Edelény

2019.11.19. 09:00

A digitális világban

A legkisebbeknél is eszközként használják a digitális lehetőségeket.

Novák Krisztina

A legkorszerűbb digitális eszközöket biztosítják a kisdiákoknak

Fotó: Novák Krisztina

Az edelényi iskola okostantermei igazi XXI. századi világba repítenek. A legkisebbek terméből sem hiányozhat a smarttábla, az idősebbek pedig már komplett, számítógéprendszer által működtetett 3D-s nyomtatókkal valósítják meg kézzelfogható elképzeléseiket, továbbá legórobotokat építenek és programoznak.

„Ha van egy késem, akkor megtehetem azt, hogy megfenyegetek vele valakit, de használhatom arra is, hogy megosztom másokkal a kenyerem. Mi az utóbbira tanítjuk a diákjainkat. Az eszköz adott, és nekünk az a feladatunk, hogy annak a megfelelő és a jó oldalát mutassuk meg a gyerekeknek. Túl kell látni az eszközön. Teljesen mindegy, hogy egy könyvről, egy táblagépről vagy egy 3D-s nyomtatóról beszélünk, a cél az általa megszerezhető tudás és az általa elvégezhető munka. A ma még iskolapadban ülő gyermekek olyan munkahelyeken dolgoznak majd, amelyek ma még nem léteznek. Ezért van szükség arra, hogy olyan használható tudást adjunk át, amelyre építkezni lehet” – vallja Barta József István, az általános iskola igazgatója.

Rendhagyó hittanóra

„Egyik nap nem a saját termükben tanítottam a hittant az egyik osztálynak. Ilyenkor minden gyerek hurcolja magával a cókmókját. Így történt, hogy az egyik diákom elfelejtette magával hozni a hittanfüzetét. Megkértem, hogy vegye elő a mobiltelefonját, lépjen be a Jegyzetek applikációba és oda írja be az óra anyagát. Következő órára már automatikusan a telefont hozta magával, és nem haragudtam érte, mert ebben az esetben ez egy nagyon tudatos és helyes felhasználási mód volt. Nyilván, ha azt láttam volna, hogy a közösségi oldalakat nézegeti vagy nem figyel az órán, akkor azt nem engedélyezem” – mesélte Kovács Lajos iskolalelkész.

„A T-Systems teremben egy smarttábla és a tabletek segítségével virtuális valóságot, illetve kiterjesztett valóságot szoktunk vizsgálni. Összekapcsoljuk a Lego Educationt is ezekkel az új digitális eszközökkel, és így a természettudományos oktatásokat jobban ki tudjuk bővíteni. Ezzel nemcsak a tudásuk gyarapodik, de az itt kapott feladatok fejlesztik a finommotorikus készségeiket, az innovatív gondolkodásukat és a problémamegoldó képességüket is. Most a 2025-re tervezett Mars-expedícióval kapcsolatos feladatot kaptak éppen” – tudtuk meg Kállai Balázs biológia–technika szakos pedagógustól.

Digitális homokozó

A számítástechnika terem sarkában egy számítógépből, Xboxból, projektorból és egy faállványba épített sok, finom szemcséjű homokot tartalmazó, üvegfalú szemléltetőeszköz, a digitális terepasztal segítségével alföldi területet készíttet egyik diákjával Fazekas Péter földrajz–rajz szakos pedagógus, majd azt kéri, amikor elkészül, mondjon el mindent, amit földrajzi szempontból tudni kell az alföldről. A diák csillogó szemmel „építkezik”, közben már fújja is a korábban tanultakat. Észre sem veszi, hogy „játék” közben egyszerre tanul és felel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában