi l egyediségét mindenképpen erősíteni kell.

A demonstrációkból adódóan feszültség keletkezett az intézményben. Hogyan kezdte el a tanév előkészítését?

Tiszta lappal. A közös munka a legfontosabb. Szeretném, ha mindenki szerves alkotórészét képezné az intézménynek. A korábbi megbízott intézményvezető, valamint az évek óta az intézményben dolgozók jobban ismerik az intézményt, és ezzel az új vezető munkáját tudják segíteni. Bízom benne, hogy a pályázatomban megfogalmazott újításokat közösen meg tudjuk valósítani.

Mi lesz a legnagyobb kihívás?

Hogy elinduljon a közös munka. A tanév előkészítése során leültünk az igazgatóhelyettesekkel, és megbeszéltük a feladatokat. A helyetteseknek öt évre vannak megbízásaik, és az ötéves ciklusok nem most zárulnak le. Egyeztettem a munkaközösségekkel. Meghatározzuk a munkatervet, a tanév rendjét, feladatait. Nyilván a közös munkához közös kompromisszum kell. Ezt meg kell majd találnunk. Nem szabad, hogy az intézményvezető-váltás okán a Diósgyőri Gimnázium híre sérüljön, vagy akár diákok az oktatási-nevelési folyamatban az előzményekből bármit észrevegyenek.

(A borítóképen: Komporday Levente: nem szabad, hogy az intézményvezető-váltás okán a gimnázium híre sérüljön)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában