Beruházások

2020.01.08. 20:00

Modern városok program: hol tartunk?

Öt éve, 2015-ben kezdődtek a beruházások, az idén országosan 85 milliárdos fejlesztést terveznek.

Hajdu Mariann

2019. május: elkezdődött a tapolcai strandfürdő második ütemének építése

Forrás: ÉM-archívum

Modern városok program: 2015-ben köttetett a szerződés a kormány és az érintett 23 megyei jogú város, köztük Miskolc között. Miskolcon az említett év áprilisában Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy mely területeket fejlesztenék több milliárd forintból, ez öt fejlesztési területet érint. A Miskolc–Kassa gazdasági tengely erősítését, amely részeként megépülhet az autópálya, a korábban megkezdett digitális program folytatását, a kutatás-fejlesztés, innováció erősítését, egy új iparterület kialakítását és turisztikai – a tapolcai strand második ütemét és a Diósgyőri várat érintő – fejlesztéseket.

Öt fejlesztési terület

Részletezve elmondta, az autópálya fejlesztésére 150 milliárd forintot fordít a kormány, akkor 2018–2019-et említett időpontként, amikorra elkészülhet. A digitális program továbbfejlesztése kapcsán kiemelte, a városban működő intelligens kamerarendszert bővítik tovább: akkor 150 kamera működött Miskolcon, ezt legalább 500-ra, esetleg 600-ra emelnék – az akkori bejelentés szerint.

Egy 1000 hektáros ipari terület megvásárlását is finanszírozza majd az állam, emelte ki 2015-ben Orbán Viktor; az ennek eredményeként kialakuló ipari központban számos vállalkozás telepedhetne le, így elérhetővé válhatna Miskolcon a teljes foglalkoztatás, fogalmazott.

Szóba került azon a bizonyos 2015-ös sajtótájékoztatón az Y híd beruházás is. Erről a kormányfő azt mondta, hogy az ilyenfajta útépítésekre a korábbiakban tervezettnél kevesebb forrás áll rendelkezésre, de tárgyalnak majd az ügyben, és „Miskolc érdekei prioritást élveznek”.

Beszélt a tervezett turisztikai fejlesztésekről is: a tapolcai strandfürdő második ütemére akkor 5 milliárdot, a Diósgyőri vár továbbfejlesztésére 6 milliárdot szánt a kormány.

Azóta öt év telt el. Megpróbáljuk felidézni, hogy az öt érintett területen mi történt. (Az összeállítás nem teljes, a részletekre visszatérünk.) Az összegzés apropója az a hír, ami a kormány oldalán jelent meg a napokban, miszerint 2020-ban tovább folytatódik az öt éve elkezdett program a 23 városban, várhatóan újabb 85 milliárdos városfejlesztés valósul meg. Részleteket még nem tartalmaz a hír. Csak annyit, hogy 2015 óta a bejelentett projektek előkészítése döntő többségében elindult, a program keretében eddig több mint 1500 milliárd forintot fizettek ki, ebből 1050 milliárd forint a hazai költségvetési forrás.

Miskolcon az autópálya-építés kapcsán 2019 decemberében írt utoljára lapunk. Az M30-as autópálya Miskolcot és Tornyosnémetinél a szlovák–magyar határt összekötő szakaszának építése már tavasszal elkezdődött, az Európai Bizottság pedig ősszel jelentette be, hogy az Európai Unió 552,6 millió euróval segíti az építkezés befejezését, amelyet egyébként 2022 elejére datálnak a beruházók.

Lapunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-re hivatkozik a cikkben: Miskolctól a határig összesen 6 külön szintű és 7 szintbeni csomópont, 25 felüljáró és 17 aluljáró épül. Arnótnál 1 pár tengelysúlymérő állomás, Csobád és Ináncs határán 1 pár komplex pihenő, Méra és Szalaszend határán, valamint Hidasnémetinél 2 pár egyszerű pihenőhely, Encsnél autópálya-mérnökség épül. A sztráda csatlakozik a határ túloldalán már elkészült autópályához, amely Kassa felé vezet.

Kamerák, vár, Tapolca

A digitális program során többek között 900 kamera felállításáról számolhattunk be, a hozzá kapcsolódó központ révén a nap huszonnégy órájában nyílik lehetőség minden frekventált terület megfigyelésére. A központ az Ifjúsági Ház színháztermében kapott helyet. 2019 szeptemberében arról írhattunk, hogy a központban egy 24 monitorból álló, 11 méter hosszú videófalra érkeznek a kameraképek, melyeket 16 munkaállomásról figyelhetnek a rendészek. A beruházás 1,6 milliárd forintba került.

A turisztikai fejlesztésekről az öt év alatt folyamatosan írtunk, a Diósgyőri vár továbbépítésével kapcsolatban 2019 februárjában például arról, hogy a vár és környezetének rekonstrukciójára mintegy 1 milliárd forintot különített el a kormány, valamint ugyanerre a célra a Nemzeti Várprogramból mintegy 2 milliárd forint fordítható.

2019 májusában a miskolctapolcai fürdőkomplexum második ütemének alapkőletételéről tudósíthattunk, az építkezés jelenleg is tart. A várfejlesztés konkrétumairól még nem tudunk részleteket, kérdés – mivel októberben váltás történt a városvezetésben –, változnak-e valamiben a korábbi tervek.

Ipari park: mennyi is?

Az ezerhektáros ipari park kialakításában még bőven vannak feladatok. 2018 februárjában írtuk, addig az időpontig Miskolc összesen 5,4 milliárd forintot kapott ipari parki területeinek bővítésére. 63 hektár földterület megszerzése volt folyamatban, és újabb 45 hektár megszerzésének előkészítése zajlott. Csöbör Katalin országgyűlési képviselő (Fidesz) ehhez akkor azt is hozzátette, hogy az ipari park kialakítása négyütemű, az első 120 hektár megszerzése zárult le. Később újabb területek megvásárlásáról tudósíthattunk. 2019. július: mintegy 2 milliárd forintos beruházás keretében megkezdődött egy új, 120 hektáros iparterület fejlesztése a Déli Ipari Parkhoz kapcsolódva.

Bár nem szervesen a Modern városok program része, de 2015-ben Orbán Viktor megemlítette az Y-híd felépítését, ami egy komplexebb miskolci közlekedésfejlesztés része lenne a 3-as számú főközlekedési út belterületi szakasza megépítésével, valamint a Tiszai pályaudvaron megvalósuló intermodális csomópont kialakításával.

Erről most annyit tudni, hogy az Y-híd fejlesztésének előkészületei elkezdődtek, jelenleg a bontásra ítélt épületek kisajátítása folyik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában